3325
Sök

loow´s B230FT 16v Turboprojekt (Motorn provmonterad)

Bygger en 16v-Turbo-motor till min 142a :) Följ gärna med o se hur det blir!

Jävel
78 340 Visningar
Projektet avslutat 18 januari 2014
Volvotrimmare
323 Inlägg
28 mars 2012
pinnbult till spännaren som är m12 i toppen å m10 genom spännaren å en mutter på utsidan:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

633 Inlägg
28 mars 2012
de är väl en rem från någon diesel opel'? om jag minns rätt

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Meckarmicke, helt klart tänktvärt. Kanske får dra till järnhandeln o se vad dom har smile
Sawander, Tror de är från en diesel-opel eller vw. 146-kuggar 24mm bred iaf smile Spännaren är från en VW iaf.
VW-Andreas, nått sånt är de smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Miniupdate.

Det har nu visat sig att hålet till remspännarn inte bara är för stort utan även snett..
Fan att jag inte såg det innan jag skruvade dit skiten.
Toppen ska in på mekanisk verkstad och borras ur (rakt) och få en insatshylsa.
Det jobbiga är att jag inte tänkt plocka isär toppen igen, så jag får lämna in hela motorn.
Har ingen pickis heller så de kan bli drygt, men löser det nog. Ska till firman som ska göra det nu o se hur vi löser det smidigast. Ni får veta det först wink!

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Lite väl täta updates.. menmen.
NEDERLAG.

Allting går att ordna, det ska borras.fräsas och gängas med rätt dimension, ska ta dit motorn på släpkärra.
MEN, det är efter påsk..  ååååh.

Nu blir det väl att skruva 142a och Cheva sålänge då.

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Vill nu att jag uppdaterar om 142an så länge tills motorbygget kommer igång igen eller ska jag låta tråden ligga vilandes smile?

536 Inlägg
29 mars 2012
Plankpojk skrev:
Vill nu att jag uppdaterar om 142an så länge tills motorbygget kommer igång igen eller ska jag låta tråden ligga vilandes smile?

Vad tråkigt att höra! hmm Men det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta kämpa.. Själv har jag haft ett jävla strul med KLracing och deras 24mm kamrem.. Som ska "passa" såååå bra! Sämre service får man leta efter..

Jag ser gärna lite updates på vad du sysslar med under tiden! smile

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Jonasarvidsson skrev:
Plankpojk skrev:

Vad tråkigt att höra! hmm Men det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta kämpa.. Själv har jag haft ett jävla strul med KLracing och deras 24mm kamrem.. Som ska "passa" såååå bra! Sämre service får man leta efter..

Jag ser gärna lite updates på vad du sysslar med under tiden! smile

Ja lite segt faktiskt. Vad är det som strulat då? Är remhjulen för smala eller?
Om du vill se så uppdaterar jag lite om bilarna omkring tills jag kommer igång med motorn igen smile

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Håller på med handbromsen på mattsvarta 142an.
Har en reservaxel ligger och på den satt det helt nya belägg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-bd6ccdac587088408a69b657ebf858ae.jpg

Meeeen, det finns tydligen två olika sorters bakaxlar på 140. Naturligtvis passar inte mina grejer då. Blir så trött.

Sånt är livet, vi får se vad jag gör.
Har köpt lite godis i Jönköping som jag ska hämta vid elmia-helgen, det ser vi fram emot smile

536 Inlägg
29 mars 2012
Inte farligt rostigt eller så! Hehe big_smile

Det som har strulat är att han som äger KLracing påstår att en 122 kuggars kamrem skall passa på en 8v. Jag har bytt kamaxeldrev, ståldrev till veven o hej o hå till 16v bredd rundkugg.. Men 24mm kamremmen gick inte ens NÄSTAN på.. Då förelog han att jag skulle slipa på pinnbulten i toppen som håller på spännaren plus slipa eller borra upp spännaren.. Men materialet i spännaren är så hårt så inte ens med pelarborr gick det.. och han stod fast vid att "det var samma rem dom kört med i alla år" Vilket lär vara ren bullshit för det är inte många som kör med den remmen alls.. Tillslut bad jag om att få lämna tillbaka skiten och så har jag köpt en vanlig 123kuggars och krängt på som passar superduper smile

Det hjälper inte heller att människan inte går att nå på telefon utan endast via mail, där han svarar sjukt oregelbundet. Dom enda man kan nå på telefon är hans fru petra eller vem det nu är. Och hon svarar bara att " Jag vet att det finns en tanke bakom att den är en kugge kortare..." Årets stolpskott tongue

Så där har du historien.. Själv ska jag ut o rengöra mitt motorrum nu! tongue

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Jonasarvidsson skrev:

Det som har strulat är att han som äger KLracing påstår att en 122 kuggars kamrem skall passa på en 8v. Jag har bytt kamaxeldrev, ståldrev till veven o hej o hå till 16v bredd rundkugg.. Men 24mm kamremmen gick inte ens NÄSTAN på.. Då förelog han att jag skulle slipa på pinnbulten i toppen som håller på spännaren plus slipa eller borra upp spännaren.. Men materialet i spännaren är så hårt så inte ens med pelarborr gick det.. och han stod fast vid att "det var samma rem dom kört med i alla år" Vilket lär vara ren bullshit för det är inte många som kör med den remmen alls.. Tillslut bad jag om att få lämna tillbaka skiten och så har jag köpt en vanlig 123kuggars och krängt på som passar superduper smile

Det hjälper inte heller att människan inte går att nå på telefon utan endast via mail, där han svarar sjukt oregelbundet. Dom enda man kan nå på telefon är hans fru petra eller vem det nu är. Och hon svarar bara att " Jag vet att det finns en tanke bakom att den är en kugge kortare..." Årets stolpskott tongue

Den axeln är slut wink.. Men beläggen var bra smile

Neeh fyfan va lamt.. Han borde tänka lite på sitt företagsrykte och ta tillbax remjäveln och ta det som en man.
Trist att de ska vara så mycket tjaffs för en sån liten sak.
Tur att du fått till det nu iaf smile
Lycka till med putsningen! Ser fram emot en update wink

536 Inlägg
29 mars 2012
Plankpojk skrev:
Jonasarvidsson skrev:

Den axeln är slut wink.. Men beläggen var bra smile

Neeh fyfan va lamt.. Han borde tänka lite på sitt företagsrykte och ta tillbax remjäveln och ta det som en man.
Trist att de ska vara så mycket tjaffs för en sån liten sak.
Tur att du fått till det nu iaf smile
Lycka till med putsningen! Ser fram emot en update wink

Japp det anser jag också! Sen att hon kärringen man fick tag i, trodde att en kugge på remmen gjorde 1mm.. När det i själva verket gör ca 5-6.. Då inser man vad det är för folk man har o göra med..

Ja det kommer väl snart en update skulle jag tro! smile

342 Inlägg
29 mars 2012
Plankpojk skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-bd6ccdac587088408a69b657ebf858ae.jpg

Meeeen, det finns tydligen två olika sorters bakaxlar på 140. Naturligtvis passar inte mina grejer då. Blir så trött.

Har köpt lite godis i Jönköping som jag ska hämta vid elmia-helgen, det ser vi fram emot smile

jag har en axel till -68 om du är intresserad, backarna har jag även löst wink

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Runmark skrev:
Plankpojk skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-bd6ccdac587088408a69b657ebf858ae.jpg

Gött smile Skulle behöva allting i handbromsväg, och en höger framskärm wink

342 Inlägg
29 mars 2012
Plankpojk skrev:
Runmark skrev:
Plankpojk skrev:

okej, höger framskärm är det ända jag inte har i plåt väg, har allt till handbroms utom hävarmarna wink

Jävel
2 018 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Runmark skrev:
Plankpojk skrev:
Runmark skrev:

okej, höger framskärm är det ända jag inte har i plåt väg, har allt till handbroms utom hävarmarna wink

pm

Bilmek
70 Inlägg
31 mars 2012
Går det inte att borra spännaren?

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Jävel
2 018 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
showit skrev:
Går det inte att borra spännaren?

Inga fästen till belägg eller nånting passar tongue
Får se vad jag hittar på.

633 Inlägg
31 mars 2012
dit med en 240 axel isl wink

Sök