4530
Sök

Köpa första bilen.

11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Hej,

Fösta inlägget för mig här men denna sida verkar ju vara rätt för att få svar på sina frågor. Jag ska som sagt köpa bil, är 30år, har haft körkort sen 2005 och är nu ute efter en bil som jag ska ha som "ärende bil". Jag bor ganska nära jobbet och cyklar oftast till dagis med grabben när jag har honom så bilen är mer tänkt att ha till att handla och göra ärenden med.

Även om jag inte kommer köra tokmycket långa resor så kommer det ju ändå bli att jag och grabben åker lite längre ibland på semestrar och helgutflykter och då vill man ju gärna att det är säkert, så ja, en säker bil vore bra.

Jag är totalt ointresserad av att mecka och dona med bilen så gärna en bil som går och går och går och går. Och just det, den får inte kosta skjortan heller, max 2 - 3000kr /mån med avbetalning på lån, försäkring, skatt osv.

Har tittat lite på Toyota Aygo, men jag får känslan av att bagageutrymmet är i det närmaste obefintligt och det känns ju lite trist iom att jag vill kunna handla och kanske göra någon resa då och då med packning.

Så, finns det någon bil som kan tänkas erbjuda lite grann av det jag eftersöker?

Tacksam för svar och tips!

Forummoderator
26 400 Inlägg
26 februari 2012
roddern skrev:
Hej,

Fösta inlägget för mig här men denna sida verkar ju vara rätt för att få svar på sina frågor. Jag ska som sagt köpa bil, är 30år, har haft körkort sen 2005 och är nu ute efter en bil som jag ska ha som "ärende bil". Jag bor ganska nära jobbet och cyklar oftast till dagis med grabben när jag har honom så bilen är mer tänkt att ha till att handla och göra ärenden med.

Även om jag inte kommer köra tokmycket långa resor så kommer det ju ändå bli att jag och grabben åker lite längre ibland på semestrar och helgutflykter och då vill man ju gärna att det är säkert, så ja, en säker bil vore bra.

Jag är totalt ointresserad av att mecka och dona med bilen så gärna en bil som går och går och går och går. Och just det, den får inte kosta skjortan heller, max 2 - 3000kr /mån med avbetalning på lån, försäkring, skatt osv.

Har tittat lite på Toyota Aygo, men jag får känslan av att bagageutrymmet är i det närmaste obefintligt och det känns ju lite trist iom att jag vill kunna handla och kanske göra någon resa då och då med packning.

Så, finns det någon bil som kan tänkas erbjuda lite grann av det jag eftersöker?

Tacksam för svar och tips!

Välkommen till Garaget.

Aygo har ju faktiskt ett litet bagageutrymme ändå, och även om det är av den mindre modellen, så finns där ju ett baksäte att förvara saker i, eller hur?

Edit; Annars finns där ju också Vw Polo. Kanske lite större bagageutrymme i dem?
Senast redigerat av Mack (26 februari 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Tack för svar smile

Är VW Polo lika billig att äga då? Pratade med en kompis som sa att en Aygo är väldigt billig att skatta och försäkra plus att den drar i princip ingenting och att då kanske jag tjänar på att betala mer för en Aygo än om jag skulle köpa en annan bil.

Forummoderator
26 400 Inlägg
26 februari 2012
Tippar på att Aygon är billigare att äga faktiskt. Ska dock inte svära på det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 365 Inlägg
27 februari 2012
Om du inte gillar att meka så är dessa bilar tips utifrån bilprovningens statistik för minst fel och kostnad. Toyota corolla, Mazda 3, Bmw 3 serie, Suzuki Liana

11 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tack för alla svar! smile

Hur är en VW Golf då? Tycker den verkar lagom stor efter det jag har kunnat se. Är en sån dyr i skatt och försäkring? Kända fel?

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
27 februari 2012
nyare golfar kan jag ej svara för ... men vi har en 01 här hemma, den rullar på fint även om det strular ibland. Ofta beror det på dålig skötsel då det är min mor som äger den och skiter fullständigt i bilen.
Men några direkt modelltypiska fel känner jag ej till !

Vår 1,6a dricker ca 0,7 blandat, försäkringen går på 250kr månaden ( hel) och skatten ligger på runt 1600 om året har jag för mig. Helt ok att köra !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 februari 2012
roddern skrev:
Tack för svar smile

Är VW Polo lika billig att äga då? Pratade med en kompis som sa att en Aygo är väldigt billig att skatta och försäkra plus att den drar i princip ingenting och att då kanske jag tjänar på att betala mer för en Aygo än om jag skulle köpa en annan bil.

Jag tror Aygo är billigare, om inget annat så finns det väl ingen bensindriven modell av VW Polo som dricker 0.46L/mil enligt EU-Körcykeln? Dessutom är Aygo en väldigt enkelt byggd bil på gott och ont, VW Polo är dels lite mer avancerad och sedan har VW statistiskt inte samma driftsäkerhet som Toyota.

Aygo med automatlåda har i några enstaka fall strulat vilket lösts med ny programvara men annars verkar alla de så kallade Trillingbilarna* bara rulla på!

*Om du inte visste det; Toyota Aygo är exakt samma bil som Citroen C1 och Peugeot 107 och alla tre modellerna tillverkas vid samma fabrik i Tjeckien. Det enda som skiljer är mindre detaljer som strålkastare, baklampor och förstås emblemet bland annat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tack så mycket för det! Hade faktiskt koll på trillingbilarna, tänk vad lite googlande kan göra smile Men som det känns nu har jag i det närmaste övergett idén om Aygo, jag tror helt enkelt att den kommer bli lite för liten för mina behov.

Hur är Mitsubishi Colt att äga och köra? Kan det vara ett alternativ?

2 415 Inlägg
27 februari 2012
välkommen till Garaget smile
nu orka jag inte läsa hela tråden.
men jag vill lägga in ett tips iallafall smile får väl hoppas det intresserar herren hehe

nu vet jag inte om du vill ha en helt ny bil eller beg..
men jag skulle tittat runt lite på hyundie I10- I20- I30 I40. eller en KIA.

har du tittat på att leasing?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

11 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Leasing känns dyrt, fast jag har ju ingen koll på det egentligen. Tror dock inte jag kommer köra så mycket, kanske typ 1000mil om året, så då kanske det är bättre att köpa?

Helst skulle jag ju vilja ha en ny bil då jag inte vill krångla och mecka, tycker det är rätt gött när saker går på garantier. smile

Ska kolla lite på Hyundie. smile

2 415 Inlägg
27 februari 2012
roddern skrev:
Leasing känns dyrt, fast jag har ju ingen koll på det egentligen. Tror dock inte jag kommer köra så mycket, kanske typ 1000mil om året, så då kanske det är bättre att köpa?

Helst skulle jag ju vilja ha en ny bil då jag inte vill krångla och mecka, tycker det är rätt gött när saker går på garantier. smile

Ska kolla lite på Hyundie. smile

Okey. kolla runt lite på leasing.. finns ju många olika avtal.. de hade jag gjort. brukar ju bara vara att tanka o köra..

lite of topic..
men jag kör I10 I20 I30 I40 kombi o sedan på jobbet. dock helt nya. och dom är grymt sköna att köra. min favorit är då i40 diesel. grymt starka,grymt snygga, drar lite. tror i40 kombi ligger runt 220 och sedan(helt nylanserad i sverige) ligger runt 250 tror jag. bas... sad

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

11 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Vad tror ni om den här bilen? Kan det vara nått att ha? http://www.blocket.se/varmland/Vw_polo_ … =7&w=2

Forummoderator
18 151 Inlägg
27 februari 2012
roddern skrev:
Vad tror ni om den här bilen? Kan det vara nått att ha? http://www.blocket.se/varmland/Vw_polo_ … =7&w=2

Duger säkert utmärkt att "frakta röven i" Troligen så känns trillingbilarna stadigare på motorväg och de har ESP. VW är inga under av bränslesparande bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

223 Inlägg
27 februari 2012
Den där Polon som är länkad borde funka, vet inte hur det är med säkerheten på dessa men körde någon Polo för några år sedan och den var helt ok.
Hyfsad kvalitet, ok driftskostnader och ganska trevliga att köra.

Huyndai...har kört några stycken och de har aldrig lyckats förmedla någon positiv känsla.
Möjligt att någon av de nyare modellerna funkar, men njae.

Om prisbilden är densamma för Toyota och Vw och det jag letar efter är driftsäkerhet, då hade det blivit Toyota.

11 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Den här tycker jag ser klart intressant ut, en Toyota Yaris: http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Y … =7&w=2

Forummoderator
18 151 Inlägg
27 februari 2012
roddern skrev:
Den här tycker jag ser klart intressant ut, en Toyota Yaris: http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Y … =7&w=2

Ja den lär inte åsaka dig några problem i första taget. Orkar inte kolla på prisbilden på dessa men pålitliga och körbara bilar är de utan tvekan! Mycket bättre än Polo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2012
Jag hade en liten Mercedes A-klass ett tag, en bilmodell som endast är fem centimeter längre än Toyota Aygo men har ordentliga utrymmen och ett bra bagage. En annan fördel är att baksätet är av modell minibuss, det går att skjuta, fälla och även lyfta ur vilket ger ett utrymme som slår Volvo V70 på fingrarna (Även om bilen är tvåsitsig då förstås).

Hyfsat bekväm och stadig var den också, jämfört med andra småbilar då förstås men det kändes ändå att det var en Mercedes. Säkerheten i modellen är hög, bilen har antisladdsystem som standard och är byggd på ett speciellt vis med bland annat dubbla golv och en motor som skjuts in mellan dessa golv vid en kollision och tar upp kraften. Går garanterat att skriva ett A4 med text om, men slutsatsen är att den klarar sig väl vid en krock!

Den var billig i drift med och delarna var inte dyra, A-klass har dock några enstaka fällor man bör undvika; Går dessa punkter sönder riskerar det att bli en dyr nota från verkstaden men å andra sidan vilken bilmodell saknar svagheter?

När jag letade småbil var det åtminstone den jag föll för, jag hade lite svårt för den billiga och burkiga känslan många småbilar bjuder på men A-klass kändes lite smartare och lite mer rejäl.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 151 Inlägg
28 februari 2012
Rquired skrev:
Jag hade en liten Mercedes A-klass ett tag, en bilmodell som endast är fem centimeter längre än Toyota Aygo men har ordentliga utrymmen och ett bra bagage. En annan fördel är att baksätet är av modell minibuss, det går att skjuta, fälla och även lyfta ur vilket ger ett utrymme som slår Volvo V70 på fingrarna (Även om bilen är tvåsitsig då förstås).

Hyfsat bekväm och stadig var den också, jämfört med andra småbilar då förstås men det kändes ändå att det var en Mercedes. Säkerheten i modellen är hög, bilen har antisladdsystem som standard och är byggd på ett speciellt vis med bland annat dubbla golv och en motor som skjuts in mellan dessa golv vid en kollision och tar upp kraften. Går garanterat att skriva ett A4 med text om, men slutsatsen är att den klarar sig väl vid en krock!

Den var billig i drift med och delarna var inte dyra, A-klass har dock några enstaka fällor man bör undvika; Går dessa punkter sönder riskerar det att bli en dyr nota från verkstaden men å andra sidan vilken bilmodell saknar svagheter?

När jag letade småbil var det åtminstone den jag föll för, jag hade lite svårt för den billiga och burkiga känslan många småbilar bjuder på men A-klass kändes lite smartare och lite mer rejäl.

Håller med. Även jag haft en A140, alltså den minsta maskinen och den gick billigt på ca 0.7 med AC på och man satt högt. Trevlig bil. Man ska kolla att kopplingen är ok då ett sånt byte är dyrt. Eller så köper man en automat som är mycket bekvämare och dessutom gör att du kan käka en halv special i rusningstrafik samtidigt...

11 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Fasen vad det här var svårt.

Vad tror ni om den här Peugot 206? http://www.blocket.se/varmland/Peugeot_ … =7&w=1

Just nu känns det som att valet står mellan Peugot 206, Toyota Yaris, VW Polo, Golf.

Sök