Jag hade en liten Mercedes A-klass ett tag, en bilmodell som endast är fem centimeter längre än Toyota Aygo men har ordentliga utrymmen och ett bra bagage. En annan fördel är att baksätet är av modell minibuss, det går att skjuta, fälla och även lyfta ur vilket ger ett utrymme som slår Volvo V70 på fingrarna (Även om bilen är tvåsitsig då förstås).
Hyfsat bekväm och stadig var den också, jämfört med andra småbilar då förstås men det kändes ändå att det var en Mercedes. Säkerheten i modellen är hög, bilen har antisladdsystem som standard och är byggd på ett speciellt vis med bland annat dubbla golv och en motor som skjuts in mellan dessa golv vid en kollision och tar upp kraften. Går garanterat att skriva ett A4 med text om, men slutsatsen är att den klarar sig väl vid en krock!
Den var billig i drift med och delarna var inte dyra, A-klass har dock några enstaka fällor man bör undvika; Går dessa punkter sönder riskerar det att bli en dyr nota från verkstaden men å andra sidan vilken bilmodell saknar svagheter?
När jag letade småbil var det åtminstone den jag föll för, jag hade lite svårt för den billiga och burkiga känslan många småbilar bjuder på men A-klass kändes lite smartare och lite mer rejäl.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.