3839
Sök

Vad är detta? en krängningshämmare eller Stabilisator stag ?

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej

Jo jag var och besiktade min bil i går, och det var en hel del fel på den, men vid vänster framhjul påpekade han att krängningshämmaren behövdes bytas och jag började leta efter en på mekonomen osv, men hittade ingen där.

Men det var inget jag fick en ombesiktning för....rätt konstigt eller ?

Däremot hittade jag ett stabilisatorstag som liknade det som han påpekade.

Jag bifogar en bild så ni kan se......samt är detta lätt att byta själv ?

Bilen är en gammal men fin

Fabrikat:    MITSUBISHI
Modell:    LANCER (V)  Kombi
Typ:    1.6
Årsmodeller:    1993

http://i383.photobucket.com/albums/oo271/Morris_foton/annat/vad-r-detta.jpg
Senast redigerat av mstoltz (1 mars 2012)

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2012
#2
Jepp, det där stabilisatorstaget är då dags att byta tongue
Lätt att byta ja.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

plankan
1 mars 2012
#3
mstoltz skrev:
Hej

Jo jag var och besiktade min bil i går, och det var en hel del fel på den, men vid vänster framhjul påpekade han att krängningshämmaren behövdes bytas och jag började leta efter en på mekonomen osv, men hittade ingen där.

Men det var inget jag fick en ombesiktning för....rätt konstigt eller ?

Däremot hittade jag ett stabilisatorstag som liknade det som han påpekade.

Jag bifogar en bild så ni kan se......samt är detta lätt att byta själv ?

Bilen är en gammal men fin

Fabrikat:    MITSUBISHI
Modell:    LANCER (V)  Kombi
Typ:    1.6
Årsmodeller:    1993

Detta är vad du skall ha:

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

en "monteringssats" till kräningshämnaren på din bil smile

Det är relativt enkelt att byta själv också.
Senast redigerat av plankan (1 mars 2012)

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#4
Ett stort tack för hjälpen det var det jag misstänkte att det inte var en krängningshämmare som han sa smile

Sedan en liten fråga till.......Höger bak så läcker det bromsvätska, antagligen så är hjulcylindern sönder.
Då måste jag ju byta den och backarna med, men hur lätt är det att göra själv på denna bil tror ni ?

Hade en opel 97 en gång och där krävdes det specialverktyg på den, men kanske inte på denna jag har nu eller ?

Måste man då byta backar på båda sidor ? i så fall kommer det att ramla upp mot ca 1000 kr i bara material för det kommer väl bara per sida i en förpackning ?

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

plankan
1 mars 2012
#5
mstoltz skrev:
Ett stort tack för hjälpen det var det jag misstänkte att det inte var en krängningshämmare som han sa smile

Sedan en liten fråga till.......Höger bak så läcker det bromsvätska, antagligen så är hjulcylindern sönder.
Då måste jag ju byta den och backarna med, men hur lätt är det att göra själv på denna bil tror ni ?

Hade en opel 97 en gång och där krävdes det specialverktyg på den, men kanske inte på denna jag har nu eller ?

Måste man då byta backar på båda sidor ? i så fall kommer det att ramla upp mot ca 1000 kr i bara material för det kommer väl bara per sida i en förpackning ?

Bromsar rek alltid att byttas parvis för att undvika ojämn bromsverkan.

Bromsbackarna lev komplett för H + V bak -
dock skulle jag rek att du kostar på dig en ny mont. sats till dom.


Några spec verktyg till denna bil har jag inget minne av.

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#6
plankan skrev:
mstoltz skrev:
Ett stort tack för hjälpen det var det jag misstänkte att det inte var en krängningshämmare som han sa smile

Sedan en liten fråga till.......Höger bak så läcker det bromsvätska, antagligen så är hjulcylindern sönder.
Då måste jag ju byta den och backarna med, men hur lätt är det att göra själv på denna bil tror ni ?

Hade en opel 97 en gång och där krävdes det specialverktyg på den, men kanske inte på denna jag har nu eller ?

Måste man då byta backar på båda sidor ? i så fall kommer det att ramla upp mot ca 1000 kr i bara material för det kommer väl bara per sida i en förpackning ?

Bromsar rek alltid att byttas parvis för att undvika ojämn bromsverkan.

Bromsbackarna lev komplett för H + V bak -
dock skulle jag rek att du kostar på dig en ny mont. sats till dom.


Några spec verktyg till denna bil har jag inget minne av.

Hej

Aha...är det så då att om jag köper backar bak till min bil så får jag till båda sidor då för runt 5-600 kr ?
eller är det 5-600 kr för vänster bak och 5-600 kr för höger bak?

Jag har inte så stor erfarenhet av att byta backar.

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

plankan
1 mars 2012
#7
mstoltz skrev:
Aha...är det så då att om jag köper backar bak till min bil så får jag till båda sidor då för runt 5-600 kr ?

Yes så är det smile

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#8
Så jäkla gött, jag trodde att det var 5-600 kr / sida.....phu smile

Tänkte på detta med att byta hjulcylindern........måste man inte lufta broms systemet efter man bytt hjulcylindern ?
Eller hur gör man ?

Ps: Ett stort tack för svaren och ert tålamod med alla mina frågor.....he he

EDIT: jo när jag söker efter backarna får jag upp 2 olika storlekar och priser, vilken är det jag ska ha tror ni ?
Senast redigerat av mstoltz (1 mars 2012)

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
1 mars 2012
#9
förstår inte varför dom envisas att skriva krängningshämmare

står likdant på min systers protokoll
det betyder att jag måste hiva mig under skiten för att kolla vad det är för något som är trasig
antingen är krängaren av vilket den borde vara när man skriver krängningshämmaren

eller så är det staget bara irreterande som f-n

Kör fort så hinner inget hända...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
1 mars 2012
#10
Growe skrev:
förstår inte varför dom envisas att skriva krängningshämmare

står likdant på min systers protokoll
det betyder att jag måste hiva mig under skiten för att kolla vad det är för något som är trasig
antingen är krängaren av vilket den borde vara när man skriver krängningshämmaren

eller så är det staget bara irreterande som f-n

kanske för att det är krängningshämmaren & bärarmen som bussningarna sitter i ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
1 mars 2012
#11
farbrorbozze skrev:
Growe skrev:
förstår inte varför dom envisas att skriva krängningshämmare

står likdant på min systers protokoll
det betyder att jag måste hiva mig under skiten för att kolla vad det är för något som är trasig
antingen är krängaren av vilket den borde vara när man skriver krängningshämmaren

eller så är det staget bara irreterande som f-n

kanske för att det är krängningshämmaren & bärarmen som bussningarna sitter i ?

fast bara för det kan man inte skriva något helt annat än vad som är trasigt

en brusten kräningshämmare kan inte vara något annat än en kräningshämmare som är av
inte något stag som förmedlar krängaren till bärarmen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
1 mars 2012
#12
Growe skrev:
farbrorbozze skrev:
Growe skrev:
förstår inte varför dom envisas att skriva krängningshämmare

står likdant på min systers protokoll
det betyder att jag måste hiva mig under skiten för att kolla vad det är för något som är trasig
antingen är krängaren av vilket den borde vara när man skriver krängningshämmaren

eller så är det staget bara irreterande som f-n

kanske för att det är krängningshämmaren & bärarmen som bussningarna sitter i ?

fast bara för det kan man inte skriva något helt annat än vad som är trasigt

en brusten kräningshämmare kan inte vara något annat än en kräningshämmare som är av
inte något stag som förmedlar krängaren till bärarmen smile

bilprovningen brukar väl använda sig av "orsakskod" tex krängningshämmare &
sen en tilläggstext liknade detta: "glapp bussning, lös infästning" osv Har dom skrivit att "kränghämmaren är av" när dom menar att ena staget lossnat så är det ju kanske lite bristfällig beskrivning, men återigen så är
stabilisatorstag & kränghämmarstag egentligen samma sak, söker man tex på veteranvolvodelar
på VP-autoparts så kan man hitta detta: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART … ageID=1152

gör man tex en bildsök på google på antingen stabilisatorstag eller krängningshämmarstag så får man upp bilder
på detta stag.
Senast redigerat av farbrorbozze (1 mars 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#13
Men som i mitt fall ( se bilden och första inlägget )

Jag gjorde min besiktning på Carspect och han visade mig detta ( bilden ) men det står inget om det i besiktningsprotokollet, frågan är.............Ska sånt här gå igenom en besiktning eller kan det bara vara ett påpekande....eller skulle det varit en 2:a / ombesiktning på det ?

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
1 mars 2012
#14
se det som du fått ett muntligt påpekande, om han visade dig problemet ? , egentligen är det ju inget som är trafikfarligt annat än om du gör en kraftig undanmanöver eller så, men samtidigt så brukar dom ju åtminstone skriva en "bra&veta" på sånt där.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#15
Ja exakt...för när man besiktad bilen på svensk bilprovning i alla år, så har man fått en "bra att veta" lista , men det fick man inte här...skumt.
Senast redigerat av mstoltz (1 mars 2012)

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
1 mars 2012
#16
mstoltz skrev:
Ja exakt...för när man besiktad bilen på svensk bilprovning i alla år, så har man fått en "bra att veta" lista , men det fick man inte här...skumt.

dom kanske ville vara "snälla" för att behålla / få nya kunder wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#17
Ja smile

Men tänkte på en sak........... när man ska byta den, ska man spänna riktigt hårt, dom med tex tryckluftspistol eller räcker det med vanlig handkraft ?

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2012
#18
Handkraft kan bli för mycket även det :p rätt klena grejer så dra den bara så den Sitter. Är du osäker så leta upp åtdragningsmomentet till denna och använd momentnyckel.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
1 mars 2012
#19
mstoltz skrev:
Ja smile

Men tänkte på en sak........... när man ska byta den, ska man spänna riktigt hårt, dom med tex tryckluftspistol eller räcker det med vanlig handkraft ?

måttligt med handkraft cool

dom flesta drar bultar aldeles för hårt.

http://www.proseal.se/prodblad/atdragningsmoment.pdf

jag gissar på 8:8 eller 10:9 hållfasthet & M8 grovlek på skruven (brukar vara vanligast)
vilka ska dras med ett moment på 2,4-3,3kg (24-33Nm)

om du kör på en billig mutterdragare från tex biltema
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … ts-151811/

så ser du att den drar ett maxmoment på nästan 20kg (196Nm) ,
visst går det att smyga med den men ändå svårt att bedöma hur mycke
för hårt man drar, nu när du sett jämförelsen förstår du säkert själv att du klarar
dra för hårt med vanlig handkraft & en ringnyckel eller liknande wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Lackerare
159 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#20
Ja jag är ju superstark så jag vill ju inte bryta av den...he he, nej men skämt och sido....ett stort tack för all information jag fått, det har hjälpt smile

Nu ska jag bara ta mig i kragen och byta den, har aldrig gjort det förr, sedan ska ju även hjulcylindern och backarna bytas vilket jag är lite mer nervös över att göra själv......

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/


Sök