Ja, som rubriken säger. Köpte en 850 t5 med automatlåda för 2 veckor sedan och jag har inte hittat några fel förutom yttre drivknuten höger fram som ska bytas.
Idag så körde jag en liten repa med bilen och när jag kom hem igen så såg jag att det kom avgaser under bilen, första tanken var att det läckte någonstans vid avgasröret så jag tittade och då ser jag att avgaserna kommer från någon märklig slang som sitter stripad ner från motorn.
Försökte följa slangen under huven men lyckades inte hitta den, dock så var slangen ganska grov så jag hittade en som kan vara rätt slang som sticker in under insuget (Det är inte säkert att detta är rätt slang).
Är det någon som har en aning om vad det kan vara för slang? Försökte söka lite här i forumet samt google men hittade inget som jag blev klokare på.
Skulle även behöva lite generella tips vad man kan behöva kontrollera på bilen då jag aldrig haft en turbo innan.
Bilen har gått 23000 mil och är så pigg som man kan förvänta sig av en sådan bil
Det jag kan komma på är att tidigare ägaren har gjort någon bosse bildoktorlösning på vevhusventilationen och dragit den där slangen dit istället för att göra det ordentligt. Dock så går det ett plaströr från insuget upp på toppen och det ser ut som att det sitter en burk där nere under insuget
Fast den borde väl rimligtvis sitta på en dieselbil? Min går på bensin. Den enda displayen jag har i bilen är färddatorn
antagligen som tidigare skribent skrev är det nog en tillsatsvärmare du har. riktigt skönt när det är kallt att kunna slå på och komma ut till en varm bil. följ slangen och leta vidare under huven så hittar du säkert enheten. titta igenom instruktionsboken om det står något där om originalvärmare och hur den styrs.
Jag tänkte om det kunde vara någon slang som har med turbon att göra. Men om det inte är tillsatsvärmare så ska det väl inte sitta någon slang där om jag förstår detta rätt?
Jag tänkte på en till sak, när man kollar på filmer på youtube så går allas turbomätare hela vägen ut på det vita, min laddar bara ungefär 50-60% av det vita.. är det normalt eller laddar turbon för lite kanske? Om man trycker till på gasen när bilen är kall så kan det vissla till, inte så som en turbo brukar låta utan det låter som att någon faktiskt visslar med munnen är det normalt eller är det kanske någon vakuumslang som kanske har en spricka i sig? Visslet kommer aldrig när bilen är varm
Jag tänkte om det kunde vara någon slang som har med turbon att göra. Men om det inte är tillsatsvärmare så ska det väl inte sitta någon slang där om jag förstår detta rätt?
Jag tänkte på en till sak, när man kollar på filmer på youtube så går allas turbomätare hela vägen ut på det vita, min laddar bara ungefär 50-60% av det vita.. är det normalt eller laddar turbon för lite kanske? Om man trycker till på gasen när bilen är kall så kan det vissla till, inte så som en turbo brukar låta utan det låter som att någon faktiskt visslar med munnen är det normalt eller är det kanske någon vakuumslang som kanske har en spricka i sig? Visslet kommer aldrig när bilen är varm
det är för alla normala kör chippade t5:or men normalt är det ungefär mitten +någon mm som dom laddar orginal med chipp laddar det slutet av vita beronde på vilket chip
min ena laddar mätarn ut+lite till och det är ungefär 1.2bars ladd min svarta laddar med 1mm från slutet av vita
Dåså, då är allt som det ska. Funderar på att köpa steg 2 till den på bsr men är riktigt osäker på att automatlådan pallar det får nog köra med bilen lite till för kunna upptäcka eventuella fel
Angående det som jag skapade tråden om, vad är det jag letar efter? Jag har lyckats konstatera att slangen drar iväg in bakom insuget men därifrån så kan jag inte se ett smack utan att lyfta upp bilen och det har jag ingen möjlighet till. Om det är tillsatsvärmare på bilen och jag inte har någon display för den i bilen, borde det inte finnas någon grejj man kan titta efter under huven? Någon låda eller liknande
Dåså, då är allt som det ska. Funderar på att köpa steg 2 till den på bsr men är riktigt osäker på att automatlådan pallar det får nog köra med bilen lite till för kunna upptäcka eventuella fel
Angående det som jag skapade tråden om, vad är det jag letar efter? Jag har lyckats konstatera att slangen drar iväg in bakom insuget men därifrån så kan jag inte se ett smack utan att lyfta upp bilen och det har jag ingen möjlighet till. Om det är tillsatsvärmare på bilen och jag inte har någon display för den i bilen, borde det inte finnas någon grejj man kan titta efter under huven? Någon låda eller liknande
körde steg3 på min första 855turbo med aut och det fungerade kanon motorn och lådan hade dock bara gått 12K jag dödade iof lådan tillslut men jag var inte snäll var konstant fullt ös med hjulspinn och allmänt svinerier
har aut på min svarta och den har varit chipad ett bra tag och lådan växlar riktigt fint fortfarande ska dock byta olja snart i den
så åker du inte runt och gör burnisar och grejer och inte håller fullt på 1:ans växel så ska du inte oroa dig över lådan om den är i bra skick
på min var det ej lådan som började strula utan att lagret i diffen började glappa så drivaxeln glappade 1cm och tillslut så blev det skit med diffen så den låste sig sen började växlarna krångla troligen pga alla metall fliser och skit för den vart riktigt jobbig att köra då den ryckte och slet i ratten när den låste ihop diffen
Då hamnar steg 2 på listan över framtida köp först blir det byte av drivknut, eventuellt bromsar. Tidigare ägaren sa att bromsarna var nybytta men när man bromsar så känns det som att man åker centrifug för det ruskar så mycket över 100km/h.. fast det är klart, man köper ju inte t5 för att bromsa sig fram
Vart hänger slangen ner då bakom motorn eller framför? Om du har förvärmare i en 850 så sitter det en extra display nere vid växelspaken går inte å missa
Jag har ingen display vid växelspaken, den enda display jag har i bilen är färddatorn Kan inte säga någon av dom på bilden är tillräckligt lång för att vara den, men den stora tjocka som inte ligger i plast är väl närmast
Jag har bara lyckats följa slangen delvis då den är ganska dold under alla andra saker i motorn. Den går från någonstan bakom insuget (på framsidan av motorn), sticker iväg vid luftburken och ner under bilen och slutar ungefär vid katalysatorn på förarsidan av bilen. Det kommer avgaser eller ånga ur den när man kört en stund och det såg lite blött ut vid mynningen på slangen så det skulle ju kunna vara kondens eller något
Ska ta en bild på slangen och ladda upp här när jag kommer hem från jobbet idag
låter som vevhusventilationen,oljefällan sitter bakom insuget
Vevhusventilationen bör ju inte ha en slang som går in under bilen. Vevhusventilationen ser ut att vara korrekt monterad vad jag kan se, kan inte tänka mig varför dom skulle dragit någon slags dräneringsslang från den ;D
nej det är det som är lite mysko, det körde jag med när jag hade öppet på min gamla turbo, det är om det är igensatt fälla så att det inte ska trycka ur olja nån annanstans,men annars har jag ingen idé tyvärr.
Jag har ingen display vid växelspaken, den enda display jag har i bilen är färddatorn Kan inte säga någon av dom på bilden är tillräckligt lång för att vara den, men den stora tjocka som inte ligger i plast är väl närmast
Jag har bara lyckats följa slangen delvis då den är ganska dold under alla andra saker i motorn. Den går från någonstan bakom insuget (på framsidan av motorn), sticker iväg vid luftburken och ner under bilen och slutar ungefär vid katalysatorn på förarsidan av bilen. Det kommer avgaser eller ånga ur den när man kört en stund och det såg lite blött ut vid mynningen på slangen så det skulle ju kunna vara kondens eller något
Ska ta en bild på slangen och ladda upp här när jag kommer hem från jobbet idag
Den stora tjocka går från oljefällan sitter under insuget på vänster sida framifrån. sen går den till inugsröret efter luftburken sitter långt ner på röret mot torpedvägen typ. kolla om det saknas en slang där
Ja, nu har jag försökt ta bilder fast min muppiga kamera på telefonen fokuserade på allt annat än det bilden skulle vara på då den inte tänder blixten innan den ska ta bilden.. Hur som helst så har jag kommit fram till att slangen förmodligen går från vevhusventilationen, det "blöta" som kommer ut ur mynningen på hålet är sånt där mysigt vitt kladd som luktar.. motor?..
Då kommer min sista frågeställning, någon som kan komma på en anledning till att ens sätta dit den där slangen? Och är det jättefarligt att ha den där tro? Kollade oljan och den var jättefin och oljenivån på stickan har inte ändrats alls på dom 100 mil jag kört med bilen
Det är ju inget vidare å ha det så dålig vevhusvent.Då trycker du snart sönder alla packningar istället.Har den bara lossnat koppla tebax den?. Ska du besiktiga å dom märker slagen så är det 2a direkt med.
Det är ju inget vidare å ha det så dålig vevhusvent.Då trycker du snart sönder alla packningar istället.Har den bara lossnat koppla tebax den?. Ska du besiktiga å dom märker slagen så är det 2a direkt med.
Någon slags skarvning på den
Här går den ut under bilen
Här är slangen som sticker in under insuget
Det är alltså inget som har "lossnat" det är helt klart någon som har satt dit den med avsikt, frågan är bara vad avsikten är Tror att förra ägaren vet mer än vad han vill säga då han ägt bilen i 2år och måste ha sett den