3633
Sök

Ny föreskrift angående krockkuddar

3 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#1
Såhär skriver Svensk Bilprovning på deras hemsida :

Ny föreskrift från Transportstyrelsen
- kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning

Sedan januari kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS).

Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll.

Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.


Såhär ligger det till i verkligheten:

Sedan 1 Februari 2012 kontrollerar bilprovningen varningsanordningar som skrivs i ovanstående föreskrift, dvs inte sedan Januari. Alltså skriver bilprovningen fel på deras hemsida och detta ger ytterligare funderingar hur fel de kan ha i andra ärende och tolkningar.

Sedan står det i EU:s direktiv 2010/48/EU angående airbaglampa :
Visuell kontroll av airbag krävs vid beskitning, dvs inget om att varningslampan skall fungera!!!
Bilprovningen har tolkat det som att varningslampan skall fungera vilket är fel!!!

På vissa bilar måste man släcka lampan med special utrustning trots att airbagfelet har åtgärdats.
Inte många verkstäder som har denna dyra utrustning.
Alltså airbagen fungerar(ger inga felkoder) men lampan lyser ändå.
Felkoder måste raderas för att lampan skall släckas, har inget med funktionen på airbagen!
Men direktivet säger inget om att lampan skall fungera.

Om andra varningslampor som SRS osv står det att  även lampan skall vara släckt.

Detta har så kallade  begåvade välutbildade ingenjörer tolkat fel i många eu länder bl.a i Sverige.

Ge inte mer er ni som har fungerande airbag men lampan lyser.
Överklaga = förändring av tolkningen på direktivet i Sverige!
Senast redigerat av Jozie (6 mars 2012)

Forummoderator
18 044 Inlägg
6 mars 2012
#2
Besiktigade min bil i förra veckan. Han kollade att SRS-lampan släcktes INNAN han startade igen. "På gamla bilar kan vissa ha kopplat denna till laddning eller oljetryck" Så i Stenungsund har de koll på att man inte fuskar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Besiktigade min bil i förra veckan. Han kollade att SRS-lampan släcktes INNAN han startade igen. "På gamla bilar kan vissa ha kopplat denna till laddning eller oljetryck" Så i Stenungsund har de koll på att man inte fuskar...

Jag pratar om airbaglampa å inget annat smile
Sedan skriver jag inget om fusk smile
Senast redigerat av Jozie (6 mars 2012)

Forummoderator
18 044 Inlägg
6 mars 2012
#4
Jozie skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Besiktigade min bil i förra veckan. Han kollade att SRS-lampan släcktes INNAN han startade igen. "På gamla bilar kan vissa ha kopplat denna till laddning eller oljetryck" Så i Stenungsund har de koll på att man inte fuskar...

Jag pratar om airbaglampa å inget annat smile
Sedan skriver jag inget om fusk smile

Jo, jag såg det. Tänkte bara kommentera saken då många trådar om SRS handlar just om att koppla förbi den på ngt sätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 758 Inlägg
6 mars 2012
#5
Jozie skrev:
Ge inte mer er ni som har fungerande airbag men lampan lyser.

Hur vet man att airbagen funkar? Och hur skall man visa det för besiktningsmannen? Köra in i en stolpe under besiktningen?
Om besiktningen nu skall börja hålla koll på airbags så tycker jag det är ganska självklart att de bör anmärka om varningslampan lyser. Om allt är frid och fröjd och det som du säger bara är att nolla lagrade felkoder så är det väl inte allt för mycket begärt att man gör det?
Så vet både du och besiktningen att systemet funkar som det ska.

KHRacing
6 mars 2012
#6
Håller med schnauz till 100%, samt.

Löjligt att ta upp det. Ingen i historien kan ju veta om det är fel på Airbag´n eller bara på lampan !

1 515 Inlägg
6 mars 2012
#7
schnauz skrev:
Jozie skrev:
Ge inte mer er ni som har fungerande airbag men lampan lyser.

Hur vet man att airbagen funkar? Och hur skall man visa det för besiktningsmannen? Köra in i en stolpe under besiktningen?
Om besiktningen nu skall börja hålla koll på airbags så tycker jag det är ganska självklart att de bör anmärka om varningslampan lyser. Om allt är frid och fröjd och det som du säger bara är att nolla lagrade felkoder så är det väl inte allt för mycket begärt att man gör det?
Så vet både du och besiktningen att systemet funkar som det ska.

I vissa fall är det inte bara att nolla fekoden. I tex min fars Audi så funkar precis alla Airbags enligt Audi verkstaden som inte kunde hitta någe fel på varför Lampan lyser konstant. De felsökte gång på gång utan resultat, släckte även lampan men den började strax därefter att lysa igen. Då sa de att de får radera någon kod ifrån systemet för att hålla den släkt..

Så är väl bara inte att nolla i vissa fall, och man kan heller inte tyda på att airbagen fungerar..Blir dyrt att återgärda sådana små problem framöver hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

3 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#8
Tyvärr har ni missuppfattat mitt inlägg men det var väntat wink

För det första pratar jag om airbaglampa..inte airbags funktionalitet, det är 2 skilda saker.

För det andra så står det i EU:s direktiv 2010/48/EU att airbag skall kontrolleras visuellt, inte att airbaglampa skall vara släckt. Däremot skall andra lampor som SRS VARA SLÄCKLTA!
Jag tror ni som kommenterat mitt inlägg missat eller inte påläst EU direktivet smile.

För det tredje så låter det som att Schnauz och endel andra inte har kunskap om att bevisbördan ligger på Bilprovningen eftersom det är de som påstår att airbagen inte fungerar, allstå inte på mig!

Låt oss hålla oss till EU:s direktiv 2010/48/EU  och inte personliga tankar och åsikter för vi alla här är amatörer tongue


Jag har läst vad ni har skrivit och märker att det är inget ställe för mig att fortsätta skriva smile
Lycka till ni alla andra!

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
7 mars 2012
#9
tror du har väldigt fel
direktivet säger att man visuellt ska kontrollera airbagsystemet
och då är lampan en del en visuell kontroll av kuddarna så dom inte har smällt av eller har synliga skador
och att allt tycks ha en möjlighet att fungera

så lampan säger en del och en lysande lampa visar på att det troligen är ett fel och att detta är något som mest troligen påverkar funktionen

airbagsystemen är ingen direkt vetenskap
att en märkesverkstad inte klarar av att släcka en lampa tyder bara på att det är en hög ärthjärnor som inte riktigt förstå hur systemet fungerar och är kanske duktiga knapptryckare men förjävla ruttna mekaniker och eltekniker

kommer säkert själv ha ett helvete framöver då jag har airbag i både min 740 och mina 850 men har sport ratt i både 740 och ena 850
så jag kommer mest troligen få montera tillbaka orginal doningar vid varje bes

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
7 mars 2012
#10
Poängen med mitt inlägg var inte bevisbördan gentemot bilprovningen, utan hurvida man själv vågar lita på att grejerna funkar som de ska.
Känns det verkligen bra även om mekanikern på "Bosses bilar och bageri" säger att det är ok med den blinkande lampan?

KHRacing
7 mars 2012
#11
Jozie skrev:
Tyvärr har ni missuppfattat mitt inlägg men det var väntat wink

För det första pratar jag om airbaglampa..inte airbags funktionalitet, det är 2 skilda saker.

!

Du menar alltså att de inte har något samband med varandra ?

Känns lite väl fel i mina ögon sad

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
7 mars 2012
#12
KHRacing skrev:
Jozie skrev:
Tyvärr har ni missuppfattat mitt inlägg men det var väntat wink

För det första pratar jag om airbaglampa..inte airbags funktionalitet, det är 2 skilda saker.

!

Du menar alltså att de inte har något samband med varandra ?

Känns lite väl fel i mina ögon sad

du är inte ensam

klart dom har ett samband lysande lampa=fel på systemet och kan då påverka funktionen
och då blir den så klart underkänd smile

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
7 mars 2012
#13
Growe skrev:
du är inte ensam

klart dom har ett samband lysande lampa=fel på systemet och kan då påverka funktionen
och då blir den så klart underkänd smile

smile smile


Sök