Såhär skriver Svensk Bilprovning på deras hemsida :
Ny föreskrift från Transportstyrelsen
- kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning
Sedan januari kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS).
Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll.
Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.
Såhär ligger det till i verkligheten:
Sedan 1 Februari 2012 kontrollerar bilprovningen varningsanordningar som skrivs i ovanstående föreskrift, dvs inte sedan Januari. Alltså skriver bilprovningen fel på deras hemsida och detta ger ytterligare funderingar hur fel de kan ha i andra ärende och tolkningar.
Sedan står det i EU:s direktiv 2010/48/EU angående airbaglampa :
Visuell kontroll av airbag krävs vid beskitning, dvs inget om att varningslampan skall fungera!!!
Bilprovningen har tolkat det som att varningslampan skall fungera vilket är fel!!!
På vissa bilar måste man släcka lampan med special utrustning trots att airbagfelet har åtgärdats.
Inte många verkstäder som har denna dyra utrustning.
Alltså airbagen fungerar(ger inga felkoder) men lampan lyser ändå.
Felkoder måste raderas för att lampan skall släckas, har inget med funktionen på airbagen!
Men direktivet säger inget om att lampan skall fungera.
Om andra varningslampor som SRS osv står det att även lampan skall vara släckt.
Detta har så kallade begåvade välutbildade ingenjörer tolkat fel i många eu länder bl.a i Sverige.
Ge inte mer er ni som har fungerande airbag men lampan lyser.
Överklaga = förändring av tolkningen på direktivet i Sverige!
Senast redigerat av Jozie (6 mars 2012)