Idag hade mina packningar kommit till BMW så brassade iväg och hämtade dom. Sjuk som ett as är jag nu men man kan alltid pilla lite iaf
Gjorde även rent oljefilterförflyttaren, skuvade dit mellanlägget så jag får dit oljetempgivaren också. Böt samtidigt till nytt oljefilter och drog åt anslutningarna lite mer då dom alltid har läckt lite sådär irretarande!
Här är nästa pryl som ska rengöras och sen monteras på motorn då det inte sitter nån styrservopump monterad. Och därmed så har den en multirem från Santa Fe på nu och därför låter det nästan som att det sitter kompressor på. Har ett vinande ljud iom att remmen är för hårt spänd.
Så ska passa på och montera allt nu när motorn är ur bilen, göra rent allt i samma veva också.
Så idag har jag varit ute och boxat höger ramben då jag har kapat bort en del av det för att få mer utrymme mellan grenrör och ramben. Var inte ens 1mm mellan innan och så ligger jag iaf på ca 2cm uppskattat.
Glömde tyvärr ta bilder på det men kan fixa det imorgon!
Gjorde även iordning rattstången mellan styrväxeln och ratten. Blir en riktig specialare även den på grund av grenrören! Får se imorgon om jag hittar nån som kan svetsa aluminium och när dom har tid? Men jag tror att det kommer bli bra! Får det fortfarande inte plats så får jag göra om grenröret lite istället..
Fick lite gjort idag också! Började med att göra rent motorutrymmet och målade allt svart. Är lite mer som ska målas i men ska låta färgen torka först innan jag går på med andra omgången..
Där ser man också hur rambenet blev när jag kapade bort en del för att få mer utrymme för grenrören..
Rev även ner orginaltanken då det inte används längre plus att det var hål i den.. Var betydligt lättare sagt än gjort måste jag säga.. Dom främre bultarna gick lätt men båda bakre var runddragna sen tidigare och svåra och komma åt så fick lov och plocka ut passagerar stolen så jag kom åt baksätet och kapade bort fästerna uppifrån.. Måste svetsa igen där imorgon och måla på allt igen där också.. Så när alla bultar och fästen var lösa så hade jag dragit nya soppaledingarna så dom låg där tanken var tvungen att gå förbi för att komma neråt.. Så var också tvungen att montera isär hela soppasystemet och dra tillbaka ledingarna för att få ner tanken helt.. Passar rätt bra egentiligen för jag ska ändå dit med min catchtank och göra om hela soppasystemet..
Så imorgon ska jag gå svetsa igen golvet i bak. Vrida min hydraliska handbroms så jag drar den rakt emot mig när jag sitter vid ratten. Sen korta av rattstången nu när jag monterat servo.. Finns det tid över så ska jag självklart göra mera
Och på lördag förmiddag ska vi riva min motor och byta cylinderpackningarna och ställa om kammarna litegran, ska bli spännande
Var iväg igår och skruvade isär motorn och böt ut bägge cylinderpackningarna, hittade ätt ställe där vi misstänker att den har läckt ut kompet i en vattenkanal.. Vet inte med säkerhet förän bilen är uppstartad och så.. Allt gick förvänansvärt bra måste jag medge
Började med att plocka isär motorn..
Topparna lösa. Tänker inte kosta på och plana dom med allt vad det innebär. Funkar det inte ny köper jag en ny/annan motorn bara då det kostar mindre i både tid/pengar..
En av gamla packningen..
Efter lite skrapande och rengöring så på med nya packningarna..
Där efter tog vi en liten break och åkte till en polare och snackade lite skit och tog en åktur i en av hans leksaker
Därefter så drog vi till Uppsala och köpte 2 GoPro kameror som ska användas i sommar
Sen tillbaka till garaget och fortsatte plocka ihop motorn.. Passade på och monterade servopumpen och nya multiremmen när man kom åt allt smidigt..
Jag lindade grenrören medans polaren plocka med det sista på motorn..
Sen idag drog vi tillbaka till kompisens garage i Märsta och hämtade hem motorn Gjorde klart allt med styrväxeln så den sitter på plats..
Lite grenrörsbilder
TYVÄRR så går grenröret emot rattaxeln nu när det sitter E36 styrväxel på =/ Så vi satte i motorn men väntar med växellådan då jag måste svetsa om ena grenröret lite så vi måste ändå lyfta upp motorn en bit sen så vi kan skruva fast det ordentligt och så..
Ska ta 3liters blocket och använda det som jigg till grenröret sen i kompisens garage tänkte jag.. Kommer bli bra men trist med mer jobb..
Men motorn på plats iaf så det är skönt, är varken mycket jobb eller svårt och lyfta upp den en bit sen när grenröret ska dit igen.. Och för dom som inte visste så meckar jag på garageuppfarten och -6 grader och lite snö så bestämde vi oss för att ge oss för idag så fortsättning följer
Inge tyskstuk på den E34an Starkt att kötta på ute i vinterkylan, hoppas det går bra så du kan ut å leka lite, om nu snöhelvetet försvinner nån gång...
Inge tyskstuk på den E34an Starkt att kötta på ute i vinterkylan, hoppas det går bra så du kan ut å leka lite, om nu snöhelvetet försvinner nån gång...
Haha nej han har inte fått till tyskstyket ordentligt Jo det är lite motigt och stå ute och mecka men vad fan gör man...
spetsen skrev:
Vrid igång kärran nu så jag får veta om det var packningen som orsaker övertrycket
Det kommer Har en del och fixa först innan bara, måste svetsa om ena grenröret för det går emot rattaxeln nu när jag bytt från icke servo till servo.. Sen ska torpeden öppnas upp innan litegran och göra om för genomföringen av all el.. Och sen ska nya avgaset moddas ihop med nya grenröret.. Soppasystemet är också rivet och ska göras om med catchtank men så småning om kommer aset vridas igång
Och jag kan sätta min vänstra kula på att det var packningen!
Nej de är ju klart de är de första som kommer göras på min e28:a :p
Känns ju sådär o dingla så högt med den stora klumpen till motorn?
Men vi håller tummarna för att packningarna löser problemet
Nja jag litar på motorlyften Men är ju satans mycket smidigare att ta bort fronten på ett smidigt sätt och kunna skjuta motorn på plats istället för att behöva krångla ner den.. För så mycket plats är det inte haha..
Fick lite gjort idag igen ute i kylan men avbröt lite tidigare än jag tänkt mig för det blev för kallt i blåsten!
Men fick till bränslesystemet iaf. Får bli soppaslang med slangklämmor nu då det inte riktigt finns pengar för att köra pressade kopplingar just nu..
Nu är det inte åtdraget eller fastsatt utan det kommer nästa gång jag går ut.
Men nu sitter det ett filter och förpump under fuelcellen som matar catchtanken som i sin tur matar min 044 till motorn. Returen från motorn går ner i catchtanken och det överblivna går tillbaka till fuelcellen och så går det runt runt runt så..
Här är en bild på boxningen av ena rambenet så jag får mer plats för grenröret på den sidan,
Sen kollade jag lite mer nogrannt på andra sidan och jag kommer få svetsa om grenröret rätt mycket för att få plats med nya rattaxeln.. Kommer få göra grenröret kortare och sätta en skarv på det i motorutrymmet för att kunna hissa i och ur motorn med grenröret på plats.. Är jävligt trångt men inte omöjligt.. Så det ska jag också börja med nästa gång jag går ut