2771
Sök

Bensinpriserna och vad gör man åt det? etanol!?...

961 Inlägg
21 mars 2012
#21
Nemesis_volvo skrev:
När priset ligger på 25 kr / L då kommer ja överväga en elbil.....
nej, det är ju det dom vill neutral

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

695 Inlägg
21 mars 2012
#22
KBAragger skrev:
Nemesis_volvo skrev:
När priset ligger på 25 kr / L då kommer ja överväga en elbil.....
nej, det är ju det dom vill neutral
Det märkliga är juh att de kostar mer av naturen att framställa en ny elbil och hålla den med batteribyte vart 5-10år och allt vad den biten innebär, än att jag skulle fortsätta åka tyskt för 1.2liter fossila bränsle milen resten av mitt liv.. Undrar vem som är boven....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

961 Inlägg
21 mars 2012
#23
nesum skrev:
KBAragger skrev:
Nemesis_volvo skrev:
När priset ligger på 25 kr / L då kommer ja överväga en elbil.....
nej, det är ju det dom vill neutral
Det märkliga är juh att de kostar mer av naturen att framställa en ny elbil och hålla den med batteribyte vart 5-10år och allt vad den biten innebär, än att jag skulle fortsätta åka tyskt för 1.2liter fossila bränsle milen resten av mitt liv.. Undrar vem som är boven....
nämen miljö nissar tänker inte mer än de kan se sad

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

785 Inlägg
21 mars 2012
#24
Jag har lärt mig köra ekonomiskt, så lite bra e det ju.. hehe

De hotar med 16:- innan sommaren!!

Its not the fart that kills, its the smell...

961 Inlägg
21 mars 2012
#25
Fredde_Vette skrev:
Jag har lärt mig köra ekonomiskt, så lite bra e det ju.. hehe

De hotar med 16:- innan sommaren!!
bäst vi skjuter dem innan det är försent lol , nämen något borde man ju göra, typ protestera eller nått, man kan ju åka upp till stockholm och lägga några remmar framför riksdags huset och gapa med en jävla megafon så kanske de tänker till, precis som datanördarna med sitt jävla frihet på nätet. de lyckades ju, så varför inte? tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

785 Inlägg
21 mars 2012
#26
Bojkotta alla större bolag..!! Tänk om 80% av alla trafikanter inte närmade sig deras stora mackar på en vecka!!
Gäller bara att få ut det till alla.. typ att vecka 13 tankar ingen på de större..

Its not the fart that kills, its the smell...

3 Inlägg
21 mars 2012
#27
I dag så finns det redan ca 15% Etanol i Bensinen vissa säger 20% så om det funkar så borde mer procent funka på stora bilen brukar jag tanka 25 liter E och resten 95 ca 35L eller mer
På Atosen 15L E och resten 95 har inget märkt på förbrukningen men klart priset gör sitt.

961 Inlägg
21 mars 2012
#28
Fredde_Vette skrev:
Bojkotta alla större bolag..!! Tänk om 80% av alla trafikanter inte närmade sig deras stora mackar på en vecka!!
Gäller bara att få ut det till alla.. typ att vecka 13 tankar ingen på de större..
jäkla bra idé måste jag säga, då får vi se hur glada de blir smile fast en och en annan rem framför riksdagen hade inte varit fel big_smile dags för bensin revolutionen!

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 mars 2012
#29
Fredde_Vette skrev:
Bojkotta alla större bolag..!! Tänk om 80% av alla trafikanter inte närmade sig deras stora mackar på en vecka!!
Gäller bara att få ut det till alla.. typ att vecka 13 tankar ingen på de större..
Vad vill du uppnå med det? hmm

Mackarna gör inte många öre på bensinen, och inte ens bolagen gör speciellt stora vinster per liter. Det kostar en del att ta upp oljan och raffinera den för att sedan transportera den hit med tankerskepp och lastbil. Det är oroligheterna i oljeländer som driver upp råoljepriset tillsammans med en ökande efterfrågan globalt. Alla produkter efterfrågan ökar på utan att tillgången ökar kommer att stiga i pris.

Att den är så dyr vid pumpen beror på att pappa riksdagen bestämt att 57-58% av bensinpriset ska utgöras av olika skatter. Och den sittande riksdagen skiter blankt i om du bojkottar de större mackarna. Det lider inte dom av, det finns tyvärr en politisk konsensus att bensinen ska vara dyr genom att priset ska hållas högt med hjälp av skatter. Klaga där istället.


961 Inlägg
21 mars 2012
#30
Andromeda skrev:
Fredde_Vette skrev:
Bojkotta alla större bolag..!! Tänk om 80% av alla trafikanter inte närmade sig deras stora mackar på en vecka!!
Gäller bara att få ut det till alla.. typ att vecka 13 tankar ingen på de större..
Vad vill du uppnå med det? hmm

Mackarna gör inte många öre på bensinen, och inte ens bolagen gör speciellt stora vinster per liter. Det kostar en del att ta upp oljan och raffinera den för att sedan transportera den hit med tankerskepp och lastbil. Det är oroligheterna i oljeländer som driver upp råoljepriset tillsammans med en ökande efterfrågan globalt. Alla produkter efterfrågan ökar på utan att tillgången ökar kommer att stiga i pris.

Att den är så dyr vid pumpen beror på att pappa riksdagen bestämt att 57-58% av bensinpriset ska utgöras av olika skatter. Och den sittande riksdagen skiter blankt i om du bojkottar de större mackarna. Det lider inte dom av, det finns tyvärr en politisk konsensus att bensinen ska vara dyr genom att priset ska hållas högt med hjälp av skatter. Klaga där istället.
så några remmar utanför riksdagen hjälper? ofan mot stockholm big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 mars 2012
#31
Om folk skulle gå över o börja köra på etanol istället så skulle det inte ta lång tid innan vi ser jättestora skattehöjningar på den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

961 Inlägg
21 mars 2012
#32
henke_99 skrev:
Om folk skulle gå över o börja köra på etanol istället så skulle det inte ta lång tid innan vi ser jättestora skattehöjningar på den.
men om man ska konvertera bilen tror du inte att det skulle bli bättre med biogas, fast det finns inte lika många stationer som har bio men det borde väll gå bättre på det, har jag hört hmm

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

2 201 Inlägg
21 mars 2012
#33
Om dom vill att man ska köpa miljövänligt så kan ju miljöbilarna vara lite billigare istället. Så folk hade haft råd med att köpa en.

Om ingen tankar på tex v 13 så mackarna får inga pengar, med det får inte staten heller.

961 Inlägg
21 mars 2012
#34
peter_1976 skrev:
Om dom vill att man ska köpa miljövänligt så kan ju miljöbilarna vara lite billigare istället. Så folk hade haft råd med att köpa en.

Om ingen tankar på tex v 13 så mackarna får inga pengar, med det får inte staten heller.
ja det tänkte jag inte på, då får man starta en kampanj också, fan vi har något på spåret här ju smile
kanske starta någon sida på facebook, garaget, gatbilar m.m. kanske skriva lite insändare. jag tror det krävs ett stort engagemang för att få detta att gå igenom smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

785 Inlägg
21 mars 2012
#35
Men då undrar jag som en direkt följdfråga : hur kan det skilja nästan 1 kr/ liter ibland på tankomat och större "mack"?
Skänker de bort vinsten på "Tankomaten"?
Jag vet att regering osv styr skatten, men mackarna blir mer och mer giriga!

De som bestämmer detta med skatter osv har så jävla fet lön, så även om bensinen kostar 80:- / liter stör det inte dem!

Men tänk på alla vanliga "Svensson", har flera barn, pendlar långt till jobb sen hem och skjutsa runt barnen på div fritids-sysslor. Det går inte ihop för många.

Its not the fart that kills, its the smell...

Smålänning
7 882 Inlägg
21 mars 2012
#36
Skulle lätt köpa en miljöbil, men ger inte mer än 20k...

Skulle däremot lätt konvertera bilen till gasdrift, om det bara funnits vettiga tankställen och det hade kostat rimliga pengar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

613 Inlägg
21 mars 2012
#37
KBAragger skrev:
Fredde_Vette skrev:
Jag har lärt mig köra ekonomiskt, så lite bra e det ju.. hehe

De hotar med 16:- innan sommaren!!
bäst vi skjuter dem innan det är försent lol , nämen något borde man ju göra, typ protestera eller nått, man kan ju åka upp till stockholm och lägga några remmar framför riksdags huset och gapa med en jävla megafon så kanske de tänker till, precis som datanördarna med sitt jävla frihet på nätet. de lyckades ju, så varför inte? tongue
armborst är bra ljudlöst och skäktan går rätt igenom sen om det lagligt kan divideras om^^


1 948 Inlägg
21 mars 2012
#38
Sparade in den ökade bränsle-kostnaden genom att ringa och omförhandla min bilförsäkring...

Sen visst, 16kr/l låter (och är) relativt mycket... men räkna på alla kostnader du har på din bil... soppa kostnaden e ju fan inte ens hälften.

961 Inlägg
21 mars 2012
#39
Anderholm skrev:
KBAragger skrev:
Fredde_Vette skrev:
Jag har lärt mig köra ekonomiskt, så lite bra e det ju.. hehe

De hotar med 16:- innan sommaren!!
bäst vi skjuter dem innan det är försent lol , nämen något borde man ju göra, typ protestera eller nått, man kan ju åka upp till stockholm och lägga några remmar framför riksdags huset och gapa med en jävla megafon så kanske de tänker till, precis som datanördarna med sitt jävla frihet på nätet. de lyckades ju, så varför inte? tongue
armborst är bra ljudlöst och skäktan går rätt igenom sen om det lagligt kan divideras om^^
men vem ska skjuta och vem ska vi skjuta? kanske någon miljöpartist så de fattar att vi menar allvar smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

200 Inlägg
22 mars 2012
#40
Vi kan tyvär inte styra bensinkostnaderna, det är som de är. Har ni inte hört i USA, de skulle öka bensinpriserna till 7,20 kr/L. Snacka om bra priser!  big_smile

Tänk att bensinpriserna är en av huvudfrågorna för den som kommer att bli president i USA... hehe.
Att de inte har något sådant i Sverige? hmm


Sök