2802
Sök

Bensinpriserna och vad gör man åt det? etanol!?...

961 Inlägg
22 mars 2012
#41
Ludwigk skrev:
Vi kan tyvär inte styra bensinkostnaderna, det är som de är. Har ni inte hört i USA, de skulle öka bensinpriserna till 7,20 kr/L. Snacka om bra priser!  big_smile

Tänk att bensinpriserna är en av huvudfrågorna för den som kommer att bli president i USA... hehe.
Att de inte har något sådant i Sverige? hmm
skulle tanka idag över 16 kr litern, nä fyfan sad

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

785 Inlägg
22 mars 2012
#42
VA??? Var?? 16:-?? Runt Helsingborg kostar den ca 15:- (Mer på större mackar)

Its not the fart that kills, its the smell...

961 Inlägg
22 mars 2012
#43
Fredde_Vette skrev:
VA??? Var?? 16:-?? Runt Helsingborg kostar den ca 15:- (Mer på större mackar)
kungsbacka på OK-Q8. 98 oktan då smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

1 171 Inlägg
22 mars 2012
#44
Byt till diesel. Luktar godare, låter roligare (även om moderna dieslar är bra dämpade så de bara brummar), drar mindre, kostar mindre/mil i värdeminskning. Köper man dessutom en miljöbil så har man ingen skatt första 5 åren och sedan är skatten jämförbar med en bensinare.

Lastbilarna kör ju på diesel så så länge de rullar med allt värdelöst junk vi tror att vi behöver, kan man vara trygg i att det går att köpa diesel till överkomligt pris.


Rumpmas
3 860 Inlägg
200 Inlägg
21 februari 2014
#46
Jaha, vad säger ni om bensinpriserna? de har i alla fall inte stigit xD

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
21 februari 2014
#47
vad händer om vi röstar in MP i en regering... ^^' *kommer gråta*

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
21 februari 2014
#48
Bensinen har inte nått sitt rätta värde än! Så är det.

/Mattias

200 Inlägg
21 februari 2014
#49
Nej kanske inte med tanke på att alla vill ha sin vinst roll. Är relativ glad att den har sjunkit istället för att stiga.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
21 februari 2014
#50
Vad menar du med alla? smile

Bensinpriset inkl moms är 7,8kr/L, resten är skatt och moms på skatt.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

200 Inlägg
21 februari 2014
#51
Ja det beror på hur utvecklat man ska säga det. Bensinen kostar, låt säga 7,8kr/L som du nämner. Bensinbolaget tjänar pengar på detta. Resten är 50% av alla andra sortens möjliga skatter. Visst är det mycket och de kunde sänka den, men vad får vi offra med tanke på att intäkterna sjunker? skola, vård, sämre vägar o.s.v... det säger sig själv att skattesystemet är ett bra system med vad t.ex. Amerika har, med tanke på sjukvården. Vad gör skatten alltså!? jo vi alla tjänar på det i slutändan.

Jo jag vet, det finns nackdelar och fördelar med allt men detta är bara en liten vägledning wink

Edit: Det bästa borde väl vara att oljebolagen sänkte sina priser för de har ändå MILJARDER i bakfickan, men men mad
Senast redigerat av Ludwigk (21 februari 2014)

200 Inlägg
21 februari 2014
#52
Jag lovar er att det finns uppfinnare som har uppfunnit bättre miljöbilar än vad det finns idag. Men oljebolagen köper upp deras idéer för en större summa pengar och lägger ner verksamheten för att de ska vara säkra på att de ska fortsätta sälja sitt "svarta guld" cool

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
21 februari 2014
#53
För min del skulle kostnaden för bränsle öka med kanske öka med en hundralapp, men bor man minsta lilla utanför stan så sticker det iväg rysligt fort, och det är ju oftast inte de som tjänar mest pengar heller. Så att balansera skatteintäkter på bränslet är ingen vidare bra idé,  kom ihåg att bränslet va momsfritt fram till första året på 90-talet, alltså bara skatten på det innan dess men det behövdes väl ett akut tillskott av pengar just då.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

939 Inlägg
21 februari 2014
#54
Kostar ju typ inget just nu vänta till sommaren! då då komemr vi att gråta!!

5 089 Inlägg
21 februari 2014
#55
Kostar inte bensin  lika mycket nu som för 20 år sen om man jämnför med inkomsterna folk hade då?

\Lindgren

____________________________________
1 340 Inlägg
21 februari 2014
#56
FLindgren skrev:
Kostar inte bensin  lika mycket nu som för 20 år sen om man jämnför med inkomsterna folk hade då?
t.o.m. billigare om jag inte minns fel!
Men det baseras ju också på att nyare bilar drar mindre, så vi som har äldre mer törstiga bilar åker dyrare

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

133 Inlägg
21 februari 2014
#57
Nightmare89 skrev:
Kostar ju typ inget just nu vänta till sommaren! då då komemr vi att gråta!!
Därav att man gläds över att man klivit över till diesel smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

1 948 Inlägg
21 februari 2014
#58
FLindgren skrev:
Kostar inte bensin  lika mycket nu som för 20 år sen om man jämnför med inkomsterna folk hade då?
Mycket billigare till och med, och ännu billigare ju längre bak i tiden man går.

Drivmedlet blir billigare för varje år som går, och räknar man sen in att dagens bilar drar mindre och mindre bränsle....

Gnälla på bränslepriset är ren idioti. Speciellt kommentarer som "vänta tills sommaren! då ska ni se!" Säg att det stiger som vanligt ~1kr/l du har en ganska törstig bil som drar 1l/m och du åker på en riiiiiiktigt lång europasemester + att du kör en del till jobbet, ja du lyckas köra 1000 mil under 3 månader, ja då kostar det 1000kr extra - shit! dags att avsätta regeringen och invadera norge!!!

wink

edit: den nedre delen på min kommentar var självklart inte menat mot dig FLindgren smile
Senast redigerat av baltis (21 februari 2014)

och Dupont
581 Inlägg
22 februari 2014
#59
Eller gör som många från p*len gör, köp en slang och borr....   
Annars samla pantburkar ! Värnar om miljön och du tjänar ihop pengar till bränsle som man kan köra upp och själv bidra med gaser till miljön tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Cadillac_The_King
22 februari 2014
#60
Va väl nån sommar bensinen var över 20:- sträcket jag sj kommer fortsätta att tanka min bil om bensinen skulle kostat 40:- litern . Är bara o tanka o se glad ut .  V8ans muller hör man ju bara på sommarn o då tycker jag att det är värt varenda krona .  För än buss sätter jag mig inte i då jag kör hellre sj än o trängas :-) o nej det blir inte billigare om du ersätter din bil med E85 . Annars kan du ju modifiera till batteri driven bil då slipper du bensin :-)  mitt råd är tanka o va glad o skit i bensin priset


Sök