3787
Sök

Vilka navringar ska jag ha?

467 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjaba!

Satte på sommardäcken idag på s60in.
Jag har ett par aez Xylo fälgar storlek 16" Dom följde med bilen. Och i dom fälgarna sitter det en navring. På dom navringarna sticker det liksom ut 4 klor eller vad man ska säga. en klo klockan 12, en klockan 3, en klockan 9 och en klockan 6. Dom sitter på den sidan som går in i fälgen så att säga.

Nu brast några av klorna. Men det går ju sätta dit fälgarna ändå. Jag fattar att det är olika mått på olika navringar.
Men hade tänkt köpa nya navringar nu när dessa börjar bli dåliga. Min fråga är: Måste dom nya se likadan ut som dom jag har nu? Eller är det bara yttermått och innermått som måste stämma?

För dom navringar jag hittar på nätet ser ju bara ut som ringar liksom. Dom har inga klor/nabbar som sticker ut.
Vet inte vad dom nabbarna gör iofs.. Men dom finns ju där av en anledning kanske?

Någon som e kung på navringar?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

ohshit
1 285 Inlägg
14 mars 2012
#2
Hoffmeister2 skrev:
Tjaba!

Satte på sommardäcken idag på s60in.
Jag har ett par aez Xylo fälgar storlek 16" Dom följde med bilen. Och i dom fälgarna sitter det en navring. På dom navringarna sticker det liksom ut 4 klor eller vad man ska säga. en klo klockan 12, en klockan 3, en klockan 9 och en klockan 6. Dom sitter på den sidan som går in i fälgen så att säga.

Nu brast några av klorna. Men det går ju sätta dit fälgarna ändå. Jag fattar att det är olika mått på olika navringar.
Men hade tänkt köpa nya navringar nu när dessa börjar bli dåliga. Min fråga är: Måste dom nya se likadan ut som dom jag har nu? Eller är det bara yttermått och innermått som måste stämma?

För dom navringar jag hittar på nätet ser ju bara ut som ringar liksom. Dom har inga klor/nabbar som sticker ut.
Vet inte vad dom nabbarna gör iofs.. Men dom finns ju där av en anledning kanske?

Någon som e kung på navringar?

brukar ju stå yttermått & innermått på ringen, syns väldigt dåligt dock så kolla noga!

The löwer class.

467 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#3
Men det är alltså bara måtten som e viktigt. Om det sitter piggar på dom eller inte spelar ingen roll eller? Och djupet då?? Samma på alla?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

ohshit
1 285 Inlägg
14 mars 2012
#4
Hoffmeister2 skrev:
Men det är alltså bara måtten som e viktigt. Om det sitter piggar på dom eller inte spelar ingen roll eller? Och djupet då?? Samma på alla?

är ingen expert dessvärre på navringar så någon kan säkert få rätta mig, men kolla upp måtten, åk till närmaste däckfirma m.m som säljer navringar, också tar du med den gamla & jämför! mycket lättare!

The löwer class.

467 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#5
Ja kanske lättast. Är däckfirmor dom som har sådant?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

ohshit
1 285 Inlägg
14 mars 2012
#6
Hoffmeister2 skrev:
Ja kanske lättast. Är däckfirmor dom som har sådant?

däckfirman där jag bor hade såna iaf smile

The löwer class.

440 Inlägg
22 april 2012
#7
Olika svarvar använder olika metoder, de "klorna" är för att maskinen ska kunna hålla fast dem, spelar ingen som helst roll om det är med eller utan dem, bara inner- samt yttermåttet stämmer så är det OK.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

467 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#8
chryslerstratus skrev:
Olika svarvar använder olika metoder, de "klorna" är för att maskinen ska kunna hålla fast dem, spelar ingen som helst roll om det är med eller utan dem, bara inner- samt yttermåttet stämmer så är det OK wink

Aha! Tack för svaret!!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök