mopar300 skrev:
men det säger inte var den skall kopplas till, som ex ständig +,tändning etc...
B10 orange/svart = Park/Neutral switch...............men jag har ingen sådan....måste den finnas...
A12 svart/vit = Jord...........................................den fattar jag
A10 brun = VVS................................................vad är det för kontakt
A9 vit/svart = ALCL kontakt "stift B"...................??
A8 orange = ALCL kontakt "stift E".....................??
A5 brun/vit = SES lamp.....................................är det ngn kontroll-lapa som skall kopplas till
elsystemet för övrigt är hemmabyggd och skulle vilja veta var kablarna skall vara.......är inte hemma på detta område...mvh k
Okey... är elsystemet till insprutningen hemmabyggt?
Saken är den att kopplas inte systemet in rätt så går systemet hela tiden i "open mode" Dvs. alla inputs som bränsle, tändning, temp osv. ställs i ett fast läge där "motorn går" utan fintuning och magrande av bränsle. När rätt temp, varv, blandning mm. uppnås enlig förinställda värden så går systemet över till "closed loop där tändning höjs och bränslet magras ut till exakt så mycket maskin ska ha, just därför du får en vettig bränsleekonomi jämfört med en fugge. Men gör den inte det så lägger datorn istället en felkod, vilket innebär att systemet ställs i "hjälp mig till närmaste verkstad" och den drar mängder med sås. Alla givare behöver inte kopplas in, tex. Park/Neutral Switch är en. Men ligger den "öppen" dvs. inte har en jordsignal så lägger datorn en felkod och du får en dum motorgång/styrning som är yxigare än en dåligt inställd fugge.
B10 Park/Neutral switch = En givare som talar om för datorn (ECM) om bilen körs eller är parkerad. Kopplas i jord så bör felkod utebli.
A10 VVS (Vehicle Speed Sensor) = Signal från hastighetsmätare som talar om för ECM bland annat när signal till lådans loc-up skall ges. I eftermarknads applikationer används i regel inte denna port. Koppla inte in kabeln utan isolera och häng upp den.
A9 ALCL kontakt "stift B" = Testutaget under instrumentbrädan. En absolut nödvändighet för att dels kunna koppla upp systemet mot ODB buss. Men VIKTIGAST: På amatörnivå kunna blinka fram felkoder.
A8 ALCL kontakt "stift E" = Läs ovan.
A5 SES lamp (Service Engine Soon) = Kontrollampa som är nödvändig för att se att systemet jobbar korrekt, inga felkoder läggs och... För att kunna blinka felkoder.