3321
Sök

Starta bilen efter vinterförvaring

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Jag tänkte snart starta upp bilen efter vinterförvaringen och registrera in den. Är det något speciellt jag bör tänka på och göra innan eller är det bara att vrida nyckeln?

695 Inlägg
20 mars 2012
cmdbadass skrev:
Jag tänkte snart starta upp bilen efter vinterförvaringen och registrera in den. Är det något speciellt jag bör tänka på och göra innan eller är det bara att vrida nyckeln?

Ge fan i gasen innan bilen är varm, sen hade jag bytt olja o filter efter första varmkörningen...
Senast redigerat av nesum (20 mars 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 mars 2012
kolla att du har olja kylarvätska soppa i tanken och batterit på kopplat
sen bara starta och dra förutsatt att den startar men de är en annansak

836 Inlägg
20 mars 2012
Byt olja och filter INNAN du startar bilen! all olja har runnit till botten av motorn nu när den stått så bort med gamla sen i med ny SEN uppstart

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Hur noga är det att byta olja nu? den är relativt fräsch...
Något annat?

695 Inlägg
20 mars 2012
kenny_crx skrev:
Byt olja och filter INNAN du startar bilen! all olja har runnit till botten av motorn nu när den stått så bort med gamla sen i med ny SEN uppstart

Dock så har man olja kvar i oljefiltret, byter du olja innan går motorn torr på olja den första stunden innan oljefilter blivit fullt och oljetryck kommit upp, så att byta olja avråder iallafall jag ifrån innan maskinen varit igång...

®™ Nuclear Performance

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 mars 2012
Äh bilen har ju stått några månader, bara att vrida om nyckeln och köra iväg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

836 Inlägg
20 mars 2012
nesum skrev:
kenny_crx skrev:

Dock så har man olja kvar i oljefiltret, byter du olja innan går motorn torr på olja den första stunden innan oljefilter blivit fullt och oljetryck kommit upp, så att byta olja avråder iallafall jag ifrån innan maskinen varit igång...

hur mycket olja tror du att du har i oljefiltret?

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
20 mars 2012
Förstår inte riktigt allt detta jamsande.. Kolla så du har olja i motorn, ev glykol osv, starta o se glad ut. Den har väl inte stått i flera år?.. Herregud ;P

No dice !

695 Inlägg
20 mars 2012
kenny_crx skrev:
nesum skrev:
kenny_crx skrev:

hur mycket olja tror du att du har i oljefiltret?

Tell me....?!...... Utan olja i filtret tar de längre stund att bygga upp oljetryck än om den mängden som normalt sett brukar finnas där är kvar, hur mycket olja som finns där är därmed ointressant, trycket byggs inte upp förrän filtret är mättat.. Inget jag kommer starta någon debatt om, då vi alla har delade åsikter och teorier om vad som är rätt och fel. Jag avråder dock TS från att byta oljan före maskin varit igång, sen gör juh var man som han vill och förmodligen har någon ett o annat argument emot som är minst lika övertygande..

®™ Nuclear Performance

1 948 Inlägg
20 mars 2012
Det där med att man måste byta olja bara för att bilen stått still några månader är bara en myt som sprids utav folk som aldrig ens gjort det själva...

Jag brukar starta bilen... lyfta på motorhuven och titta så allt står rätt till (varför vet jag inte) sen köra fram 5 meter och kolla så det inte är några pölar på golvet, och sen ut och gasa.

* Studerande *
563 Inlägg
20 mars 2012
baltis skrev:
Det där med att man måste byta olja bara för att bilen stått still några månader är bara en myt som sprids utav folk som aldrig ens gjort det själva...

Jag brukar starta bilen... lyfta på motorhuven och titta så allt står rätt till (varför vet jag inte) sen köra fram 5 meter och kolla så det inte är några pölar på golvet, och sen ut och gasa.

Agree! wink

Turbo lover
555 Inlägg
20 mars 2012
Går ju rycka säkringen till soppapumpen och mala på startmotorn lite om man är paranoid över smörjningen.

1 515 Inlägg
20 mars 2012
baltis skrev:

Agreed! +1

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

4 637 Inlägg
20 mars 2012
Brukar bara dra ut choken en bit och vrida om nyckeln när 244an stått en vinter ute. Men kolla glykolen!!! Någon slang eller nåt kan blivit dåligt under vinter så kolla kylsystemet. Jag gjorde misstaget och trodde den hade glykol och när jag kört en bra bit märkte jag att jag inte fick upp någon värme i bilen. Som tur var fanns det lite vatten kvar så motorn gick nog inte på det röda allt för länge. Så nu står den den på parkeringen med en helt ny men sönderfrusen kylare. sad hade varit trist att få en överhettat motor en bit hemifrån tex på motorväg...
Senast redigerat av Navkapsel (21 mars 2012)

1 482 Inlägg
21 mars 2012
Kolla att du har olja i motorn och soppa i tanken och starta! Bilen har ju fan bara stått några månader.

Själv startade jag en Cheva van för något år sen som stått i över 10 år utan att ha blivit startad.
Enda jag gjorde va att kolla oljan och fyllde soppa och koppla på startbox och trott eller ej, skiten gick igång. Dessutom gick den rätt så bra :p

BLT Service
Theracords Music Label

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 mars 2012
Jesus tongue
Hoppa i och kör bara.

Men ta med en batteriladdare/startkablar för att slippa otrevligheter

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök