2991
Sök

Turbo konverterad volvo 940 GL Trycker olja??

20 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Som sagt så har jag turbo konverterat min volvo 940GL men har problem med att den trycker ut olja i antingen vevhusventialtionen eller i oljestickan.. men varör händer detta??
Tacksam för tips och svar..

Mvh:Ted

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 mars 2012
#2
Jag är långt ifrån expert på ämnet men mest logiskt är ju att du skickar ner laddtrycket i vevhuset med följd att oljan trycks ut. så frågan är ju bara vart det är otätt. jävligt otäta kolvringar?

MVH


040 RedLine
1 219 Inlägg
20 mars 2012
#3
Övertryvk i vevhuset smile Tror inte dina kolvringar orkar me överladd :p

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

20 mars 2012
Trådstartare
#4
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

040 RedLine
1 219 Inlägg
20 mars 2012
#5
volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

trycket kryter ner mellan kolven o cylindervägg o skapar tryck i vevhuset som därmed trycker upp olja i slangen som går till vevhusventen

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

20 mars 2012
Trådstartare
#6
okej å de e du säker på?tongue
BrajjAxx skrev:
volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

trycket kryter ner mellan kolven o cylindervägg o skapar tryck i vevhuset som därmed trycker upp olja i slangen som går till vevhusventen

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 mars 2012
#7
volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

den gör det när motorn är kall antar jag? innan alla delar uppnått arbetstemp och utvidgats? om så är fallet så har vi att där smile

MVH


20 mars 2012
Trådstartare
#8
nej när den e varm:/
FreddeLi skrev:
volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

den gör det när motorn är kall antar jag? innan alla delar uppnått arbetstemp och utvidgats? om så är fallet så har vi att där smile

MVH

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 mars 2012
#9
volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH


20 mars 2012
Trådstartare
#10
ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!
FreddeLi skrev:
volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 mars 2012
#11
volvo_940R skrev:
ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!
FreddeLi skrev:
volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH


det överlåter jag till någon annan att svara på smile bör stå i din verkstadshandbok om inte annat.

MVH


20 mars 2012
Trådstartare
#12
ja jag får kolla de:) annars blir de till att återställa den till orginal igen hmm
FreddeLi skrev:
volvo_940R skrev:
ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!
FreddeLi skrev:

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH


det överlåter jag till någon annan att svara på smile bör stå i din verkstadshandbok om inte annat.

MVH

1 738 Inlägg
20 mars 2012
#13
testa gör en luftning i topp kåpan till en catchtank även dra vevhusventens lufting till samma catch! Annars är de bara byta kolvringar tyvärr wink


26 Inlägg
21 mars 2012
#14
kan även vara topp packningen som är trasig, en topp packning kan gå sönder på 100 olika sätt, går liksom oljekanaler i den med, slitna kolvringar i en rödblockare är väldigt ovanligt! mvh


62 Inlägg
22 mars 2012
#15
hoppas det löser sig snarast smile


24 mars 2012
Trådstartare
#16
Det löste sig smile de var bara jag som var almänt trög tongue
tack för hjälpen

820 Inlägg
24 mars 2012
#17
volvo_940R skrev:
Det löste sig smile de var bara jag som var almänt trög tongue
tack för hjälpen

gör om gör rätt typ! big_smile


1 319 Inlägg
25 mars 2012
#18
Hur löste du problemet/vad var felet?

_----------'

25 mars 2012
Trådstartare
#19
Hade glömt flytta vevhusventilationen:-P


Sök