3946
Sök

Skadad bil vid försäljning!

113 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Hej! Tänkte höra om det finns någon här som kan säga hur man ska gå till väga när jag som säljare av en bil sålt den och fått betalt och den som köpte bilen både provkört och betalt och skrivit papper på bilen sedan kör iväg och åker 1mil sedan tappar han 1 hjul och bilen blir kvaddad! Ska jag då ta bilen igen och ge han pengarna eller hur bär man sig åt?

2 174 Inlägg
21 mars 2012
Vad hade du för försäkring ? Har du hel ta det på den, rent juridiskt är han ansvarig för bilen efter han åkt därifrån och betalat. Men på en mil hinner man inte tappa ett däck, det blir ordentliga vibrationer när hjulbultarna börjar lossna, så att man faktiskt tappar däcket är jävligt korkat, man märker långt innan att det är löst och då stannar man. Du har lagen på din sida men jag skulle känna nog som en idiot om det hände mig.
Hoppas du har helförsäkring och inte skickat in papperna.

KHRacing
21 mars 2012
Din (säljarens) försäkring upphör att gälla i samma ögonblick som han (köparen) lämnar din gård/parkering.

OM... ni inte avtalat att han skall få köra på din försäkrning hem.

Alltså, inget avtal/nerskrivet i köpeskontraktet, så har du inget med olyckan att göra :-) Din försäkrning belastas inte, ditt f-bolag behöver inte kontaktas (jo kanske om du vill förklara situationen för dem så att det INTE belastar dig för ev bärgning !.
Senast redigerat av KHRacing (21 mars 2012)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 mars 2012
Shit happens, sånt får man leva med.
Det var ju inte direkt som att du planerade det hela tongue

Otur för dom, tur för dej.
Om du tror på karma så kan du ju tänka att dom förtjänade det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

A.Sörman
1 299 Inlägg
21 mars 2012
Men va fan hehe lossar du på hjulbultarna innan du säljer en bil eller krängde däcket av ? big_smile

335 Inlägg
21 mars 2012
KHRacing skrev:
Din (säljarens) försäkring upphör att gälla i samma ögonblick som han (köparen) lämnar din gård/parkering.

Alltså, inget avtal/nerskrivet i köpeskontraktet, så har du inget med olyckan att göra :-) Din försäkrning belastas inte, ditt f-bolag behöver inte kontaktas (jo kanske om du vill förklara situationen för dem så att det INTE belastar dig för ev bärgning !.

Säljarens försäkring upphör att gälla från den tidpunkten ni skrev att köpet inträffade på ägarbytespapprerna. FB älskar att jävlas och komma undan så billigt som möjligt så dom brukar gärna spela på detta. Man kan ALDRIG åka på säljarens försäkring, grymt vanlig missuppfattning! Visst, skriver ni inte över bilen det datum den faktiskt såldes så fungerar det ju, men inte annars. Men då är man ju ganska dum som säljare..

Egen erfarenhet..   blev dyrt. (renjävul)

MVH
T

113 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Tack för alla svar! Haha problemet är det att jag ej hade en försäkring på bilen! Och det roliga är att jag har kört bilen flertal ggr innan. Han kom och köpte bilen! Oxå kör han iväg och det där händer!hmm

2 230 Inlägg
21 mars 2012
bara nyfiken. men hur lossnade hjulet? bultarna skruvade upp sig eller gick bultarna av eller nått? för om nu hjulet hadde sutte löst så känns ju det direkt innan man tappar det.
men det ska ju vara köparens problem då du inte längre äger bilen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

110 Inlägg
21 mars 2012
Viggen9-3 skrev:
Tack för alla svar! Haha problemet är det att jag ej hade en försäkring på bilen! Och det roliga är att jag har kört bilen flertal ggr innan. Han kom och köpte bilen! Oxå kör han iväg och det där händer!hmm

Varför va den inte försäkrad ???

113 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
För jag har aldrig haft den påställd eller försäkrad!

113 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Ja bultarna har tydligen lossnat! Och då blrjar man ju findera hur fan man inte kunde känna det innan hela skiten lossnade!hmm

2 230 Inlägg
21 mars 2012
Viggen9-3 skrev:
Ja bultarna har tydligen lossnat! Och då blrjar man ju findera hur fan man inte kunde känna det innan hela skiten lossnade!hmm

ookej, ja då får ju köparen stå för det själv för det känner man mer än väll långt innan hjulet lossnar. vinglar på rätt rejält innan det lossnar.

(har vare med om det själv på is bilen)
Senast redigerat av Rojpen (21 mars 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

5 198 Inlägg
21 mars 2012
Detta faller helt på köparen, han har godkänt och köpt bilen som den stog,,

2 174 Inlägg
21 mars 2012
KHRacing skrev:

det stämmer, men om man har lite hjärta nånstans kanske sålt till en stackars tjej eller något som inte hunnit teckna en försäkring, då skulle jag strunta i skicka in papperna och lösa det på min försäkring.

2 174 Inlägg
21 mars 2012
Viggen9-3 skrev:

var den avställd då menar du? med tanke på att du inte hade försäkring.

alla bilar som är påställda måste ha minst trafikförsäkring, annars får du 100 kr i straffavgift om dagen från TFF.

var bilen avställd? då ska den ju absolut inte köras från platsen.

som jag sa innan du har lagen på din sida, men sen om hjärtat sitter i plånboken eller inte kanske handlar om vem som köpte den, hade de vart en bekant hade ja löst det, men var de nån skåning som prutat massor fick han skylla sig själv.

man känner att ett däck är på väg att lossa det börjar vibrera mer och mer då stannar man, så han får skylla sig själv smile

plankan
21 mars 2012
Det där ni skriver stämmer bara inte enligt TS:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … /Agarbyte/

"citat"
Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet registreras.

113 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Bilen var ej påställd och inte heller försäkrad!
Och jag gav förslaget om att dom skulle hämta bilen dagen efter då försäkring och påställning hade ägt rum! Eller att ta den på trailer! Men de envisades om att dom skulle köra bilen hem samma kväll!
Men nu står bilen hemma hos mej och jag fick en kvaddad bil och gav pengarna tillbaka!

5 198 Inlägg
21 mars 2012
plankan skrev:
Det där ni skriver stämmer bara inte enligt TS:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … /Agarbyte/

"citat"
Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet registreras.

Dock så registreras ägarbyte från den dagen då pappret skrevs på.

KHRacing
21 mars 2012
Viggen9-3 skrev:
Bilen var ej påställd och inte heller försäkrad!
Och jag gav förslaget om att dom skulle hämta bilen dagen efter då försäkring och påställning hade ägt rum! Eller att ta den på trailer! Men de envisades om att dom skulle köra bilen hem samma kväll!
Men nu står bilen hemma hos mej och jag fick en kvaddad bil och gav pengarna tillbaka!

Ajajajaj. rent sagt tragiskt- deras eget problem totalt ju om de kör oförsäkrat ! Även enligt lag !

Muttley
21 mars 2012
Men ts står som ägare när de kör iväg. Så de är ju som och skita sig själv i näven.  Otur och än mer otur att den ar oförsäkrad. Du skulle totalvägrat låta dem köra ifrån utan att ha gjort någon form av försäkring på bilen.

Sök