3453
Sök

"Nya vapnet mot fortkörare" - Vad ska man säga?

69 Inlägg
24 mars 2012
#121
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Jo men säger de att "Tekniken klarar alla hastigheter" så vet man inte vad som poppar upp i deras små politiska aphjärnor nuförtiden, därför är man orolig för att de ska lägga ut falluckor på vägar med större hastigheter utan att tänka sig för.

56 Inlägg
24 mars 2012
#122
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Ärligt så är det skönare om du tar bort fartguppen emot en sån fall lucka roll Min bil är så låg för fartguppen och det finns nog fler som har problem att köra över dom, så det är bara positivt! big_smile


820 Inlägg
24 mars 2012
#123
KingD skrev:
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Jo men säger de att "Tekniken klarar alla hastigheter" så vet man inte vad som poppar upp i deras små politiska aphjärnor nuförtiden, därför är man orolig för att de ska lägga ut falluckor på vägar med större hastigheter utan att tänka sig för.

var precis vad jag tänkte på oxå..


56 Inlägg
24 mars 2012
#124
KingD skrev:
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Jo men säger de att "Tekniken klarar alla hastigheter" så vet man inte vad som poppar upp i deras små politiska aphjärnor nuförtiden, därför är man orolig för att de ska lägga ut falluckor på vägar med större hastigheter utan att tänka sig för.

Förvånar mig inte om dom börjar på ställen med låga hastighetsbegränsningar sen efter ett par år så finns dom helt plötsligt på 100vägarna sen! tongue


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
24 mars 2012
#125
mattsson1993 skrev:
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Ärligt så är det skönare om du tar bort fartguppen emot en sån fall lucka roll Min bil är så låg för fartguppen och det finns nog fler som har problem att köra över dom, så det är bara positivt! big_smile

Det skulle vara underbart om dom bytte ut alla gupp mot sånna luckor då jag bara kommer över farthinder som är längre än 2,5m med capricen annars lägger den sig på guppet. Så alla med låga bilar borde ju vara positiva mot falluckorna.
Senast redigerat av theBIGburner (24 mars 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

56 Inlägg
24 mars 2012
#126
theBIGburner skrev:
mattsson1993 skrev:
theBIGburner skrev:
ehh....jag har läst artikeln flera gånger och kan inte hitta att det ska användas på vägar med högre hastighet (tex 60+) det ända som står är ju att tekniken klarar av 100 vägar. Från atikeln: "Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar. – Tekniken klarar alla hastigheter, säger han." 

Dom ersätter ju vanliga farthinder så dom kommer att hamna på dom vägar man bygger vanliga gupp, och det är iaf inte på någrra 100 vägar så sluta gråta roll

Ärligt så är det skönare om du tar bort fartguppen emot en sån fall lucka roll Min bil är så låg för fartguppen och det finns nog fler som har problem att köra över dom, så det är bara positivt! big_smile

Det skulle vara underbart om dom bytte ut alla gupp mot sånna luckor då jag inte kommer över ca 90% av alla gupp med capricen utan att den lägger sig på guppet. Så alla med låga bilar borde ju vara positiva mot falluckorna.

Väldigt störande med fartguppen om man har en låg bil tongue Man får hoppas på att dom byter ut dom om en snarare framtid tongue Skulle vara positivt för både föraren och bilen roll


820 Inlägg
24 mars 2012
#127
asså nu är det ingen som säger nåt om luckor i tätbebyggt område och skolor..tror nog att ingen vill köra över nåns barn vid en skola för att det gick "lite" fort, jag själv skulle fan ta livet av mig, har själv barn så..

men är ju det om dom får klartecken på detta..vad hindrar dom att sätta det på 100 - 110 vägar då?..är det som gör mig lite bekymmrad. nu betyder det inte att man ligger i 250 mest hela dagarna som vissa verka tro...finns inte en käft här som håller 100 el 110 på dessa vägar..inte ens snuten kör 110 på en 110 väg..


198 Inlägg
24 mars 2012
#128
Rätt utformade och rätt använda tror jag dessa är jättebra. Att de är utmärkta med farthindersskyltar förutsätter jag, gärna i kombination med aktuell hastighetsbegränsning.

Jämfört med alla riktigt brutala fartgupp som finns nu så tror jag det är bra mycket lindrigare att ta dessa lite för fort, än att ta dagens fartgupp i laglig hastighet. Det fanns ett par gupp där jag bodde förut som knappt gick att ta över 15-20km/h med en helt orignal V70N.. och det var på 50-väg. Det tog bra många år innan de rättades till så man i alla fall kunde köra 30 över dem.

Tror jag ska göra en utvärdering av de fartgupp som finns i närheten här, för de flesta som jag träffar på är allt annat än nyttiga att köra över ens i halva den tillåtna hastigheten.

1 938 Inlägg
24 mars 2012
#129
masseT5R skrev:
asså nu är det ingen som säger nåt om luckor i tätbebyggt område och skolor..tror nog att ingen vill köra över nåns barn vid en skola för att det gick "lite" fort, jag själv skulle fan ta livet av mig, har själv barn så..

men är ju det om dom får klartecken på detta..vad hindrar dom att sätta det på 100 - 110 vägar då?..är det som gör mig lite bekymmrad. nu betyder det inte att man ligger i 250 mest hela dagarna som vissa verka tro...finns inte en käft här som håller 100 el 110 på dessa vägar..inte ens snuten kör 110 på en 110 väg..

Låg i 90 med min lastbil häromveckan på e6an från varberg mot gbg, kommer en bil med släpkärra och kör om, en såndär blå vit som det står polis på. Han håller mist 110 som övriga bilar och kör om. big_smile

820 Inlägg
24 mars 2012
#130
Glesmark skrev:
masseT5R skrev:
asså nu är det ingen som säger nåt om luckor i tätbebyggt område och skolor..tror nog att ingen vill köra över nåns barn vid en skola för att det gick "lite" fort, jag själv skulle fan ta livet av mig, har själv barn så..

men är ju det om dom får klartecken på detta..vad hindrar dom att sätta det på 100 - 110 vägar då?..är det som gör mig lite bekymmrad. nu betyder det inte att man ligger i 250 mest hela dagarna som vissa verka tro...finns inte en käft här som håller 100 el 110 på dessa vägar..inte ens snuten kör 110 på en 110 väg..

Låg i 90 med min lastbil häromveckan på e6an från varberg mot gbg, kommer en bil med släpkärra och kör om, en såndär blå vit som det står polis på. Han håller mist 110 som övriga bilar och kör om. big_smile

haha ja du ser juh..en lucka ivägen där så hade du fått ett polis-släp på taket..hehe


Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
24 mars 2012
#131
Bra teknik för att minska arbetsskadorna på yrkeschaufförer.

Däremot tror jag motståndet till hastighetsbegränsande åtgärder såsom fartgupp hade varit mindre om alla gatuansvariga i kommunerna följt Rappoten:

Mätning av farthinders funktion
- utveckling av metod för studier av åkkomfort

Som finns på trafikverkets sida: http://www.trafikverket.se/PageFiles/34 … nktion.pdf

Smoke Tires Not Drugs.

820 Inlägg
24 mars 2012
#132
mickecorrado skrev:
Bra teknik för att minska arbetsskadorna på yrkeschaufförer.

Däremot tror jag motståndet till hastighetsbegränsande åtgärder såsom fartgupp hade varit mindre om alla gatuansvariga i kommunerna följt Rappoten:

Mätning av farthinders funktion
- utveckling av metod för studier av åkkomfort

Som finns på trafikverkets sida: http://www.trafikverket.se/PageFiles/34 … nktion.pdf

jo tror jag oxå..drygt som fan å guppa över dom 5-7 dar i veckan..


961 Inlägg
24 mars 2012
#133
haha, ska bli kul med en fallucka där hemma smile dags att köpa en bandvagn med snöplog och se hur snabbt man kan få hålen att bli utjämnade big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 mars 2012
#134
masseT5R skrev:
mickecorrado skrev:
Bra teknik för att minska arbetsskadorna på yrkeschaufförer.

Däremot tror jag motståndet till hastighetsbegränsande åtgärder såsom fartgupp hade varit mindre om alla gatuansvariga i kommunerna följt Rappoten:

Mätning av farthinders funktion
- utveckling av metod för studier av åkkomfort

Som finns på trafikverkets sida: http://www.trafikverket.se/PageFiles/34 … nktion.pdf

jo tror jag oxå..drygt som fan å guppa över dom 5-7 dar i veckan..

spelar de för roll igentligen om de sätter upp såna där för och förbättra för oss yrkes chaffisar när man sitter och guppar i mer lr mindre vart enda potthål på sveriges vägar.

hur vore de om man började i rätt ände? fixade allt först innan man börjar med tramset?


215 Inlägg
24 mars 2012
#135
M1Get skrev:
Hittade denna idag på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab


Få en klack på 6 cm känns som jävligt mycket om man kommer med en sänkt bil hmm Speciellt om den skulle komma i 100km/h. Att det ska vara avskräckande, visst, men vad händer ifall man glömmer bort sig och kör på en sådan ändå?

Diskutera på! smile

Kommer du i 100km/h på 30 sträcka så har du tur om du bara råkar paja bilen. Det finns troligen en rimlig orsak till
att det bara är 30 på just teststräckan.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 mars 2012
#136
damn_fast skrev:
M1Get skrev:
Hittade denna idag på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab


Få en klack på 6 cm känns som jävligt mycket om man kommer med en sänkt bil hmm Speciellt om den skulle komma i 100km/h. Att det ska vara avskräckande, visst, men vad händer ifall man glömmer bort sig och kör på en sådan ändå?

Diskutera på! smile

Kommer du i 100km/h på 30 sträcka så har du tur om du bara råkar paja bilen. Det finns troligen en rimlig orsak till
att det bara är 30 på just teststräckan.

va ju de att de ev skulle smälla upp såna på motorvägarna med


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 mars 2012
#137
så jävla idiotiskt ... precis som alla jävla fartbulor !! du får bromsa för att köra över, sen får man gasa igen.. snacka om miljövänligt !! för att inte snacka utav slitaget på bilarna

nej fy fan för sånt här hyckleri


1 938 Inlägg
24 mars 2012
#138
MrEricsson skrev:
masseT5R skrev:
mickecorrado skrev:
Bra teknik för att minska arbetsskadorna på yrkeschaufförer.

Däremot tror jag motståndet till hastighetsbegränsande åtgärder såsom fartgupp hade varit mindre om alla gatuansvariga i kommunerna följt Rappoten:

Mätning av farthinders funktion
- utveckling av metod för studier av åkkomfort

Som finns på trafikverkets sida: http://www.trafikverket.se/PageFiles/34 … nktion.pdf

jo tror jag oxå..drygt som fan å guppa över dom 5-7 dar i veckan..

spelar de för roll igentligen om de sätter upp såna där för och förbättra för oss yrkes chaffisar när man sitter och guppar i mer lr mindre vart enda potthål på sveriges vägar.

hur vore de om man började i rätt ände? fixade allt först innan man börjar med tramset?

Luftfjädring i stolen tycker ja fixar det mesta, har man inte de i typ alla yrkesfordon eller hur e de?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 mars 2012
#139
Glesmark skrev:
MrEricsson skrev:
masseT5R skrev:

jo tror jag oxå..drygt som fan å guppa över dom 5-7 dar i veckan..

spelar de för roll igentligen om de sätter upp såna där för och förbättra för oss yrkes chaffisar när man sitter och guppar i mer lr mindre vart enda potthål på sveriges vägar.

hur vore de om man började i rätt ände? fixade allt först innan man börjar med tramset?

Luftfjädring i stolen tycker ja fixar det mesta, har man inte de i typ alla yrkesfordon eller hur e de?

mer lr mindre i standard i alla sen att de funkar är nått helt annat.
sj tycker jag de bara bli värre om man har luften på i stolen i och med att man har luft fjädring på lastbilen med.
för först ska bilen gunga sen ska stolen gunga så sitter man sj och gunnar sin egen viktet tag efter hålet. tex
men men alla tycker inte lika.


1 938 Inlägg
24 mars 2012
#140
MrEricsson skrev:
Glesmark skrev:
MrEricsson skrev:

spelar de för roll igentligen om de sätter upp såna där för och förbättra för oss yrkes chaffisar när man sitter och guppar i mer lr mindre vart enda potthål på sveriges vägar.

hur vore de om man började i rätt ände? fixade allt först innan man börjar med tramset?

Luftfjädring i stolen tycker ja fixar det mesta, har man inte de i typ alla yrkesfordon eller hur e de?

mer lr mindre i standard i alla sen att de funkar är nått helt annat.
sj tycker jag de bara bli värre om man har luften på i stolen i och med att man har luft fjädring på lastbilen med.
för först ska bilen gunga sen ska stolen gunga så sitter man sj och gunnar sin egen viktet tag efter hålet. tex
men men alla tycker inte lika.

Tycker ja inte att ja haft problem med, du ställer ju återdämpning osv med din vikt, bara ställa upp och ner tills man hittar rätt feeling å ger fan i vad man egentligen väger. smile


Sök