Finns flertalet utryckningsfordon som prestandan ändras på, bl.a. nya cheva-ambulanserna och det har inget att göra med att det ska gå fortare utan för den extra vikten all utrustning tar.
Jag jobbade inom räddningstjänsten -00 och körde runt i en cheva-van som va "åtgärdad", rökdykarbuss, körde man den helt tom var det som att åka runt i en liten sportbil
Det första man lär sig vid förarutbildningen för just utryckningsfordon är att hastigheten har liten betydelse, de flesta fordonen har kort utryckningsväg ifrån station -> händelse och om de kör 110 eller 130 blir så marginell skillnad på framkomsten till platsen att olycksrisken ökar så pass markant att man inte får göra det. Just för tankbilar och bas-bilar som bär vatten eller skum får man inte köra hur fort som helst, oavsett om det är raksträcka och oavsett hur allvarlig olyckan är. (Skvalpskyddet/ventilen har bara viss hjälp, i höga hastigheter blir de livsfarligt).
De fåtal fall när man i utbildningen lär sig höga hastigheter är vid transport av organ eller blod eller akutbilar för narkosläkare och liknande, men de bilarna är inte trimmade alls.
Är det extremt bråttom så rekvirerar man helikopter, just ur trafiksäkerhetssunpynkt.
(Samma regler gäller polisen)
Polisens fordon trimmas sällan, i den bemärkelsen att hästkrafterna ökar markant. Slitagedelar och liknande byts mot mer bastantare prylar som håller bättre och med dessa byten kan man få en effektökning, men dom trimmar inte bilar bara för att göra det.