2263
Sök

M+S däck som sommardäck?

this shit's got to go
183 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#1
Jag själv är rätt säker på att man får ha ms däck på sommarn. men vart lite osäker när jag var till en lokal bilverkstad och snubben där sa att jag nog kunde få böter om polisen gör en kontroll, fast han var inte helt säker och han gjorde mej osäker:P

Däcken som jag skulle få påkrängda skulle jag själv aldrig köra med på vintern, hur resonerar polisen kring detta tro?

Man får inte va slö för då blir man dö

Kokar ris
923 Inlägg
26 mars 2012
#2
Det är lagligt med MS däck, även kallat friktionsdäck, gummit är dock för mjukt på sommaren så det slits snabbare och köregenskaperna är ingen höjdare.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

6 630 Inlägg
26 mars 2012
#3
Dubbfria däck är lagligt på sommaren men som sagt ovan, det sliter mer och har sämre egenskaper emot vatten.

De/Dem

Thorssa
26 mars 2012
#4
Köp riktiga sommardäck! Jag har dubbfria vinterdäck och nu när det är 5-10 grader varmt och bar asfalt märker jag tydligt hur usla barmarksegenskaper de har jämfört med sommardäck!

Kokar ris
923 Inlägg
26 mars 2012
#5
Thorssa skrev:
Köp riktiga sommardäck! Jag har dubbfria vinterdäck och nu när det är 5-10 grader varmt och bar asfalt märker jag tydligt hur usla barmarksegenskaper de har jämfört med sommardäck!

men det skriker häftigt när man tar en snabb sväng smile

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

huh?
10 427 Inlägg
26 mars 2012
#6
Såna centraleuropeiska friktionsdäck med lite högre hastighetsklassning borde åtminstone
funka bättre än något friktionsdäck anpassat för norden sommartid.


this shit's got to go
183 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#7
Tack för alla svar!

Värkar ju vara som jag trodde. Att tillägga är att dom är halv gammal och rätt hårda ca 5mm mönsterdjup, så jag hade aldrig haft dom på vintern.

Ekonomin tillåter inte nya däck. Hade dessa liggandes sen nått gammal byta.
Fast jag har sommardäck på 2 av fälgarna så lita bra är det iaf tongue

Man får inte va slö för då blir man dö

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 mars 2012
#8
BOBert skrev:
Jag själv är rätt säker på att man får ha ms däck på sommarn. men vart lite osäker när jag var till en lokal bilverkstad och snubben där sa att jag nog kunde få böter om polisen gör en kontroll, fast han var inte helt säker och han gjorde mej osäkertongue

Däcken som jag skulle få påkrängda skulle jag själv aldrig köra med på vintern, hur resonerar polisen kring detta tro?

Han borde veta bättre kan jag tycka!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

42 Inlägg
27 mars 2012
#9
BOBert skrev:
Tack för alla svar!

Värkar ju vara som jag trodde. Att tillägga är att dom är halv gammal och rätt hårda ca 5mm mönsterdjup, så jag hade aldrig haft dom på vintern.

Ekonomin tillåter inte nya däck. Hade dessa liggandes sen nått gammal byta.
Fast jag har sommardäck på 2 av fälgarna så lita bra är det iaf tongue

Då kan det vara just det han syftade på, att du har olika typer av däck på 2 fälgarna.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/ skrev:
Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck).

// Andersson


125 Inlägg
27 mars 2012
#10
BOBert skrev:
Tack för alla svar!

Värkar ju vara som jag trodde. Att tillägga är att dom är halv gammal och rätt hårda ca 5mm mönsterdjup, så jag hade aldrig haft dom på vintern.

Ekonomin tillåter inte nya däck. Hade dessa liggandes sen nått gammal byta.
Fast jag har sommardäck på 2 av fälgarna så lita bra är det iaf tongue

Kan rekomenndera dig att läsa igenon detta test först innan du väljer att köra på dina skräp däck.

TÄNK OM GÖR RÄTT
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100804.pdf
Senast redigerat av Madick1 (27 mars 2012)


7 392 Inlägg
27 mars 2012
#11
BOBert skrev:
Tack för alla svar!

Värkar ju vara som jag trodde. Att tillägga är att dom är halv gammal och rätt hårda ca 5mm mönsterdjup, så jag hade aldrig haft dom på vintern.

Ekonomin tillåter inte nya däck. Hade dessa liggandes sen nått gammal byta.
Fast jag har sommardäck på 2 av fälgarna så lita bra är det iaf tongue

DET är därremot olagligt,, du måste antingen ha vinterdäck eller sommardäck på bilen,, du får inte ha både ock wink


1 160 Inlägg
27 mars 2012
#12
så länge du inte blandar dubbat med odubbat ..då bryr sig varken polis eller sbp sig nämnvärt

1 160 Inlägg
28 mars 2012
#13
men då är det INTE dubbat xxxxx xxxx
jonnielahti skrev:
du får blanda dubbat och odubbat om du bara plockar ur dubben först wink

4 637 Inlägg
28 mars 2012
#14
Farliga på sommaren enligt mängder av oberoende tester och egen erfarenhet. Dessutom bullrigare. Köp begagnade riktiga sommardäck istället, kostar inte mkt och finns mängder.
Saknas pengar, man har alltid något hemma man kan sälja och få lite pengar för. Eller en snålare bil? Eller låta den stå? Din och andras liv är väl det viktigaste som finns? T ex så kan varje cm bromstäcka vara avgörande.
Köpte nyligen själv fyra nya Nokian, 195 i månaden, perfekt för mig som är arbetslös (börjar dock jobba om några dagar)....
Senast redigerat av Navkapsel (28 mars 2012)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 mars 2012
#15
Jag kör M+S däck, funkar perfekt. Körde det på min Magnum med i flera år. Så länge man inte kör på bana så är det coolers. smile Stoppsträckorna var det inge fel på, hela debatten kring M+S-däck är en aning överdriven. Snackade med en däck-nisse och han sa att det var som att lägga en klick smör på en stekpanna, så snabbt skulle mina däck slitas. Det roliga var att jag redan hade kört TVÅ ÅR med samma däck och gjort burnouts och allt, var fortfarande mycket kvar på dom.

Visst kanske det är lite sämre grepp, men inget som medelsvensson märker av. Det är skönt att kunna sladda loss ordentligt utan att känna att man gör slut på ett par svindyra sommardäck. Men min bil suger att svänga med ändå så det är roligare att sladda. big_smile


827 Inlägg
28 mars 2012
#16
kör oxå med m - s däck i år funkar utmärkt dessutom 19"

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

125 Inlägg
28 mars 2012
#17
FL3JM skrev:
Jag kör M+S däck, funkar perfekt. Körde det på min Magnum med i flera år. Så länge man inte kör på bana så är det coolers. smile Stoppsträckorna var det inge fel på, hela debatten kring M+S-däck är en aning överdriven. Snackade med en däck-nisse och han sa att det var som att lägga en klick smör på en stekpanna, så snabbt skulle mina däck slitas. Det roliga var att jag redan hade kört TVÅ ÅR med samma däck och gjort burnouts och allt, var fortfarande mycket kvar på dom.

Visst kanske det är lite sämre grepp, men inget som medelsvensson märker av. Det är skönt att kunna sladda loss ordentligt utan att känna att man gör slut på ett par svindyra sommardäck. Men min bil suger att svänga med ändå så det är roligare att sladda. big_smile

Ni är bara dumsnåla och det vet ni ändå forsöker ni att överbevisa inte bara er själva utan också någon annan om att göra samma dumma misstag, otroligt korkat enligt mig. Men ni vet säkert bättre än alla ledande biltidningar som gör riktiga test:mad:
Senast redigerat av Madick1 (28 mars 2012)


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 mars 2012
#18
Madick1 skrev:
FL3JM skrev:
Jag kör M+S däck, funkar perfekt. Körde det på min Magnum med i flera år. Så länge man inte kör på bana så är det coolers. smile Stoppsträckorna var det inge fel på, hela debatten kring M+S-däck är en aning överdriven. Snackade med en däck-nisse och han sa att det var som att lägga en klick smör på en stekpanna, så snabbt skulle mina däck slitas. Det roliga var att jag redan hade kört TVÅ ÅR med samma däck och gjort burnouts och allt, var fortfarande mycket kvar på dom.

Visst kanske det är lite sämre grepp, men inget som medelsvensson märker av. Det är skönt att kunna sladda loss ordentligt utan att känna att man gör slut på ett par svindyra sommardäck. Men min bil suger att svänga med ändå så det är roligare att sladda. big_smile

Ni är bara dumsnåla och det vet ni ändå forsöker ni att överbevisa inte bara er själva utan också någon annan om att göra samma dumma misstag, otroligt korkat enligt mig. Men ni vet säkert bättre än alla ledande biltidningar som gör riktiga test:mad:

Snarare smartsnåla, det fungerar ju uppenbarligen jättebra för mig och jag kör nog aggressivare än medelsvensson. Har inte kört av vägen än och har inte haft problem med att få stopp på min två tons hög (har aldrig låst däcken (känt att ABS'en hugger i) även då jag trampat fullt på bromsen, förrutom på vintern då. Behöver nog uppgradera bromsarna innan det är däcken som begränsar min stoppsträcka, på asfalt.


huh?
10 427 Inlägg
28 mars 2012
#19
FL3JM skrev:
Madick1 skrev:
FL3JM skrev:
Jag kör M+S däck, funkar perfekt. Körde det på min Magnum med i flera år. Så länge man inte kör på bana så är det coolers. smile Stoppsträckorna var det inge fel på, hela debatten kring M+S-däck är en aning överdriven. Snackade med en däck-nisse och han sa att det var som att lägga en klick smör på en stekpanna, så snabbt skulle mina däck slitas. Det roliga var att jag redan hade kört TVÅ ÅR med samma däck och gjort burnouts och allt, var fortfarande mycket kvar på dom.

Visst kanske det är lite sämre grepp, men inget som medelsvensson märker av. Det är skönt att kunna sladda loss ordentligt utan att känna att man gör slut på ett par svindyra sommardäck. Men min bil suger att svänga med ändå så det är roligare att sladda. big_smile

Ni är bara dumsnåla och det vet ni ändå forsöker ni att överbevisa inte bara er själva utan också någon annan om att göra samma dumma misstag, otroligt korkat enligt mig. Men ni vet säkert bättre än alla ledande biltidningar som gör riktiga test:mad:

Snarare smartsnåla, det fungerar ju uppenbarligen jättebra för mig och jag kör nog aggressivare än medelsvensson. Har inte kört av vägen än och har inte haft problem med att få stopp på min två tons hög (har aldrig låst däcken (känt att ABS'en hugger i) även då jag trampat fullt på bromsen, förrutom på vintern då. Behöver nog uppgradera bromsarna innan det är däcken som begränsar min stoppsträcka, på asfalt.

Men den gången du behöver tvärtnita så kan det ju hända att sommardäck hade gett dig
ett par meter bättre bromssträcka och kanske sluppit köra på en älg, köra över en tant eller fronta med en lastbil.
Det är så tankegången ska vara wink
Senast redigerat av steifan (28 mars 2012)


4 637 Inlägg
28 mars 2012
#20
steifan skrev:
FL3JM skrev:
Madick1 skrev:
Ni är bara dumsnåla och det vet ni ändå forsöker ni att överbevisa inte bara er själva utan också någon annan om att göra samma dumma misstag, otroligt korkat enligt mig. Men ni vet säkert bättre än alla ledande biltidningar som gör riktiga test:mad:

Snarare smartsnåla, det fungerar ju uppenbarligen jättebra för mig och jag kör nog aggressivare än medelsvensson. Har inte kört av vägen än och har inte haft problem med att få stopp på min två tons hög (har aldrig låst däcken (känt att ABS'en hugger i) även då jag trampat fullt på bromsen, förrutom på vintern då. Behöver nog uppgradera bromsarna innan det är däcken som begränsar min stoppsträcka, på asfalt.

Men den gången du behöver tvärtnita så kan det ju hända att sommardäck hade gett dig
ett par meter bättre bromssträcka och kanske sluppit köra på en älg, köra över en tant eller fronta med en lastbil.
Det är så tankegången ska vara wink

Jag hade dubbfria vinterdäck vid en av förra årets älgkrockar, hade nyligen köpt bilen så det satt sådana på. Hade säkert inte känt mig tvungen att skrota bilen ifall smällen bara blivit lite, lite mjukare eller kanske klarat mig helt. (Viltolycka två i somras var värre men det är en annan historia.)
Senast redigerat av Navkapsel (28 mars 2012)


Sök