3023
Sök

Kapa sportfjädrar??

62 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#1
Bil: Saab 9-3 ( 1999 )

Hejsan nu är detsåhär att jag har en polare som är I tyskland och hittade en komplet sportchassi t mig smile. som sänkte 40mm FRAM och 30MM BAK. och jag tycker det är lite lite. vill sänka det 40mm bak och 60mm fram och jag undrar då om man kan kapa sportfjädrarna så jag kommer ner till det ?    jag ska naturligtvis köpa sportdämpare också, Det är mäst så inte fjädrarna blir kassa :S


Forummoderator
26 339 Inlägg
27 mars 2012
#2
Kan, kan du väl?
Vad som man sen bör göra och inte göra, det är en annan sak.

Förmodligen är väl dämparna anpassade för just 40mm sänkning fram och 30mm bak, men lite kan det väl tillåtas att diffa också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Påstängd
1 197 Inlägg
27 mars 2012
#3
Jag tror inte fjädrarna, i alla fall i bak, är raka utan som ägg eller hur man ska förklara det, och då är det inte säkert att dom ligger som dom ska i skålarna!


62 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#4
för min bil är hög som ett jävla hyreshus. och den blir ju bra mycke lägre med dem fjädrarna men jag vill ju kapa fjädrarna  10mm bak och 20mm fram tongue vågar man det tror du smile ? det är kvalitets saker så det är inget skit märke smile


695 Inlägg
27 mars 2012
#5
TimmieBoy skrev:
för min bil är hög som ett jävla hyreshus. och den blir ju bra mycke lägre med dem fjädrarna men jag vill ju kapa fjädrarna  10mm bak och 20mm fram tongue vågar man det tror du smile ? det är kvalitets saker så det är inget skit märke smile

Kapa på du bara, men se till så fjädern ligger rätt i tallriken. Kan juh vara så som ovanstående skrev att fjädern är "äggformad" och då blir fjädern större i diametern i den änden du kapar, voila så ligger fjädern utanför tallriken...
Är de SAABen du ska sänka? Kolla upp så du inte behöver spacers i framvagnen då för annars lär hjulen peka som lambi på hal is och tugga däck utav helvete...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

62 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#6
Japp det är Saaben jag ska sänka smile tror inte jag behöver några spacers. men om man kapar ett varv hur mycke sänker det ungefär ?


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 mars 2012
#7
Bakdjädern ÄR konisk i ändarna, big no-no att kapa i såna. Tyvärr smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 mars 2012
#8
Om jag inte missminner mig så är fjädrarna "äggformade" både bak o fram så då går det inte att kapa dem.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

695 Inlägg
27 mars 2012
#9
TimmieBoy skrev:
Japp det är Saaben jag ska sänka smile tror inte jag behöver några spacers. men om man kapar ett varv hur mycke sänker det ungefär ?

Kan säga som så, tror och veta är stor skillnad, men du LÄR få reda på de wink ... Men som killen ovan skrev så kan du glömma ytterligare sänkning i så fall......
Senast redigerat av nesum (27 mars 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 mars 2012
#10
Ska gå ut i garaget o kolla så du får ett ordentligt svar tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 mars 2012
#11
Hade fel ang framfjädrarna hmm De är inte äggformade. I alla fall inte orgfjädrarna tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

62 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#12
men hur vet jag om jag behöver spacers då ?


62 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#13
får hoppas mina sportfjädrar som jag får hem nästa vecka också är raka så jag kan hugga ner dem 1 spiral ^^


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 mars 2012
#14
TimmieBoy skrev:
får hoppas mina sportfjädrar som jag får hem nästa vecka också är raka så jag kan hugga ner dem 1 spiral ^^

Skulle börja med ett halvt om jag skulle kapa wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

207 Inlägg
28 mars 2012
#15
nesum skrev:
Kapa på du bara, men se till så fjädern ligger rätt i tallriken. Kan juh vara så som ovanstående skrev att fjädern är "äggformad" och då blir fjädern större i diametern i den änden du kapar, voila så ligger fjädern utanför tallriken...
Är de SAABen du ska sänka? Kolla upp så du inte behöver spacers i framvagnen då för annars lär hjulen peka som lambi på hal is och tugga däck utav helvete...

Anledningen till att dem isf skulle käka däck är för du har fel hjulinställning och det löser man inte med spacers. sätter du på spacers när du har fel hkulinställning så flyttar du bara problemet och antagligen blir det ännu värre..

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).

62 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#16
när man sänkt bilen så ska man väl ut och köra en liten sväng och sen ska man göra en hjulinstälning eller jag har fattat det fel ?


62 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#17
Aerocombi skrev:
TimmieBoy skrev:
får hoppas mina sportfjädrar som jag får hem nästa vecka också är raka så jag kan hugga ner dem 1 spiral ^^

Skulle börja med ett halvt om jag skulle kapa wink

hehe ja får kanske börja med det tongue men hur mycke sänker det ungefär om man kapar 1 halv spiral tongue ?


695 Inlägg
28 mars 2012
#18
Nessie skrev:
nesum skrev:
Kapa på du bara, men se till så fjädern ligger rätt i tallriken. Kan juh vara så som ovanstående skrev att fjädern är "äggformad" och då blir fjädern större i diametern i den änden du kapar, voila så ligger fjädern utanför tallriken...
Är de SAABen du ska sänka? Kolla upp så du inte behöver spacers i framvagnen då för annars lär hjulen peka som lambi på hal is och tugga däck utav helvete...

Anledningen till att dem isf skulle käka däck är för du har fel hjulinställning och det löser man inte med spacers. sätter du på spacers när du har fel hkulinställning så flyttar du bara problemet och antagligen blir det ännu värre..

Inte spacers som man har för att flytta ut hjulen med, utan spacers för att resa hjulen då man kan få en rätt taskig hjulvinkel när man sänker en saab... min kusin fick en riktigt ohygglig hjulvinkel på sin 9-3a, men den sänktes massor, spacers och hjulinställning va de enda alternativet, har för mig dessa monterades mellan länkarm och chassi...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

62 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#19
Vart kan man köpa sådan spacers då ?


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 mars 2012
#20
TimmieBoy skrev:
Vart kan man köpa sådan spacers då ?

Vet att Speedparts har dem i alla fall, kan kallas höjningssats för motor eller nåt sånt tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök