3429
Sök

Köpråd: Ungdomsbil 15 000kr [SAAB, VOLVO, BMW .etc]

Trucker
2 710 Inlägg
30 mars 2012
#21
Misstänker att denna tråd kommer sluta i det vanliga tjafset mellan saab&volvoägare big_smile

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2012
#22
trippelturbo skrev:
Saab 9000 alla dagar i veckan, finns en anledning till att dom knappt går o få tag på i bra skick!! En som bara går o går, dom som har dom med 200hk, man, o är i bra skick, vill ju helst ej bli av med dom!

Mvh

Nu menar jag inte att klanka ner på SAAB 9000 men hur tänkte du där? Det finns mängder med 9000 Turbo till salu i bra eller riktigt fint skick till rena vrakpriser? Ägarna slumpar iväg exemplar i bra bruksskick med stora summor pengar nerlagt på underhåll ofta för en bit under 10.000:-, jag var själv med och agerade chaufför vid köpet av en sådan nyligen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

BMW Fanatiker
191 Inlägg
30 mars 2012
#23
Har själv ägt en SAAB 9000 2,3t och äger nu en 525i.

Det självklara valet för mig är 525:an:

Är inget speedfreak själv, men min 9000 hade ett sjukt turbolagg och vridstyrde.
Dessutom så låter 525:ans sugismotor mycket bättre!
E34 ska enligt många vara mycket pålitliga, har själv inte haft några egentliga problem med min (Huvudcylindern rök i vintras pga det kalla vädret, har förvisso bara ägt den i sex månader or so)

Medan min 9000 hade ett berg med fel, tempgivare, total död elektronik, lampor som dog osv.


Trucker
2 710 Inlägg
30 mars 2012
#24
Rquired skrev:
trippelturbo skrev:
Saab 9000 alla dagar i veckan, finns en anledning till att dom knappt går o få tag på i bra skick!! En som bara går o går, dom som har dom med 200hk, man, o är i bra skick, vill ju helst ej bli av med dom!

Mvh

Nu menar jag inte att klanka ner på SAAB 9000 men hur tänkte du där? Det finns mängder med 9000 Turbo till salu i bra eller riktigt fint skick till rena vrakpriser? Ägarna slumpar iväg exemplar i bra bruksskick med stora summor pengar nerlagt på underhåll ofta för en bit under 10.000:-, jag var själv med och agerade chaufför vid köpet av en sådan nyligen.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th

Har jag missat ngt? smile

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2012
#25
trippelturbo skrev:
Rquired skrev:
trippelturbo skrev:
Saab 9000 alla dagar i veckan, finns en anledning till att dom knappt går o få tag på i bra skick!! En som bara går o går, dom som har dom med 200hk, man, o är i bra skick, vill ju helst ej bli av med dom!

Mvh

Nu menar jag inte att klanka ner på SAAB 9000 men hur tänkte du där? Det finns mängder med 9000 Turbo till salu i bra eller riktigt fint skick till rena vrakpriser? Ägarna slumpar iväg exemplar i bra bruksskick med stora summor pengar nerlagt på underhåll ofta för en bit under 10.000:-, jag var själv med och agerade chaufför vid köpet av en sådan nyligen.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th

Har jag missat ngt? smile

Det verkar så, jag hittade sex stycken som såg hyfsade ut runt 10.000:- bara i din sökning. Sedan får man komma ihåg att begärt pris inte är detsamma som att den säljs för det priset utan där är troligen en bra marginal, och utvidgar man din snäva körning dyker ännu fler exemplar upp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

50 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#26
Navkapsel skrev:
Volvo 940 eller Saab 9-3
Bra, snygga bilar!
Hade valt bort ökända 900. Hade undvikit Saab 9000 (nyare än 1992) pga designen.

Vad finns det för fel just på 900:an? Ätgärdades isfåfall dessa svagpunkter/fel till första generation 9-3?

Masquerade skrev:
Fiat Coupé har droppat lite till i pris nu på sista tiden så en sådan hade jag nog kollat in om jag hade dina krav. Mer driftsäker än Saab, roligare än Volvo och snyggare än BMW:n (även lättare att hitta i fint skick). Nackdelen är dyra kamremsbyten på 20vt och när något händer så möts du av fruktansvärt otrevliga mekaniker. De som ligger ute nu är lite för dyra men tänk på att det finns en ganska stor prutmån.

Av de du listar hade jag dock främst kollat på 9-5/9-3. Känns väldigt moderna för priset. BMW:n lär ha fraktat en kebabtallrik för mycket i sina dagar och Volvon är ungefär lika rolig som en sten. Saab är av mina erfarenheter varken särskilt pålitliga eller billiga att laga, men överraskar å andra sidan i prestanda och komfort. Saab är dessutom stendöda på marknaden just nu så köper du en i fint skick lär du inte förlora särskilt mycket på den vid försäljning.

Fiat Coupe är inget för mig, gillar inte utsendet. Märks att du är volvo hatare haha wink Tyckte min brors 850 var ganska okej och det var en 170 hästars, med 225 lär den bli grym.
Jo Saabarna är välldans billiga nu smile Alla förutom 9000 typ haha. 

Slash skrev:
Jag tipsar om lite sportigare bilar som Honda CRX, Toyota Celica, Honda Prelude, Mitsubishi Eclipse, Opel Calibra och Ford Probe smile Inte så dyra i drift eller service.

Inte riktigt vad jag är ute efter, vill ha lite mer mainstream bil så att det blir lättare att hitta delar etc till dem, sen är det bara Opeln jag tycker är snygg av dom där tongue

50 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#27
ronkinpeace skrev:
volvo 960/965 är väldigt mycke bil för pengarna, driftsäkra, bra komfort, finns både manuell och automat och dom är även bakhjulsdrivna, slitstarka, vet av egen erfarenhet att dom är mycket lekvänliga på torr asfalt;) sen är reservdelar inte så dyra:) så det skulle jag ha valt för nån sån för pengarna smile

Mvh

Verkar inte finnas allt för många till försäljning i min prisklass sad Vad har dom för motorer? Vilka HK? Vilka delar, delar denna med andra Volvo modeller? Känns som att den är väldigt lik 940, förutom motorn och inredningen har jag för mig. Körde polarens 940, helt orginal, kändes som man inte direkt kunde ha kul med den på en landsväg, man kändes liksom lite avskärmad från vad som händer med bilen när man körde, medans E34:an verkar bättre på den fronten.

jonnielahti skrev:
Saab 9000 är mkt bil för pengarna, då dem går tämligen bra, drar under litern milen och är relativt billiga i förs. och så de stora pluset så har vi KamKedja, ingen jävla rem.

Jo, gillar kamkedja smile Dock så kan ju den behövas bytas vilket inte skulle va allt för kul att råka ut för neutral Men lär ju vara lugnt om jag får tag på en som gått runt 20 000mil.

Flaffy211 skrev:
Har själv ägt en SAAB 9000 2,3t och äger nu en 525i.

Det självklara valet för mig är 525:an:

Är inget speedfreak själv, men min 9000 hade ett sjukt turbolagg och vridstyrde.
Dessutom så låter 525:ans sugismotor mycket bättre!
E34 ska enligt många vara mycket pålitliga, har själv inte haft några egentliga problem med min (Huvudcylindern rök i vintras pga det kalla vädret, har förvisso bara ägt den i sex månader or so)

Medan min 9000 hade ett berg med fel, tempgivare, total död elektronik, lampor som dog osv.

Turbolagg kan jag leva med och vridstyrning. Hur låter egentligen motorn? Har aldrig fått höra den motorn varva ur. Liknar den Audi's äldre 1990 tals motor? Eller mer Volvo's V5:a? Vet inte varför men har bara fått uppfattningen att e34:or inte är lika tåliga som 9000.

Waahlvik skrev:
du har inte tänkt kolla på en mercedes då?

Neh, har inte hittat någon snygg med okej HK i min prisklass.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2012
#28
BMW´s sexa låter lite åt det här hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=wPyoiouZckM
http://www.youtube.com/watch?v=XFQfB6EAJJI
http://www.youtube.com/watch?v=EzxDgSe55Mk

Dock väldigt svårt att hitta ett videoklipp som återger ens i närheten av samma känsla som om man hör bilen i verkligheten, men ovanstående är en vag fingervisning i alla fall! Sedan låter dem förstås inte lika högt som dom två standardmodellerna om dom har original avgasrör heller, M3an är original och om du lyssnar när de går framför den svarta sedanen vet du hur en BMW-sexa inte skall låta om den skötts ordentligt. wink
Senast redigerat av Rquired (30 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

50 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#29
Rquired skrev:
BMW´s sexa låter lite åt det här hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=wPyoiouZckM
http://www.youtube.com/watch?v=XFQfB6EAJJI
http://www.youtube.com/watch?v=EzxDgSe55Mk

Dock väldigt svårt att hitta ett videoklipp som återger ens i närheten av samma känsla som om man hör bilen i verkligheten, men ovanstående är en vag fingervisning i alla fall! Sedan låter dem förstås inte lika högt som dom två standardmodellerna om dom har original avgasrör heller, M3an är original och om du lyssnar när de går framför den svarta sedanen vet du hur en BMW-sexa inte skall låta om den skötts ordentligt. wink

Vilken svart sedan? roll M3:an lär väll ha annat avgasystem än 525:an orginal?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2012
#30
Crille-swe skrev:
Rquired skrev:
BMW´s sexa låter lite åt det här hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=wPyoiouZckM
http://www.youtube.com/watch?v=XFQfB6EAJJI
http://www.youtube.com/watch?v=EzxDgSe55Mk

Dock väldigt svårt att hitta ett videoklipp som återger ens i närheten av samma känsla som om man hör bilen i verkligheten, men ovanstående är en vag fingervisning i alla fall! Sedan låter dem förstås inte lika högt som dom två standardmodellerna om dom har original avgasrör heller, M3an är original och om du lyssnar när de går framför den svarta sedanen vet du hur en BMW-sexa inte skall låta om den skötts ordentligt. wink

Vilken svart sedan? roll M3:an lär väll ha annat avgasystem än 525:an orginal?

http://www.youtube.com/watch?v=XFQfB6EAJJI
Den svarta sedanen ovan tänkte jag på, eller den ser kanske bara svart ut på min skärm? Jo visst skiljer sig en M-modell mot en standard, dels hur dem är uppbyggda sedan är en M-bil alltid lite vassare i både motor och ljud generellt.

Men det är just detta med filmklipp uppladdade på internet, ljudet förvrängs en hel del och jag tyckte ovanstående var sånär representativa för en BMW-sexa. Sedan låter alla, allt från en VW Polo till framför allt en M3 eller liknande bilar, annorlunda i verkligheten. Det var därför jag vågade ta en M3 som exempel på hur en 525i låter, för med ljudets förvrängning låter det i klippet inte så olikt varandra tycker jag. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 mars 2012
#31
jonnielahti skrev:
Saab 9000 är mkt bil för pengarna, då dem går tämligen bra, drar under litern milen och är relativt billiga i förs. och så de stora pluset så har vi KamKedja, ingen jävla rem.

bmw har ju kedja med om man väljer rätt motor tex v8an roll


50 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#32
MrEricsson skrev:
jonnielahti skrev:
Saab 9000 är mkt bil för pengarna, då dem går tämligen bra, drar under litern milen och är relativt billiga i förs. och så de stora pluset så har vi KamKedja, ingen jävla rem.

bmw har ju kedja med om man väljer rätt motor tex v8an roll

Så 530 och uppåt har kamkedja och de svagare motorerna har kamrem?

jonnielahti skrev:
MrEricsson skrev:
jonnielahti skrev:
Saab 9000 är mkt bil för pengarna, då dem går tämligen bra, drar under litern milen och är relativt billiga i förs. och så de stora pluset så har vi KamKedja, ingen jävla rem.

bmw har ju kedja med om man väljer rätt motor tex v8an roll

jo, men Saaben finns d aningen mer trim till wink
motorn i saaben är iaf duglig, billiga hästar osv. några exempel följer för er som vill kika smile

http://www.garaget.org/?car=145068&image=1359217
http://www.garaget.org/?car=201219&image=1885635
http://www.garaget.org/?car=219048&image=2363728

big_smile

Jo det är ju väldans lätt att få upp en turbo Saab i högre hästar smile Dock så har ju BMW 525:an 192hk som duger eftersom man då får det riktigt kul med bakhjulsdrift tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2012
#33
Crille-swe skrev:
MrEricsson skrev:
jonnielahti skrev:
Saab 9000 är mkt bil för pengarna, då dem går tämligen bra, drar under litern milen och är relativt billiga i förs. och så de stora pluset så har vi KamKedja, ingen jävla rem.

bmw har ju kedja med om man väljer rätt motor tex v8an roll

Så 530 och uppåt har kamkedja och de svagare motorerna har kamrem?

jonnielahti skrev:
MrEricsson skrev:

bmw har ju kedja med om man väljer rätt motor tex v8an roll

jo, men Saaben finns d aningen mer trim till wink
motorn i saaben är iaf duglig, billiga hästar osv. några exempel följer för er som vill kika smile

http://www.garaget.org/?car=145068&image=1359217
http://www.garaget.org/?car=201219&image=1885635
http://www.garaget.org/?car=219048&image=2363728

big_smile

Jo det är ju väldans lätt att få upp en turbo Saab i högre hästar smile Dock så har ju BMW 525:an 192hk som duger eftersom man då får det riktigt kul med bakhjulsdrift tongue

Nja, så länge du undviker M20 det vill säga 520i och 525i från 1988 till 1990 så resten av motorerna kamkedja. Den stora sexan, S-motorn i M5, V8an och den nya lilla sexan M50. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 april 2012
#34
Navkapsel skrev:
Volvo 940 eller Saab 9-3
Bra, snygga bilar!
Hade valt bort ökända 900. Hade undvikit Saab 9000 (nyare än 1992) pga designen.

Jag hade tagit 9000 nyare än 1994 p g a att de har T5-motorn istället för Lucas-insprutet. Jag tycker CSE'n ser helt ok ut, men CD'n ser ju lite ut som en Volvo 740. Jag håller med om att CC'n är lite fulsnyggare än CSE, men lycka till att hitta en sådan i fint skick. Ska du dessutom ha 2,3T-motorn (rekommenderar jag före 2,0T alla dagar i veckan) ska du ha en otrolig jävla tur då den kom 1991, samma år som sista CC'n tillverkades. Mig veterligen har bara den mycket ovanliga CC Aero -91 2,3T-motorn på 200 hk. Med CS-karossen kom 200 hk-motorn tillbaka 93 eller 94 då Aeron istället fick 225 hk. Dock delar denna drivlina med Aeron.
Senast redigerat av Andromeda (1 april 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 april 2012
#35
Rquired skrev:
trippelturbo skrev:
Saab 9000 alla dagar i veckan, finns en anledning till att dom knappt går o få tag på i bra skick!! En som bara går o går, dom som har dom med 200hk, man, o är i bra skick, vill ju helst ej bli av med dom!

Mvh

Nu menar jag inte att klanka ner på SAAB 9000 men hur tänkte du där? Det finns mängder med 9000 Turbo till salu i bra eller riktigt fint skick till rena vrakpriser? Ägarna slumpar iväg exemplar i bra bruksskick med stora summor pengar nerlagt på underhåll ofta för en bit under 10.000:-, jag var själv med och agerade chaufför vid köpet av en sådan nyligen.

Jag fick leta länge innan jag hittade mina gamla blå, flera veckor. Och tittade på många bilar, den ena i sämre skick i verkligheten än den andra fastän de kanske såg bra ut i den vinkeln de var fotade för annonsen. Den blå var importerad och hade gått i Tyskland till och med 2002 med äldre ägare i Sverige och det var antagligen därför den var i bra skick.
9000 turbo lider förutom den förbannade rosten av samma sjuka du tillskrev BMW 525. När de faller lagom i pris lockar de fel sorts ägare, nämligen de som gillar buskörning och har råd med bilen men inte att sköta den.


226 Inlägg
1 april 2012
#36
jag skulle tipsa om en 940 LTT billiga i underhåll, lätta å billigt å trimma + billig försäkring då det är en hk svak bil från början med bara 135hk.
men med ett steg 2 chip för ca 3k så är du uppe på ca 215hk helt plötsligt smile

eller en 9-3\9-5 aero men dom är dyrare i försäkring.


537 Inlägg
1 april 2012
#37
madness82 skrev:
jag skulle tipsa om en 940 LTT billiga i underhåll, lätta å billigt å trimma + billig försäkring då det är en hk svak bil från början med bara 135hk.
men med ett steg 2 chip för ca 3k så är du uppe på ca 215hk helt plötsligt smile

eller en 9-3\9-5 aero men dom är dyrare i försäkring.

jag har erfarenhet av att hk inte spelar nån roll på försäkringspris. jag var inne på att köpa en honda civic för ett tag sen och då kollade jag med försäkringspriser och kom fram till att en saab 9000 aero med 225 hk var ca 700kr billigare än civicen på 74 hk :S


2 400 Inlägg
1 april 2012
#38
SAAB-Karlsson skrev:
madness82 skrev:
jag skulle tipsa om en 940 LTT billiga i underhåll, lätta å billigt å trimma + billig försäkring då det är en hk svak bil från början med bara 135hk.
men med ett steg 2 chip för ca 3k så är du uppe på ca 215hk helt plötsligt smile

eller en 9-3\9-5 aero men dom är dyrare i försäkring.

jag har erfarenhet av att hk inte spelar nån roll på försäkringspris. jag var inne på att köpa en honda civic för ett tag sen och då kollade jag med försäkringspriser och kom fram till att en saab 9000 aero med 225 hk var ca 700kr billigare än civicen på 74 hk :S

Tycker försäkringsbolagen dividerar konstigt ibland tongue När jag var 19 och ville ta en trafik på en 98as audi a4 1,8t skulle jag få betala över 1000kr/månad...
Om jag skulle försäkra en mercedes c200 med ca 15hk mindre skulle jag få betala ca 300/månad tongue


420 Inlägg
1 april 2012
#39
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?

850 T5an är förmodligen sönderkörd.


Hade valt 900/9-3.

1 327 Inlägg
1 april 2012
#40
Du lär inte hitta någon fin Saab 9000 för de pengarna, då är den sönderkörd eller full med rost. Ev kan du hitta en utan turbo.

Saab 900 / 9-3 är samma sak. Om än man köper en för 40000 så har rosten börjat bubbla upp i bakskärmarna då det rostar innifrån och ut.

Bästa Saab köpet är nog en tidig Saab 9-5. Lättast att hitta en fin sådan för billiga pengar, men då kan man istället ha otur med dålig motor. Men går inte jämföra hur lite dessa rostar med jämfört med 900/9-3 och 9000.



Sök