29 mars 2012
Trådstartare
Jag har en passat 1,8t som jag försökt felsöka i ett par dagar nu, det är som den har en klocka i sig och startar bara efter kl 21, dvs när det är kallt/fuktigt ute.
På dagen så får den varken bränsle eller tändpuls och epc, avgasstörning samt batterilampan lyser.
om jag kopplar förbi bränslerelät så går pumpen igång, epc och avgasvarningen slocknar och stiften blir fuktiga men batterilampan lyser och tänder inte.
Jag har testat alla relän förutom det stora (som inte verkar vara relä?), sitter ett stort kretskort inne i den med en spole, konding och resistorer.
vad finns det för givare som gör att varken bränsle eller tändning kommer som det kan vara glapp i? och var sitter dessa?
på kvällen/natten kan jag köra motorn riktigt varm och går jättebra, bytte tändstift och ventilkåpspackning i tron om att det var pga att de var helt oljiga, vilket verkade lösa problemet eftersom jag gjorde det på kvällen, fick en otrevlig överraskning när jag skulle till jobbet dagen efter.
Att tillägga är något jag inte riktigt kan släppa men ändå inte verkar ha nåt samband är att bilen fungerade tills jag bytte däck, ett av däcken satt så hårt att jag fick rycka loss det med en annan bil vilket gjorde att hela bilen rycktes i sidleds. Sen var den död.