3527
Sök

Saab ng900 startar inte alls idag !!!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
1 april 2012
#21
Ett av dem vanligaste felen på Saab 900og..
sålde typ 5 pumpar i månaden till saab 900 lol

Four Rings To Rule Them All!

658 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#22
Funkiee skrev:
det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också

Hur kan man kolla om det är vevaxelgivaren? Och vart sitter den lite mer ingående.... Jag har testat startgas igår o då tände den till i alla fall som den gör med startgas.


124 Inlägg
2 april 2012
#23
Fear38 skrev:
Funkiee skrev:
det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också

Hur kan man kolla om det är vevaxelgivaren? Och vart sitter den lite mer ingående.... Jag har testat startgas igår o då tände den till i alla fall som den gör med startgas.

Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Källa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

658 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#24
Turbo_holm skrev:
Fear38 skrev:
Funkiee skrev:
det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också

Hur kan man kolla om det är vevaxelgivaren? Och vart sitter den lite mer ingående.... Jag har testat startgas igår o då tände den till i alla fall som den gör med startgas.

Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Källa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

aha... hmmm men om jag skall räkna blinkningarna korta så fick jag det till 6 st, vad är syresensor?


124 Inlägg
2 april 2012
#25
Syresensorn är samma som lambdasonden?
Dock har den nog inte att göra med att bilen inte startar, testa knacka lite lätt på bränslepumpen, startar den så är det som alla säger bränslepumpen.

* mät med en multimeter på bp o se om den matas med ström när tändningen är på
* kolla säkring till injection

Du kan även "nolla" systemet genom att lyfta av plus kabeln i 30 sek och sedan testa om det gör någon skillnad.
Senast redigerat av Turbo_holm (2 april 2012)

658 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#26
Turbo_holm skrev:
Syresensorn är samma som lambdasonden?
Dock har den nog inte att göra med att bilen inte startar, testa knacka lite lätt på bränslepumpen, startar den så är det som alla säger bränslepumpen.

* mät med en multimeter på bp o se om den matas med ström när tändningen är på
* kolla säkring till injection

Du kan även "nolla" systemet genom att lyfta av plus kabeln i 30 sek och sedan testa om det gör någon skillnad.

Läs gärna längre tillbaka så startade den i lördags efter att inte startat dan före, men igår när jag testade så startade den inte helt plöttsligt. Men jag skall bygla benspumsrelät o se om pumpen går alls då eller inte...


124 Inlägg
2 april 2012
#27
Fear38 skrev:
Turbo_holm skrev:
Syresensorn är samma som lambdasonden?
Dock har den nog inte att göra med att bilen inte startar, testa knacka lite lätt på bränslepumpen, startar den så är det som alla säger bränslepumpen.

* mät med en multimeter på bp o se om den matas med ström när tändningen är på
* kolla säkring till injection

Du kan även "nolla" systemet genom att lyfta av plus kabeln i 30 sek och sedan testa om det gör någon skillnad.

Läs gärna längre tillbaka så startade den i lördags efter att inte startat dan före, men igår när jag testade så startade den inte helt plöttsligt. Men jag skall bygla benspumsrelät o se om pumpen går alls då eller inte...

Fundering: Om relät hade vart trasigt så hade den väll inte startat alls när den stått ett tag, antingen är ett relä trasigt eller inte.
-finns inget mittemellan på dem tongue

658 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#28
Turbo_holm skrev:
Fear38 skrev:
Turbo_holm skrev:
Syresensorn är samma som lambdasonden?
Dock har den nog inte att göra med att bilen inte startar, testa knacka lite lätt på bränslepumpen, startar den så är det som alla säger bränslepumpen.

* mät med en multimeter på bp o se om den matas med ström när tändningen är på
* kolla säkring till injection

Du kan även "nolla" systemet genom att lyfta av plus kabeln i 30 sek och sedan testa om det gör någon skillnad.

Läs gärna längre tillbaka så startade den i lördags efter att inte startat dan före, men igår när jag testade så startade den inte helt plöttsligt. Men jag skall bygla benspumsrelät o se om pumpen går alls då eller inte...

Fundering: Om relät hade vart trasigt så hade den väll inte startat alls när den stått ett tag, antingen är ett relä trasigt eller inte.
-finns inget mittemellan på dem tongue

Jo faktiskt så åkte jag med min vectra som jag hade förut i en hel månad och den kunnde gå flera timmar eller en hel dag men bara stannade rätt som det var o var omöjlig att starta efter vägen fick vila 5 min så starta den o jag åkte vidare samma visa hela tiden... Till slut så bygla jag soppapumpen o åkte flera timmar och hade byglingen isatt o då funka den.... bytte relät sen då gick den riktigt sen o jag kännde på relät då direkt efter den stannat så vart den het att man knappt kunnde ta i den sen kallnat o då gick det igen sen het igen då samma  wink


658 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#29
Funkiee skrev:
http://ww2.justanswer.com/uploads/jettadan1/2010-02-19_025522_fuelpump_relay_saab.gif I är soppapumps relät, har de 4 pinnar är det så är det en bygel mellan 30 och 87,
http://3.bp.blogspot.com/-cBQCmoKxC20/T … +4+pin.jpg

relät hade 5 pinnar men jag tog mellan 30 och 87 i alla fall.
Har tatt bort relät idag o byglat pumpen o den spinner på som bara den o jag starta bilen direkt när den får matning hela tiden  Yipeee känns ju skönt wink. Lånade ett lika relä från vindrutetorkarn bak (jag har ingen alls bak) satte dit men det klickade bara i det relät exakt som den gjort i ca 3 månader då knappen på torkarna bak har stått på alltid utan att jag tänkt på det så det relät kan oxå vara pajj. Men satte tillbaka mitt ord bränslerelä o testa igen då hoppa bilen igång men bara 2 sek på den soppan som fanns i slangen. Satte dit byglingen ännu en gång o pumpen funka perfekt o startade utan problem.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 april 2012
#30
fyfan, skönt det då! fixa ett nytt relä o tuta o kör! smile


658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#31
Funkiee skrev:
fyfan, skönt det då! fixa ett nytt relä o tuta o kör! smile

Ja fan va skönt, annars blir jag knasig om den inte funkar med ett nytt relä och pumpen går när den byglas då vete fan  wink Men vart runt lite verkar helskumt med relä nummret att få tag på den hos vanliga bildelsbutiker som meca och mekonomen. Får ta en sväng till Saab men dom hade inte på lager tyvärr.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 april 2012
#32
Vad är det för nummer på relät? smile


658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#33
står ett Bosch nummer frampå  0 332 209 159  , sen är det enligt Saab originalnummer på sidan på samma relä som är  1626239


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 april 2012
#34
ska se om jag har ngt sånt relä liggandes! smile


658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#35
åhhh jaaa underbart gör det det vore himmla sjysst det, vill du ha bild på relät oxå eller? kan fota o lägga upp nu


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 april 2012
#36
ja gör det! smile


658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#37
dom ligger under fotoalbum  blandat på min sida här nu


658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#38
Hmmm alltså blir inte klok på detta, hittade på ett nytt brönslepumpsrelä hos Saab i Falun det var sannerligen svårt o hitta på dessa då Saab verkar ha patent på dessa. Nu till problemet som kvarstår, det funkade inte med att byta relät heller så lätt skulle det inte vara för mig nejdå sad.  Vi testade o bygla och den startar utan problem o körde den bra tag stängde av starta o det går utan problem. Dit med relät och starta den startar lite lite bara på den bensinen som är frampumpad sen lägger den av. Så finito tills jag byglar då går den utan problem. alltså vad skall jag leta för fel då?


309 Inlägg
4 april 2012
#39
på motronic så sitter det ett relä som benämns som huvudrelä, som tillslaget till bränslepumpsrelät går genom. kan det sitta något likande på turbomodellerna?

Edit: hittade inget schema för 900ans turbomodeller, men på 9-3ans trionic t5 så satt det iallfall inget huvudrelä och styrde bränslerelät.
Senast redigerat av jonas_ahman (4 april 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

309 Inlägg
4 april 2012
#40
jonnielahti skrev:
pumpen bygger väl inte tillräckligt tryck? mät soppatrycket.

du som verkar ha lite koll, vilka signaler måste stämma för att bilen ska skicka "starta bränslepumpen" till bränslepumpsreläet?

Läser och släcker felkoder. pm för info


Sök