Turbo_holm skrev:
Fear38 skrev:
Funkiee skrev:
det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också
Hur kan man kolla om det är vevaxelgivaren? Och vart sitter den lite mer ingående.... Jag har testat startgas igår o då tände den till i alla fall som den gör med startgas.
Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:
Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF
2:Sätt i tändningen i läge ON
3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)
4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)
5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.
ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel
Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.
Källa:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314