2920
Sök

Varför så dyr motorolja i Sverige jfrt med Tyskland?

20 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Ska byta motorolja. Min bil är en sk "modern turbodiesel" och godkänd olja är t ex Castrol Edge Turbo Diesel 5W 40. I Sverige kostar 4L 899:- hos olika återförsäljare. Samma olja, om man köper i Tyskland på t ex Öldepot24.de kostar 5L EUR 34,90. Räknar man bort momsen för att göra en rättvis jämförelse och jämför prisskillnaden kostar oljan 51,60 kr/L exkl moms i Tyskland och 180 kr/L exkl moms i Sverige, en skillnad på 349%.

Har kikat på andra oljor också av andra fabrikat och det verkar vara ung. samma stora skillnader på de flesta. Även vanliga återförsäljare som inte säljer via webbutik därnere har betydligt lägre priser på motorolja än här.

Eftersom det höga "dunk-priset" återspeglar sig även i servicepriset om man göra oljebyte på aukt. verkstad för att få stämpeln, innebär det att oljan som går åt (nästan 9L) kostar minst 1440 kr mer i Sverige än samma olja gör i Tyskland.

Varför måste det vara så här? Har ingen kommit på tanken att importera olja från Tyskland? Det är ju fri rörlighet av varor inom EU, så det är varken olagligt eller oseriöst.

Självklart kan man acceptera vissa skillnader med ovanstående exempel är ju helt vansinningt. Kommentarer / åsikter?

// Johan S.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 april 2012
#2
Har inget bra svar på varför det är så, men det gäller det mesta inom bilväg. När jag letade tändkablar till min VR6 så sparade jag 50% på att köpa samma grejer från Tyskland.

Sen kan man ju fråga sig vad det kostar att serva en Volvo i Tyskland jämfört med Sverige? Känns ju som att vid just service så är det billigare att serva en Audi i hemlandet än i t.ex. Sverige.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 798 Inlägg
2 april 2012
#3
för att de läggs på så in i helvete me skatt o moms på allt som säljs i sverige. Jag har handlat bildelar genom ebay.de i flera år o man bara skrattar åt ockerpriserna i sverige när man jämför
Senast redigerat av fredde85 (2 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

923 Inlägg
2 april 2012
#4
Det finns många andra oljor här hemma som har samma specifikation som Edge.
Jag brukar handla Q8 Excel på Swedol. Väldigt mycket bättre pris än att handla på macken. Långt under halva priset.
Tror att det motsvarar specifikationerna för Edge. Kolla får du se.
Priset sätter man efter vad man klarar av att ta betalt. Det gör alla som säljer en produkt eller tjänst. Skulle försäljningen sjunka så sänks priset så det blir balans igen... egentligen inga konstigheter. Handla annat märke, importera själv.

Mats

Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 april 2012
#5
Ja det är ju en helt sanslös skillnad. Nog för att det är skatt på prylarna här och att det måste vara lite marginal på produkterna.. Men allvarligt 349%. Det borde täcka både moms och en rejäl marginal.

Anledningen enligt mig är att man inte vet att det går köpa billigare.. Kan bara gå till mig själv. Skulle alrdig komma på tanken att köpa olja från tyskland. Men nu vet man ju. KOmmer aldrig handla olja på Mekonomen, eller liknande framöver..

Tack för informationen!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 313 Inlägg
2 april 2012
#6
Finns väl inte ett skit som är billigt i detta landet...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 april 2012
#7
mats757 skrev:
Det finns många andra oljor här hemma som har samma specifikation som Edge.
Jag brukar handla Q8 Excel på Swedol. Väldigt mycket bättre pris än att handla på macken. Långt under halva priset.
Tror att det motsvarar specifikationerna för Edge. Kolla får du se.
Priset sätter man efter vad man klarar av att ta betalt. Det gör alla som säljer en produkt eller tjänst. Skulle försäljningen sjunka så sänks priset så det blir balans igen... egentligen inga konstigheter. Handla annat märke, importera själv.

Mats

Precis.. De tar ju betalt sålänge folk handlar och ingen gnäller! Dags för en Oljereform i sverige?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2012
#8
Beror alldeles på vart man handlar och köpa olja på macken är absolut dyrast. Här i Östersund kan man köpa olja både som privatkund och företag direkt från "oljedepån" http://www.alltank.se/system/visa.asp?H … HSID=13137
Jag pröjsar runt 700kr för en 20-liters dunk med Texaco HAVOLINE ULTRA S 5W-30 som klarar massor av klassningar och funkar i de flesta bilar med bättre prestanda. Går även att köpa spolarvätska, glykol mm. till helt andra priser än Swedol, Biltema etc. När jag bytte hydraulolja i grävarn så hade dom extra pris som innebar 16kr/l. Så det kan verkligen löna sig att söka andra vägar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Pedal To The Metal
750 Inlägg
1 798 Inlägg
2 april 2012
#10
hotrodder skrev:
Beror alldeles på vart man handlar och köpa olja på macken är absolut dyrast. Här i Östersund kan man köpa olja både som privatkund och företag direkt från "oljedepån" http://www.alltank.se/system/visa.asp?H … HSID=13137
Jag pröjsar runt 700kr för en 20-liters dunk med Texaco HAVOLINE ULTRA S 5W-30 som klarar massor av klassningar och funkar i de flesta bilar med bättre prestanda. Går även att köpa spolarvätska, glykol mm. till helt andra priser än Swedol, Biltema etc. När jag bytte hydraulolja i grävarn så hade dom extra pris som innebar 16kr/l. Så det kan verkligen löna sig att söka andra vägar.

hur köper man från den sidan hur funkar det alltså?

700kr för 20 liter de lät som ett väldigt bra pris va de som privat eller företag?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2012
#11
fredde85 skrev:
hotrodder skrev:
Beror alldeles på vart man handlar och köpa olja på macken är absolut dyrast. Här i Östersund kan man köpa olja både som privatkund och företag direkt från "oljedepån" http://www.alltank.se/system/visa.asp?H … HSID=13137
Jag pröjsar runt 700kr för en 20-liters dunk med Texaco HAVOLINE ULTRA S 5W-30 som klarar massor av klassningar och funkar i de flesta bilar med bättre prestanda. Går även att köpa spolarvätska, glykol mm. till helt andra priser än Swedol, Biltema etc. När jag bytte hydraulolja i grävarn så hade dom extra pris som innebar 16kr/l. Så det kan verkligen löna sig att söka andra vägar.

hur köper man från den sidan hur funkar det alltså?

700kr för 20 liter de lät som ett väldigt bra pris va de som privat eller företag?

Du kan registrera dig både som privatperson el. företag. Jag har haft kundnummer där långt innan jag registrerade firma och det har varit ungefär samma summor på fakturorna. Jag vet inte hur "man köper från sidan" Jag knallar bara in och hämtar ut vad jag ska ha eller ringer så får dom skicka med budbil. Lagerförsäljning har dom direkt till kund i Sundsvall och Östersund, men oljedepåer finns ju över hela Sverige. Vi har ett till ställe här i stan som säljer olja på samma sätt och pris som Alltank.
Googla: "Smörjmedelsbutiker"

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

20 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#12
Hej alla,

Jag ringde BMW och frågade vad oljebyte kostar (till 530xd 2009). Tur att jag satt ner. 3700 kr för olja, filter och så byter de kupéfiltret alldid som en rutin. Oljan de använder är Castrol Edge professional 0W 30. Kupéfiltret kostar 1300 kr(!) och består av en bit veckat papper.

Tackade artigt och läste därefter på om oljor. OK Q8 har en suverän guide för alla som vill veta mer om spektaklen bakom motoroljorna. 99% är marknadsföring. Googla på "allt du behöver veta om motorolja" så kommer sidan upp från OK Q8, mycket nyttig läsning.

Min bil har sk longlife-olja pga de långa service-intervallen bilarna skall ha numera. Det är mer än tillräckligt att oljan uppfyller t ex BMWs standard LL04.

Bestämde mig därför för att beställa olja från www.mapodo.de. Farsan beställde samtidigt, 16L olja kostar 200 kr i frakt med DHL från Tyskland hem till dörren.

Oljan jag köpte till min bil är exakt samma som BMW använder, Castrol Edge professional 0W 30 med BMW LL04-klassning. Kostade €7,48/L = ca 66 kr/L. Åtgår nästan 9L. Oljefilter & kupéfilter godkända och av känt märke (Bosch) kostade 200 + 375 kr hos en lokal handlare. Summa 1269 kr inkl frakt + 30 min jobb. Alternativt låta en lokal verkstad göra jobbet för 500 kr så får man stämpeln i serviceboken. Oavsett hamnar man i slutsumma på långt under halva kostnaden jämfört med märkesverkstad.

Visst tycker vissa man får skylla sig själv som köpt en "dyr" bil som även är dyr att serva. Problemet är att det nog inte är särskilt mycket billigare att byta olja i en "billigare" bil. Problemet är verkstädernas ockerpriser.

Samtidigt kan man vända på resonemanget, att när man investerat pengar i ett visst bilmärke, t ex ett premiummärke, varför gynnas man då inte av märkets verkstäder med någorluna rimliga priser så att man stannar som trogen kund? Då skulle man ju få lite för de extra pengar bilen kostar ny jämfört med andra fabrikat. Ungefär så som ICA / Konsum / IKEA mfl gör med sina korterbjudanden och annat?
Bilbranschen vilar på gamla kulturer där man ogenerat tar ut ockerpris för enkla underhållstjänster som inte kräver varken hög utbildning eller speciell utrustning.

Tyvärr tillför nya aktörer som mekonomen inte mycket eftersom man bara är "lite" billigare. Normen sätts fortfarande av märkesverkstäderna.

Glad påsk!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#13
johan3848 skrev:
Hej alla,

Jag ringde BMW och frågade vad oljebyte kostar (till 530xd 2009). Tur att jag satt ner. 3700 kr för olja, filter och så byter de kupéfiltret alldid som en rutin. Oljan de använder är Castrol Edge professional 0W 30. Kupéfiltret kostar 1300 kr(!) och består av en bit veckat papper.

Tackade artigt och läste därefter på om oljor. OK Q8 har en suverän guide för alla som vill veta mer om spektaklen bakom motoroljorna. 99% är marknadsföring. Googla på "allt du behöver veta om motorolja" så kommer sidan upp från OK Q8, mycket nyttig läsning.

Min bil har sk longlife-olja pga de långa service-intervallen bilarna skall ha numera. Det är mer än tillräckligt att oljan uppfyller t ex BMWs standard LL04.

Bestämde mig därför för att beställa olja från www.mapodo.de. Farsan beställde samtidigt, 16L olja kostar 200 kr i frakt med DHL från Tyskland hem till dörren.

Oljan jag köpte till min bil är exakt samma som BMW använder, Castrol Edge professional 0W 30 med BMW LL04-klassning. Kostade €7,48/L = ca 66 kr/L. Åtgår nästan 9L. Oljefilter & kupéfilter godkända och av känt märke (Bosch) kostade 200 + 375 kr hos en lokal handlare. Summa 1269 kr inkl frakt + 30 min jobb. Alternativt låta en lokal verkstad göra jobbet för 500 kr så får man stämpeln i serviceboken. Oavsett hamnar man i slutsumma på långt under halva kostnaden jämfört med märkesverkstad.

Visst tycker vissa man får skylla sig själv som köpt en "dyr" bil som även är dyr att serva. Problemet är att det nog inte är särskilt mycket billigare att byta olja i en "billigare" bil. Problemet är verkstädernas ockerpriser.

Samtidigt kan man vända på resonemanget, att när man investerat pengar i ett visst bilmärke, t ex ett premiummärke, varför gynnas man då inte av märkets verkstäder med någorluna rimliga priser så att man stannar som trogen kund? Då skulle man ju få lite för de extra pengar bilen kostar ny jämfört med andra fabrikat. Ungefär så som ICA / Konsum / IKEA mfl gör med sina korterbjudanden och annat?
Bilbranschen vilar på gamla kulturer där man ogenerat tar ut ockerpris för enkla underhållstjänster som inte kräver varken hög utbildning eller speciell utrustning.

Tyvärr tillför nya aktörer som mekonomen inte mycket eftersom man bara är "lite" billigare. Normen sätts fortfarande av märkesverkstäderna.

Glad påsk!

Mycket bra inlägg.. Är helt och hållet med på din sida. Det är sanslöst. De har ingen skam i kroppen!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 april 2012
#14
Så ni påstår alltså att det går att serva en BMW från -09 med samma enkla kunskap och verktyg som man servar t.ex. en Golf från -83? Klarar ni det så tycker jag att ni ska öppna en verkstad för ni kommer bli jävligt rika.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 april 2012
#15
Angående skillnad på oljepris i Tyskland och Sverige så kan jag ammanfatta det med MARKNAD.
HUR mkt större marknad är det inte nere i Tyskland jämfört med Sverige?
Eftersom det säljs mkt mindre mängd i Sverige så höjs priserna......det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna...för skatt o moms är inte SÅ mkt i prisskillnad...
Värre är det med elektronik...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#16
rickylicious skrev:
Så ni påstår alltså att det går att serva en BMW från -09 med samma enkla kunskap och verktyg som man servar t.ex. en Golf från -83? Klarar ni det så tycker jag att ni ska öppna en verkstad för ni kommer bli jävligt rika.

Javisst.. Vad är problemet. VI pratar om en service men olja, filter och ev kupéfilter.  Tycker du det är något konstigt så ja, då borde du lämna in din bil till verkstad. det förutsätter ju att man har lite kunskap om vad man sysslar med. Men det är ju inte precis någon rocketscience. Verktyget kan ju iofs vara uppdaterat sen 83 men oftast så behöver du en hylsa, typ storlek 27 och ett nytt insatsfilter för oljefiltret. Sen sitter det en plugg i botten på tråget. Fysikens lagar gäller väl även BMW från 09 eller?

Det finns ju ett flertal exempel på de som har öppnat eget och ja vissa har blivit ganska rika. Förstår inte riktigt va du hakat upp dig på i detta?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 april 2012
#17
Revotech skrev:
rickylicious skrev:
Så ni påstår alltså att det går att serva en BMW från -09 med samma enkla kunskap och verktyg som man servar t.ex. en Golf från -83? Klarar ni det så tycker jag att ni ska öppna en verkstad för ni kommer bli jävligt rika.

Javisst.. Vad är problemet. VI pratar om en service men olja, filter och ev kupéfilter.  Tycker du det är något konstigt så ja, då borde du lämna in din bil till verkstad. det förutsätter ju att man har lite kunskap om vad man sysslar med. Men det är ju inte precis någon rocketscience. Verktyget kan ju iofs vara uppdaterat sen 83 men oftast så behöver du en hylsa, typ storlek 27 och ett nytt insatsfilter för oljefiltret. Sen sitter det en plugg i botten på tråget. Fysikens lagar gäller väl även BMW från 09 eller?

Det finns ju ett flertal exempel på de som har öppnat eget och ja vissa har blivit ganska rika. Förstår inte riktigt va du hakat upp dig på i detta?

Ja visst ska du byta filter och köra vidare med servicelampor osv lysandes så är det ju skitbra. Finns säkert "verkstäder" som servar era bilar på det sättet utan att lämna garantier eller att följa serviceboken som är hur billiga som helst, men varför har ni då "hakat upp er" på att det kostar mer pengar att serva en ny bil som kräver datorer och mer kunskap...? När tekniken utvecklas så kostar det mer att serva och laga, det är väl inget konstigt med det?

Hela tiden hör man saker i stil med "Jävla BMW tar 1500 för att serva bilen som bara tar knappt en timme, jävla ockerpriser!!!!!!"

Men vissa verkar ju leva i en drömvärld där det inte kostar något att ha verktyg, datorer, löner, hyror, el, materialkostnad, utbildning för nya bilar, m.m...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 327 Inlägg
5 april 2012
#18
10 liter 5w40 kostar 599 kr på Biltema, varför göra det besvärlig och beställa från Tyskland då?


Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#19
rickylicious skrev:
Revotech skrev:
rickylicious skrev:
Så ni påstår alltså att det går att serva en BMW från -09 med samma enkla kunskap och verktyg som man servar t.ex. en Golf från -83? Klarar ni det så tycker jag att ni ska öppna en verkstad för ni kommer bli jävligt rika.

Javisst.. Vad är problemet. VI pratar om en service men olja, filter och ev kupéfilter.  Tycker du det är något konstigt så ja, då borde du lämna in din bil till verkstad. det förutsätter ju att man har lite kunskap om vad man sysslar med. Men det är ju inte precis någon rocketscience. Verktyget kan ju iofs vara uppdaterat sen 83 men oftast så behöver du en hylsa, typ storlek 27 och ett nytt insatsfilter för oljefiltret. Sen sitter det en plugg i botten på tråget. Fysikens lagar gäller väl även BMW från 09 eller?

Det finns ju ett flertal exempel på de som har öppnat eget och ja vissa har blivit ganska rika. Förstår inte riktigt va du hakat upp dig på i detta?

Ja visst ska du byta filter och köra vidare med servicelampor osv lysandes så är det ju skitbra. Finns säkert "verkstäder" som servar era bilar på det sättet utan att lämna garantier eller att följa serviceboken som är hur billiga som helst, men varför har ni då "hakat upp er" på att det kostar mer pengar att serva en ny bil som kräver datorer och mer kunskap...? När tekniken utvecklas så kostar det mer att serva och laga, det är väl inget konstigt med det?

Hela tiden hör man saker i stil med "Jävla BMW tar 1500 för att serva bilen som bara tar knappt en timme, jävla ockerpriser!!!!!!"

Men vissa verkar ju leva i en drömvärld där det inte kostar något att ha verktyg, datorer, löner, hyror, el, materialkostnad, utbildning för nya bilar, m.m...

Service lampan släcker man med sitt enkla diagnosverktyg man kan köpa för ca en tusenlapp (betydligt mer om man vill). Sen var det ju lite en generallisering. Vissa bilar behöver du inte ha något verktyg till alls. De har en kombination av ex. tycka på bromsen sätta på tändningen och hålla in "clear" knappen på färdatorn. (det var ett exempel ta det inte som det är så på exakt alla bilar. Verkar ju som våra generalliseringar i tråden plötsligt bara handlade om Bmw) Detta handlar ju om ifall man servar bilen själv. exempelvis att man lägger in en egen service. D.v.s extra oljebyte. Varför tror du att man inte följer serviceboken? Lämnar inte Mekonomen garanti och stämplar samt följer serviceboken?

Inte alls konstigt att det kostar mer att serva en ny bil. Men det finns ju en gräns för hur mycket marginal man kan ha på grejorna. Vi klagar på att bensinen är dyr. Har inte dem folk med kompetens som ska ha betalt, eller hyror och transporter mm. Resonerar vi som du gör så kan ju alla ta ut vilka priser som helst.

Oavsett hur mycket tekniken utvecklas så kan ju inte ett simpelt oljebyte bli så dyrt dom det är idag. Du använder inte precis en dator för att lossa oljepluggen. Inte heller behövs nån extrem special utbildning för att byta ut ett insatsfilter.

Dessutom så finns det så mycket fusk hos verkstäderna (finns det ocså i alla bransher, men nu är det verkstäder vi diskuterar). t.e.x en annan tråd här på forumet som handlar om elfel i en ford 2009. Batteriet drars ut hela tiden. Den har varit på verkstaden flera gånger och ägaren har betalat felsökning. Men det är ingen på Ford som nämnt att batteriet kanske är dåligt. Det finns en tendens att "uttnyttja" kunden rent generellt. B.l.a genom priserna. Mycket maskeras med resonemanget "det är så mycket elektronik, moderniteter och utbildningar". Visst är det det de. så lite dyrare måste det ju bli. Men ett turbo aggregat kommer inte skruva loss sig självt. Inte genom något datorprogram heller.

Hade "Jäkla BMW" tagit 1500 för att serva bilen hade vi ju varit jätte glada. Men det är ju 3-4000 för ett oljebyte!

Som du skrev
"Men vissa verkar ju leva i en drömvärld där det inte kostar något att ha verktyg, datorer, löner, hyror, el, materialkostnad, utbildning för nya bilar, m.m"

Som egenföretagare så är jag mer än medveten om vad det kostar. Men jag vill också kunne se kunden i ögonen när jag tar betalt. Det gör man genom att ta ett rimligt pris. Det går att tjäna pengar på ärlighet och bra priser också!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Allfixare
1 475 Inlägg
5 april 2012
#20
Servicelamporna kan man oftast nolla själv. Läs instruktionsboken...



Sök