johan3848 skrev:
Hej alla,
Jag ringde BMW och frågade vad oljebyte kostar (till 530xd 2009). Tur att jag satt ner. 3700 kr för olja, filter och så byter de kupéfiltret alldid som en rutin. Oljan de använder är Castrol Edge professional 0W 30. Kupéfiltret kostar 1300 kr(!) och består av en bit veckat papper.
Tackade artigt och läste därefter på om oljor. OK Q8 har en suverän guide för alla som vill veta mer om spektaklen bakom motoroljorna. 99% är marknadsföring. Googla på "allt du behöver veta om motorolja" så kommer sidan upp från OK Q8, mycket nyttig läsning.
Min bil har sk longlife-olja pga de långa service-intervallen bilarna skall ha numera. Det är mer än tillräckligt att oljan uppfyller t ex BMWs standard LL04.
Bestämde mig därför för att beställa olja från
www.mapodo.de. Farsan beställde samtidigt, 16L olja kostar 200 kr i frakt med DHL från Tyskland hem till dörren.
Oljan jag köpte till min bil är exakt samma som BMW använder, Castrol Edge professional 0W 30 med BMW LL04-klassning. Kostade €7,48/L = ca 66 kr/L. Åtgår nästan 9L. Oljefilter & kupéfilter godkända och av känt märke (Bosch) kostade 200 + 375 kr hos en lokal handlare. Summa 1269 kr inkl frakt + 30 min jobb. Alternativt låta en lokal verkstad göra jobbet för 500 kr så får man stämpeln i serviceboken. Oavsett hamnar man i slutsumma på långt under halva kostnaden jämfört med märkesverkstad.
Visst tycker vissa man får skylla sig själv som köpt en "dyr" bil som även är dyr att serva. Problemet är att det nog inte är särskilt mycket billigare att byta olja i en "billigare" bil. Problemet är verkstädernas ockerpriser.
Samtidigt kan man vända på resonemanget, att när man investerat pengar i ett visst bilmärke, t ex ett premiummärke, varför gynnas man då inte av märkets verkstäder med någorluna rimliga priser så att man stannar som trogen kund? Då skulle man ju få lite för de extra pengar bilen kostar ny jämfört med andra fabrikat. Ungefär så som ICA / Konsum / IKEA mfl gör med sina korterbjudanden och annat?
Bilbranschen vilar på gamla kulturer där man ogenerat tar ut ockerpris för enkla underhållstjänster som inte kräver varken hög utbildning eller speciell utrustning.
Tyvärr tillför nya aktörer som mekonomen inte mycket eftersom man bara är "lite" billigare. Normen sätts fortfarande av märkesverkstäderna.
Glad påsk!