4178
Sök

När behövs Turbon renoveras?

8 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#1
Jag har en 940 tic++ som laddar 1bar. Den har gått 20 000 mil.
När behöver jag renovera/köpany turbo?
Hur ser jag om den är sliten? glappande lager?

940 Turbo
Corvette Stingray -76

2 652 Inlägg
13 september 2006
#2
när det börjar rycka blått eller vinna mkt från turbon .
känn efter axielt glapp på impellern på kompresssorsidan .

en sådan orginal turbo är knappt värt att renovera eftersom dom inte kostar speciellt mkt o köpa beg

12 086 Inlägg
13 september 2006
#3
Om turbon börjar vina för mkt lr att de kommer blårök lr att den dricker kylarvatten/olja då kan de va turbon som börjar sjunga på sista refrängen. En 20000 mila turbo borde va inne på sina sista mil men vem vet, duktigt med oljebyten och allmänt välskött gör att sakerna håller.

5 710 Inlägg
14 september 2006
#4
Faithan skrev:
När behöver jag renovera/köpany turbo?

Finns inga regler/miltal för detta.
Sköts de rätt och får jobba i de området/temeretur det är skapta för håller de i princip hur länge som helst.

MVH Jonas
..............

1 503 Inlägg
18 augusti 2007
#5
Min T28 viner rätt mkt tycker jag..ska den vina mkt eller e den slut snart tror ni?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 augusti 2007
#6
allt handlar om förutsättningar dom där 13C aggen som sitter orginal kan hålla ruskigt länge om man är snäll mot dom
men livslängden minskar rätt mycket när man höjer trycket

men oftast brukar en sliten turbo visa sig genom att den blåryker efter en stund på tongång och vid växlingar osv

vinnande kan vara tecken på att den är sliten
men finns många andra orsaker som gör att dom kan låta
vid höga ladd brukar man höra turbon mer markant än när man kör med orginal ladd
sen kan tex läckage på avgassidan orsaka vinande ljud

Kör fort så hinner inget hända...


Sök