4127
Sök

Ingen olja på oljestickan???? Golf 3

55 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
Hej!

3.8L fylldes på för 500mil sedan så när jag tittade oljan idag så var det helt torrt på stickan! när jag sedan kör till jobbet och stänger av bilen så är det olja på stickan igen, jag kör hem och tittar igen och oljan finns där, torkar av och tittar igen och då är det snustorrt även när jag stoppar ner en gång till!

så vad jag ska dra för slutsats här? bilen stod förövrigt i en brant nedförsbacke första gången och på jobbet stod bilen så rakt det bara kan gå!

tittar ofta under bilen och det finns ingen pöl eller liknande, så är det bara att strunta i det här och göra ett oljebyte vid 900-1000mil ?

Vad tycker ni?

Tack för hjälpen! smile

1 313 Inlägg
5 april 2012
Går stickan ända ner? om det gör det och du fortfarande inte har olja på stickan så fyll på!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

55 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
När jag lämnade in bilen så va dom snälla och fixade min oljesticks pinne då den va trasig, så jag vet inte om dom satte på något?

här är bilden iaf på oljestickspinnen, ska det se ut så här?

http://imageshack.us/photo/my-images/85 … 200pn.jpg/

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 april 2012
eleonoree skrev:
När jag lämnade in bilen så va dom snälla och fixade min oljesticks pinne då den va trasig, så jag vet inte om dom satte på något?

här är bilden iaf på oljestickspinnen, ska det se ut så här?

http://imageshack.us/photo/my-images/85 … 200pn.jpg/

Vilken tattarlagning   lol

Hämta en ny från skroten bara

C H E V R O L E T <3

55 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
Så förmodligen så ska jag kunna sticka ner pinnen lite till kanske? det är inte pinnen som är sönder det var själva munstycket på oljestyck hålet.

5 042 Inlägg
5 april 2012
Ja det kan nog stämma. Kolla hur lång den är original. sen jämför med din.

C H E V R O L E T <3

55 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
olje stickan är det ju inget fel på, så igentligen måste ju jag riva bort det skitet dom sattit på för att se om jag kommer ner några centimeter till, fan!
Senast redigerat av eleonoree (5 april 2012)

5 042 Inlägg
5 april 2012
Ne förstod det men menade att du kanske kan få reda på hur långt röret stickan sitter i skall vara original.
Kan ju va så att din är för lång eller liknande.

C H E V R O L E T <3

1 313 Inlägg
5 april 2012
Köp en ny oljestickhållare på Skruvat.se, kostar 15-eller 25 spänn!!!
Senast redigerat av Volvofarfar (5 april 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2012
Volvofarfar skrev:
Köp en ny oljestickhållare på Skruvat.se, kostar 15-eller 25 spänn!!!

Kan bara hålla med. Även om den så skulle springa loss på en hundring hos vag, så. Vissa saker tycker jag nog allt bara är lite onödigt att tramsa med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

55 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
har beställt oljestickshållaren nu:)

Idag så åkte jag till macken för att stå på en plan mark för att titta oljan innan jag skulle iväg en sväng (13mil) jag stänger av bilen, skruvar bort  plastskiten som satt på, och det finns olja på hela det streckade området och lite till förmodligen för bilen nyligen va på. jag gjorde om samma sak några gånger och jag får fina resultat, men nu när jag är framme och går ner 2 timmar senare för att titta en sista gång så visar stickan endast 10% olja kvar, jag blir tokig!!!  hmm oljan fylldes ju på  med 3.8L för att va exakt 591mil sedan.

så ska man bara köra vidare tills sommaren kommer och sedan tänkte jag göra ett oljebyte, eller måste man verkligen fylla på? det finns ju en oljelampa också som man kanske inte ska lita på men men, kan ju ha med mig 1 L olja om den skulle blinka till.

Eller vad tycker ni?

Golf 3 1.8 89hk,
Senast redigerat av eleonoree (7 april 2012)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 april 2012
Alltså, ena stunden så har du olja, och andra stunden så har du inte olja?
Då måste jag få fråga, vet du ens hur man kollar oljan riktigt?

1. Låt bilen bli varm
2. Parkera ALLTID på plan mark (Klart oljan försvinner om allting ligger klämd imot ena sidan av tråget)
3. Ta upp stickan, torka av, stoppa tbx, kolla

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Down n`out
514 Inlägg
7 april 2012
du har bytt olja och har hällt i 3,8 liter? Ska 4 liter i dessa, kan ju ha att göra med att det är för lite olja på stickan-

Down n`out

55 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Alltså, ena stunden så har du olja, och andra stunden så har du inte olja?
Då måste jag få fråga, vet du ens hur man kollar oljan riktigt?

1. Låt bilen bli varm
2. Parkera ALLTID på plan mark (Klart oljan försvinner om allting ligger klämd imot ena sidan av tråget)
3. Ta upp stickan, torka av, stoppa tbx, kolla

Så du menar alltså att om bilen INTE är varm så ska det INTE va något på oljestickan menar du?

jag körde till jobbet,stängde av bilen och väntade 5 minuter och tittade sedan oljan och då va det olja på oljestickan, sedan när jag slutade och bilen fortfarande står på plan mark så visar det inte ett skit! vad jag vet så ska väl bilen visa olja även när bilen har varit avstängd under några timmar.

55 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
skjortan skrev:
du har bytt olja och har hällt i 3,8 liter? Ska 4 liter i dessa, kan ju ha att göra med att det är för lite olja på stickan-

jaså? märkligt när alla säger 3.8l + verkstäder också!

Down n`out
514 Inlägg
8 april 2012
kolla instruktions boken.. står där

Down n`out

477 Inlägg
8 april 2012
vad har du hällt i för olja? varm/kall olja ger juh en viss volymskillnad men det ska inte kunna gå från MAX till under MIN på grund av tempskillnaden...
kan ju garantera att den där lagningen på röret inte vara den bästa lösningen för nivåkoll!

hur man kollar oljan bör väll alla med körkort veta tycker man så ja hoppas du vet vad du gör tongue
kall/varm = spelar ingen stor roll på en vanlig personbil!

vissa diesel motorer ska vara avstängde i 30 min innan man kollar oljan men det tror ja knappast gäller i ditt fall! ju längre du väntar desto högre nivå i tråget...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

55 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Okej, jag var tvungen att fylla på 1L olja även fast jag bara kört 560mil och ingen turbomotor, okej att bilen är gammal men endå! tror nog inte jag ska köra på 5w-40 olja i framtiden, förmodligen är den för tunn det sa då farfar min som garvade och undrade varför jag körde på en sån fin olja i en sådan gammal bil!

när jag endå hällde i olja så såg jag detta, vågade inte klicka fast den då bilen fungerar utan!

Vad är det för kabel och kan jag sätta dit den? tongue

Bild:

http://img32.imageshack.us/img32/1791/golf3u.jpg

Tack på förhand smile
Senast redigerat av eleonoree (9 april 2012)

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
9 april 2012
motorvärmar kabeln , bara drycka ihop kontakterna på bilden

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 april 2012
det är till motor/kupévärmare.

Sök