3888
Sök

Turbokonvertering utav BMW e36 320i

24 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#1
Tänkte bara på skoj prova att slänga i en turbo i bilen.. Det kommer isf inte bli ett jätteseriöst bygge utan jag ser det mer som att lära sig lite mera! smile
Bilen en BMW 320i e36 årsmodell -94 med vanos..har ju nu 150 hk men tänkte försöka landa på iaf 300 kanske mera...

Så nu till frågan!
Vad är bra att ha för turbo agg? Vill att bilen sticker på så låga varv som möjligt...
Hur stor intercooler behöver jag?
Tänkte bygga grenrör själv så vad ska man tänka på då? Ska det vara grova rör till grenröret eller vad är bäst?
Vad är bra att ha för wastegate?
Hur mycket cc är det på original spridande på min bil?

Något annat jag måste ha som är viktigt för att skrämma liv i bilen.. Vet att det hade vart bättre med en större motor men nu ville jag fixa den här som upplärning innan jag byter motor. smile.

Tack för hjälpen!! smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 april 2012
#2
Frågan har varit uppe massor med gånger, sök. I korta ordalag: Inget man gör på en kvart. Det är inte gratis. Köp en bil med större motor.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

24 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#3
Om du hade läst allt jag skrivit så hade du sett att det står " Vet att det hade vart bättre med en större motor men nu ville jag fixa den här som upplärning innan jag byter motor."

Hittar ingen tråd i forumet som beskriver just för min bil och årsmodell... Så tacksam om någon är hygglig och kan hjälpa till istället för att skriva onödiga inlägg för dem var jag inte intresserad utav....


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 april 2012
#4
Det är inga större skillnader på att turbokonvertera en M50B20 jämfört med M50B25, årsmodell kvittar! Du slänger pengarna i sjön om du ändå skall byta motor. Som jag ser det: Konvertera motorn (för att nå driftsäkra 300 hästar får du nog räkna med minst 30" i kostnad om du gör det mesta/allt själv) o skit i att byta motor. ELLER så skiter du i att konvertera den o går direkt på en annan motor. Men om "pengar är inget problem" så är det bara att sätta igång. Jag är ingen turbo-expert men en mindre turbo bygger i regel upp trycket snabbare, men tappar flås på högra varv. Ett grenrör är inget man slänger ihop på en kvart, finns flera fallgropar. Hur stor IC du kan ha beror på hur mycket du vill modda fronten. Gällande CC måttet på dina spridare så vet jag inte men de ligger säkerligen under 200, en M5 E34 med 340 har spridare som flödar ungefär 300....

Vill du riktigt bra svar bör du bli medlem på PPF ( http://server.pure-pf.com/phpBB/ )
Senast redigerat av dawwe (7 april 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Konstruktör
1 053 Inlägg
7 april 2012
#5
Kom upp en tråd i detta forumet igår om M50 turbo.
Kolla in hans recept på motorn och kör på samma.

Men köp copperring packning istället för MLS.


24 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#6
Tack!


1 938 Inlägg
7 april 2012
#7
Har du kunskaper sedan innan så hjälper det, annars lär du stöta på rätt många hinder på vägen.
De e mycke meckande smile

24 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#8
Jag har kunskaper med att skruva med bilar.. Har gjort en hel del men turbokonvertera har jag inte gjort.. Så får jag det berättat så fixar jag det! Men man måste ju prova om man ska kunna lära sig! smile


1 938 Inlägg
8 april 2012
#9
Försök att ha hjälp av någon person i din närhet som har gjort det förut eller är väldigt insatt i hur en turbomotor fungerar och vilka delar som gör vad och vilka krav som ställs på delarna.
Det underlättar en del jämfört mot att behöva sitta och fråga på garagetforumet och bromsa ner hela bygget när du måste sitta och vänta på svar och folk som gissar åt dig. smile


Sök