Rquired
Allmänt envis
8 april 2012
· 12 512 Inlägg
lingua skrev:
Rquired skrev:
lingua skrev:
Lustigt att komma in och nämna att det är påståenden som folk kommer med, vad jag kan läsa är det folk som
faktiskt kör liknande BMW till vardags? men visst! Sitt och bläddra i i Teknikens värld, det ger nog mer
för TS än att höra av faktiska ägare till dessa bilar?
Då dom kör mest i stan är inte blandad körning det mest intressanta här, utan fick då lite
uppgifter av folk med likadana eller liknande motorer samt aut-låda.
Du nämner olja på SAAB med inte inte BMW's problem med vevhusventilationen?
Men hur som, TS ska behålla sin SAAB så det är kanske inte så viktigt längre.
Och jag kör båda märkena så inget märkeskrig för min del.
Och här gick du och tog åt dig, det intressanta var inte vilka bilmärken som folk körde utan att dom angav hyfsat realistiska och jämna siffror för sina BMW och sedan gick och antog att SAAB 9-5 gick att köra "Extremt billigt" när dom i själva verket dricker lika mycket enligt de test jag länkat till. Om du letar bakåt är det inte heller någon, utöver trådskaparen, som nämnt något exempel på SAAB-förbrukning.
Och det är lågfriktionsmotorn M54 som kan dricka olja hos BMW, du skall ha mycket otur om du råkar ut för oljeförbrukning på en M52 och det var den motorn som var aktuell här.
Och sedan upplever jag att det intressanta med siffror enligt ovan är just att dom är mätta under lika villkor. Uppgiven förbrukning från ägare är förstås intressant, men det finns mycket som påverkar: olika körstil, olika däckdimensioner och kanske eventuella fel på bilarna ägarna uppenbarligen inte vet om-för då hade dem åtgärdat dessa.
Det jag tycker mig ha visat är att under lika villkor dricker dem lika mycket, tycker du det är oväsentlig information är det frivilligt att läsa inlägget.
Tog inte åt mig någonstans, snarare mer roande när du konstant i varje tråd dyker upp
med dina Teknikens Värld-referenser.
Speciellt när det kommer till en chans att hacka ner på Saab eller att gud förbjude
att nån ger ett köpråd som inte är BMW?
Ja nu generaliserar jag självklart, men hade vart kul att se statistik på dina svar i köprådstrådarna
för i alla fall jag upplever "deja vu" rätt ofta.
Inget som säger att du inte kan din sak, men att prata med ägare/brukare enligt mig väger tyngre.
Fortsatt glad påsk på dig.
Men blir det bättre om fakta och källhänvisning förbjuds på Garaget till förmån för den som skriker högst eller den åsikt som flest har? Att blanda detta med fakta borde vara möjligt, så som jag gjorde med mitt inlägg bland övriga?
Du antyder också att det är något negativt med att komma med källor och referenser, är det verkligen något som skadar? Att Teknikens Värld används flitigt har en naturlig förklaring, dom tillhandahåller sina uppgifter på enklast vis. Jag upplever att jag i princip aldrig kommer med någon källhänvisning vilket egentligen bör göras med en gång, inte för ens någon har ifrågasatt det jag skrivit då bör jag väl visa varför jag har rätt eller erkänna om jag haft fel?
Sedan är det typiskt att det är en SAAB-ägare kommer med antydningar om att man skulle "hacka ner" på SAAB, men som vanligt får man vänja sig vid att stämplas som "SAAB-hatare" om man inte stämmer in till 100% i hyllningskören för världens bästa bilmärke. En sådan sak som att jag skrivit positivt om märket i flertalet köprådstrådar och via PM förhoppningsvis sålt in tre stycken 9000 till användare som bett om köpråd bara den senaste veckan det kommer aldrig nå fram, för jag skriver negativt om SAAB med och det är aldrig ok!
Jag menade inte att framstå som om jag vet bättre, jag har själv haft flera BMW och delade med mig av den erfarenheten (Inlägg #3 i denna tråd) och sedan försökte jag med empiriska exempel visa på att det är inte orimligt att anta att dessa modeller dricker lika mycket (inlägg #20). Inget av det var tänkt som mer än en erfarenhet i mängden.
Glad påsk på dig och andra skribenter!
Senast redigerat av Rquired (8 april 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.