2738
Sök

Oljerök ur avgas under acceleration, ca 1 kg lägre oljetryck, går ej över 2,5kg, tidigare 3,5kg på tomgång kallstart

17 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1
Bilen det gäller är en Supra mk3 3.0t (7m-gte)

oljerök ur avgas under acceleration, ca 1 kg lägre oljetryck, går ej över 2,5kg, tidigare 3,5kg på tomgång kallstart.

Misstänker att det är topplockspackningen eller något med ventiler på cyl. 3 & 4, Sitter en mls packning på..
Blåryker ej på tomgång, torrt invändigt i tryckrör från turbo - insug..

gick varm då kylaren gick sönder, ca 20 mil innan oljerök först visade sig.
Ej olja i vatten, ej vatten i oljan.

men ej torrt i grenröret mellan topp och turbo, så därav räknar jag bort turbo haveri, samt att bilen går bra och låter inget konstigt i övrigt.

Blocket nyligen borrat, samt toppdeckat, nya kolvar osv. ca 200 mil sedan.
ej övertryck i vevhusvent..

komptest*
1*11.4
2*11.5
3* 9.7
4* 9.7
5*11.6
6*11.3

någon som har tips på vad man kan kolla mer?

//Fraede

1 365 Inlägg
16 april 2012
#2
Om din kompmätare stämmer så har du ju extremt hög komp för att köra med mycket laddtryck. Har du höjt från 8.4 till ca 11.5?

Du har mer eller mindre lösningen själv. lyft toppen, börja med att kolla packningen. byt oavsett (såklart)
När du ändå har toppen ute så kolla status på ventilfjädrar och lyftare på 3 och 4.

Personligen hade jag inte kört på 11.x i komp med över 1.25 bar i laddtryck (om kompmätaren stämmer)


17 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#3
Jo jag vet, men förstår inte varför jag har det, visst blocket toppdeckat 0.2mm, och sen toppen vet jag inte hur mkt den är planad tidigare, men borde ju inte va såå mkt tycker ja, har 2.4mm mls packning på nu också.. har tagit av topp osv. inge tecken på läkage, men brända oljerester på alla 6 kolvar, samt i alla förbränningsrum i toppen, Och då lika mkt i alla..

ang. det ojämna kompet, verkar det vara otätt mellan ventil och säte, då den hade sotat och var fullt med sot i ventilsäte osv. så där är den förklaringen iallafall.. men röken känns som de kommer genom vevhusvent då, pga. för högt vevhustryck.. ( Fried piston rings? ) tongue

blocket är ändå nyborrat till spec, enligt kolvarna..

Men sätter hur som helst inte ihop det utan att ha bytt kolvringar nu iallafall.. eller ev byte till andra kolvar, lägre komp med CP kolvar blir det nog då..

under komprimering med spärrnyckel på vevaxeln och drar långsamt så hör man hur det väser hyfsat mkt i vevhuset =/ så antagligen att det blir övertryck där och trycker genom vevhus ventilationen in i insuget då,.

Ganska säker på att det är ringarna då, efterssom det inte väste så vid montering, samt inkörning..


ska slipa ur förbränningsrummen i topp, för att kompsänka med, nu när det ändå är av. eller gör jag fel i det?
Det är upphöjningar på sidorna av ventilerna i toppen.??
Senast redigerat av Forge (16 april 2012)

//Fraede

1 365 Inlägg
17 april 2012
#4
Jag hade kompsänkt maskinen som du nämner. Jag tror du hade klarat dig från detta om du kört med en lägre komp. Själv kör jag också väldigt hög på 10.9 men har å andra sidan inte över 1 bar i ladd.

Personligen skulle jag även ha gjort om din vevhusvent om du inte redan har gjort det, Misstänker att den är återcirkulerande. placera en (bra) catchtank och byt ut slangar till kraftigare doningar, jag har även en backventil så det bara kan gå åt ett håll.
Du borde klara dig utan någon form av breather för de flesta vevhusvent är kassa från fabrik och detta brukar lösa problemet med högt tryck. 

Även om det suger så skulle jag bytt packningen, Man ska aldrig återanvända en topplockspackning när man väl lyft toppen som du vet men det är ju upp till dig.

Om du har tänkt att kompsänka genom de roterande delarna så behöver du ju egentligen inte göra mer än nödvändigt med toppen. Det är ju dock aldrig fel att göra det heller, även om det blir extra jobb.

Har toppen klarat sig i övrigt från skador?

Forge skrev:
Jo jag vet, men förstår inte varför jag har det, visst blocket toppdeckat 0.2mm, och sen toppen vet jag inte hur mkt den är planad tidigare, men borde ju inte va såå mkt tycker ja, har 2.4mm mls packning på nu också.. har tagit av topp osv. inge tecken på läkage, men brända oljerester på alla 6 kolvar, samt i alla förbränningsrum i toppen, Och då lika mkt i alla..

ang. det ojämna kompet, verkar det vara otätt mellan ventil och säte, då den hade sotat och var fullt med sot i ventilsäte osv. så där är den förklaringen iallafall.. men röken känns som de kommer genom vevhusvent då, pga. för högt vevhustryck.. ( Fried piston rings? ) tongue

blocket är ändå nyborrat till spec, enligt kolvarna..

Men sätter hur som helst inte ihop det utan att ha bytt kolvringar nu iallafall.. eller ev byte till andra kolvar, lägre komp med CP kolvar blir det nog då..

under komprimering med spärrnyckel på vevaxeln och drar långsamt så hör man hur det väser hyfsat mkt i vevhuset =/ så antagligen att det blir övertryck där och trycker genom vevhus ventilationen in i insuget då,.

Ganska säker på att det är ringarna då, efterssom det inte väste så vid montering, samt inkörning..


ska slipa ur förbränningsrummen i topp, för att kompsänka med, nu när det ändå är av. eller gör jag fel i det?
Det är upphöjningar på sidorna av ventilerna i toppen.??


904 Inlägg
17 april 2012
#5
Det komp du ser på en "komp mätare" har inget att göra med kompresionsförhållande

De ska va gött å leva

1 365 Inlägg
17 april 2012
#6
Det har du ju helt rätt i. Jag har iofs alltid kikat efter avvikelser på 15% och har en PSI mätare men det har aldrig slagit mig att det är inte kompressionsförhållandet som visas. Tur att du berättade det !

Det verkar ju inte vara helt lätt att räkna ut kompressionsförhållandet.

http://www.automedia.com/Checking_Compr … 020701cr/1


MrVain skrev:
Det komp du ser på en "komp mätare" har inget att göra med kompresionsförhållande


904 Inlägg
17 april 2012
#7
Nej det är nått man måste mäta upp när motorn är i delar. Men som sagt, du har ju dåligt komp på två cylindrar och det är inte så mycket annat att göra än att riva för å se vad det beror på.

De ska va gött å leva

17 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#8
skulle precis skriva det^ med skillnad på kompressionsförhållande och komp* på mätare^

godkänt komptest på motorn, är 9-13kg.. enligt verkstadshandboken då. sen kompressionsförhållandet är ytan i förbränningsrummet från kolvens lägsta punkt till öd under kompressionstakten, eller misstar jag mig?

allt är redan rivet, och var sotat i ventilsäten "mest i 3 och 4an, inslipning av ventiler är på gång, samt   röken kommer "troligtvis av kolvringarna"

att den sotat var pga. en liten jordpunkt till ecu" som satt på undersidan av insuget som det var dålig kontakt i.. och gjorde att bilen knappt gick att starta, gav på hyfsat mkt soppa då,.

har efter det gått bra, och haft bra jämnt komp däremot tills den började ryka som ett as under ladd. mkt olja i vevhusvent slangar osv. samt att det var hyfsat mkt väsande i vevhus då man drar runt motorn för hand långsamt.. skulle jag tro är kolvringar,.

men sen det jag inte förstår alls, är Oljetrycket :S
som bara sjönk 1 kg från och med att den började ryka och då vägrade gå över 2.5kg..

kan det vara möjligt med att oljan blev kass och därav kom förbi kolvringarna och att jag då fick lägre oljetryck? "har oljekyl osv" däremot har jag inte fått i oljetemp mätare ännu

körde inte speciellt hårt eller länge gången innan det började ryka heller

//Fraede

904 Inlägg
18 april 2012
#9
Vilken komp man har räknar man ut genom att mäta hur stor volym förbärrningsrummet är, både kolv och topp.
Sedan räknas det även på slaglängd och borr. Även kammar kan påverka detta värde.

Det komp du ser på kompmätaren är hur tät din motor är. ÄR det för stor procentskillnad mellan cylindrar så är något fel. Man kan även mäta leakdown, som är ett mått på hur tät kolvringar/ventiler är.

Dåligt komp kan bero på spruckna kolvar, sprucken topp, topppackning kolvringar eller otäta/brända ventiler

Att ditt oljetryck sjunkigt i samband med att det ryker om bilen bör bero på topppackning eller dålig turbo. Men just Supran är ju ökänd för sitt dåliga oljetryck

De ska va gött å leva


Sök