3127
Sök

VW MK3 1,9 TDI (90hk) fartspärr?

81 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Hallå ja! Köpt en ny pendlar bil golf variant tdi. Kanon bra bil på alla sätt och vis.
Dock upptäckt ett mycket märkligt "fel". Vet inte om det ska vara så här men när man kör normalt inne i städer eller på 70-90 vägar så går bilen kanon bra. Men drar man ut på motorvägen tex och gasar upp bilen till 140 ca, 1 2 3 tappar bilen all kraft som finns och den blir riktigt trött?
Någon som är mer insatt än mig i detta som hade kunnat hjälpa mig eventuellt? Tacksam för snabba svar
Mvh Sebbe

RedWidow
8 april 2012
Tja kolla Laddtrycksregleringen fungerar bra när du håller 70-90 men sen ska dra på så försvinner kraften där har du svaret kolla de och hör av dig sen

1 142 Inlägg
9 april 2012
så där blev en kompis caravelle tdi och då när den tappa kraften så släppte man bara gasen å gasa igen så funka den igen:S de var nått med laddspärren som knasa på den.

358 Inlägg
9 april 2012
Laddtrycksregulatorn som redan nämnts, sitter till vänster bakom luftfiltret om jag minns rätt.
Plocka lös den och koppla på och av 12v från t.ex. batteriet så hörs det om den klickar, gör den inte det så spraya i
valfritt krypsmörjmedel.

Edit: För att förklara ytterliggare så är det ett vanligt fel att denna magnetventil n75 börjar kärva vilket gör att bilen går i limp mode då den inte kan reglera laddtrycket.
Senast redigerat av Timol (9 april 2012)

81 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Okej aa jag misstänkte de var något med laddstyrningen men måste ju fråga dem som kanske har erfarenhet utav det innan ^^). Men kollar på detta under dagen så får vi se annars får vi sätta dit pysventil tongue

81 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Blev ingen titt pga dåligt väder och ingen tillgång till garage.... Får bli efter jobb i veckan så återkommer med uppdatering.
Kollade även vad en ny mokajäng till laddtryckstyrningen, ca 450kr så inte så farligt menmen ska följa rådet ovan!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
9 april 2012

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

81 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Ulf_W skrev:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00575

Tackar!  Har lite att gå på nu smile

81 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Kan tillägga att när jag slår av tändningen och drar igång han igen så går den som den skall.
Hitta denna sidan igår och där står exakt mitt händelseförlopp dock kan jag ej kolla om där ligger någon felkod på detta
http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/ … -3691.html

358 Inlägg
9 april 2012
Hade själv problemet på en golf 3 och kunde ej hitta någon felkod med vag-com, hade hört att det var ett vanligt
fel så jag testade regulatorn på samma sätt som jag beskrev några poster upp.

81 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Timol skrev:
Hade själv problemet på en golf 3 och kunde ej hitta någon felkod med vag-com, hade hört att det var ett vanligt
fel så jag testade regulatorn på samma sätt som jag beskrev några poster upp.

Och det funka sen efter det?

358 Inlägg
10 april 2012
foppatoffel skrev:
Och det funka sen efter det?

Japp

RedWidow
10 april 2012
Litar du inte på mina ord Sebbe?

81 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
blueplearl skrev:
Litar du inte på mina ord Sebbe?

jo men kan vara miljoner saker, allt från vacum slangar till tryckrör, styrbox, etcetc eller turbon läkage på slangar aa vad som helst

RedWidow
10 april 2012
får du inte rätt på de så kom ner till verkstan så tar vi en titt på det

81 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
ja det var ju de där med verkstad kan komma imorgon efter jobbet om du har tid så ring mig har inga nummer kvar heller

RedWidow
10 april 2012
I morgon kan jag ej har dåligt med tid men kan kolla på Torsdag ev gå in på min hemsida www.tcbjouren.se så har du mitt nr där

81 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
Till dom som vill veta och berör, en vacum slang hade spruckit totalt när luften från ic'n gick in i turbon och orsakade detta! Slangen är numera bytad och bilen går kanon bra nu och ännu bättre då jag installerade ett "every mod" på den. Rekomenderas skarpt om man vill ha lite mer ös i sin lilla trötta disel bil lite då och då smile
Mvh Sebbe

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
2 augusti 2012
himmapularn !

81 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
himmapularn !

du ja!

Sök