Andreastutstad skrev:
V50 hade mycket problem med barnsjukdomar på de första årsmodellerna men maskinellt verkar den ha varit pålitlig och de senare årsmodellerna verkar ha haft färre småfel. D5 använder sig av en kamrem, men med relativt långa intervall.
Jag tänkte dock inte endast på inredningen när jag jämförde V50 och V70, även till exempel stabilitet och ljudnivå är annorlunda. Jag hade däremot inte endast V70 i tanken när jag nämnde en större modell, om det inte är just en Volvo du vill ha?
När det gäller D5, eller om man generaliserar och skriver "De större motoralternativen" så tror jag däremot du tänker rätt. Ofta är skillnaden i förbrukning betydligt mindre i praktiken än på pappret och så länge du inte kör mycket stadskörning kan förbrukningen i landsvägs och motorvägsfart bli snarlik. Har man då lite effekt som ett krav är det enkelt att motivera valet av en större motor för sig själv.
Det finns många modeller på marknaden och jag rekommenderar dig att provköra så många du kan, om inget annat så för att kunna känna dig säker på att du gjorde rätt val i slutändan. Om du vill berätta vilken budget du har kan säkert användare här dela med sig av vilka modeller de hade valt och varför.
Okej, ska testa en V50 1,6D och se hur den är. För det är väl ingen skillnad på D5an och 1,6D i chassiet? Vi har en v70 -06 i familjen, bensinare med 140hk, den drar för mycket för mig. Men jag tycker den är komfortabel. Vilken årsmodell av v70 ska man titta på? Hur långt får den ha gått?
Har satt en egen gräns på 100 000kr. Det är inte så att jag är fast för Volvo, har sneglat lite på BMW 530, även VW Passat, fast jag tycker passaten ser lite tråkig ut. Vad finns det mer att titta på?
MVH Andreas
Jag vet faktiskt inte vad som skiljer mellan 1.6d och D5, men sannolikt är D5 förstärkt för att klara en tyngre motor och mer effekt. Dessutom kan jag tänka mig att D5 är mer understyrd och framtung eftersom det trots allt sitter en betydligt tyngre motor i den, men det är nog en liten skillnad som du måste pressa bilarna väldigt hårt för att märka av.
En Volvo klarar av höga mätarställningar så jag tror inte du skall fokusera så mycket på vad en bil rullat utan i vilket skick den är i, en V70 med 35.000mil på mätaren kan må bättre och rulla fler mil innan dyra reparationer blir ett faktum än en V70 med 15.000mil på mätaren som t.ex rullat i Stockholm med mycket tomgångskörning och många accelerationer och inbromsningar.
När det gäller årsmodeller så kom den senaste generationen av V70 2007, en sådan med under 20.000mil på mätaren borde rymmas i din budget och den är en mycket bättre bil än föregångaren. Med dieselfemman finns 2.4d och D5 som motoralternativ, någon sådan hade jag försökt köpa.
VW Passat är ingen dålig bil, jag har haft två stycken på jobbet men det är ingen modell jag valt själv. Den är tråkig som du säger, inte dålig på något men inte bra eller rolig i något sammanhang heller.
När det gäller BMW så har du E39 mellan 2001 och 2004 samt E60/E61 från 2003 och framåt att välja mellan, jag hade försökt välja den senare då den upplevs som en lyxbil på ett helt annat vis. Finns som 520d, 525d och 530d av vilka de två senare har sex cylindrar under huven. 520d har lagom prestanda även i sitt klenare utförande på 163hk, men en sexa är mer rätt i den modellen och hade varit mitt val. Ligger kanske något över din budget, med om man kollar på annonspriser och räknar med lite rimligt prutande (En gammal diesel är inte hur lättsåld som helst) så borde du kunna få tag i en 525d eller 530d E6x för cirka 100.000:-.
Ett fjärde alternativ jag övervägt hade varit en Mercedes E-klass diesel!