PerfectionR skrev:
baltis skrev:
PerfectionR skrev:
VR38 är motorns namn, en numera väldigt känd motor bland japan entusiaster på grund av tekniken, potentialen, driftsäkerheten och monteringen som sker av de bästa Nissan experterna på planeten.
Du är nog ingen "riktig" bilentusiast och därför har du svårt att se arbetet bakom aerodynamiken. Tror du framskärmarna ser ut som de gör för att det ska se snyggt ut? Tror du taket ser ut som det gör på grund av utseendet? Tror du vingen är i perfekt linje med med nyckeldelarna på karossen för skojs skull?
Hela karossen utvecklades efter funktion och prestanda.
BW står för BorgWarner, lådan i GTRen är en av de mest avancerade lådorna för gatbilar.
Att säga att en viss bil är för folk som har "litet kön" visar att du inte är mogen nog att diskutera bilar på Sveriges största bilforum
Haha, ne jag är ingen riktigt bilentusiast bara för att jag egentligen mest brinner för 2 st biltillverkar, dom andra är intressanta, men inte så jag läser på vad det är för motorbeteckning och vem som tillverkar växellådan...
Tycker det är roligare att använda bilar än att läsa och plugga in fakta om dom
OM bilen var byggd med enbart aerodynamik osv. i åtanke... varför finns det då ett baksäte i bilen för? Jag tycker personligen att bilen är ganska ful, däremot så blir det av någon anledningen lite snyggare när man vet hur snabbt den går...
För inte kan du väl påstå att om bilen endast hade haft 150hk och framhjulsdrift så hade den varit lika snygg?
Personligen anser jag även att manuell växellåda är lite roligare/mer sport. Men visst önskar även jag att jag ibland bara heövde trycka på en knapp och 20ms så hade jag en ny växel utan att behöva röra varesig på fötterna eller händerna.
Och du ska inte ta mig på orden, finns säkert dom med jätte stort kön som ändå inte klarar att bli omkörd av en bil som på pappret borde gå saktare än deras men eftersom det sitter än bättre förare i den bilen så går den helt enkelt snabbare.
Men du har nog helt rätt att en riktig bilentusiast är man inte förens man har koll på modellbeteckningar på varje motor, växellåda, transaxel, hjullager och sist men inte minst torkarblad som sitter på ALLA bilar som serietillverkas idag samt 10(räcker det?) år tillbaka i tiden...
Du förstod inte vad jag menade. Du behöver inte kunna beteckningar och koder på allt men du borde kunna se hur mycket jobb som är nedlagt på den bilen. En annan väldigt aerodynamiskt utvecklad bil är LFA som är ännu tydligare än GTR, kolla på den så kanske du förstår vad jag menar.
Om du dock har lite mer information om en viss bil innan du kritiserar den så riskerar du inte att få någon som mig på dig. Jag kommer med bekräftad fakta och du fortsätter att kritisera bilens aerodynamik.
Hela iden var ju att ha en fyrsitsig, fyrhjulsdriven, högteknologisk bil som går runt kurvor. Visst de kunde använt en Radical kaross utan framruta och kört helt utan elektronik. Bilen skulle varit snabbare då men det finns gränser. Hoppas du förstår vad jag menar.
Lådan i GTRen handlar om PRESTANDA, det handlar om bästa möjliga resultat och det är omöjligt för en människa att växla lika snabbt som en blöt dubbelkopplings låda som dessutom är en av världens mest avancerade.
Ska vi diskutera vem som är en riktigt bil entusiast? Som sagt du behöver inte kunna koder och beteckningar men en sann bilentusiast förstår sambandet mellan form och funktion, en sann bilentusiast kan dra enkla logiska och smarta slutsatser utifrån det ögat ser utan att använda kön som exempel eller använda överdrivna och ologiska exempel.
En sann bilentusiast har ett brett sinne för olika modeller, former, tekniker, kulturer etc och håller sig inte till en eller två märken och hatar alla andra.
Jag kan fortsätta skriva om en "riktigt" bil entusiast om du vill?