2562
Sök

Bilköp - Beslutsångest Nissan GT-R 2010 vs Audi R8

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2012
#141
HereComesTrouble skrev:
Rquired skrev:
Men det är så enkelt att de flesta bryr sig inte ett dugg om prestanda, utan om den känsla bilen ger dem.

Om du menar generellt så visst, kunder som köper tex en Mercedes A klass är uppenbarligen inte ute efter prestandan. Men dom som köper en R8:a bör vara intresserade, annars faller själva syftet med bilen när den är 2 sittsig osv.. fungerar inte lika bra som vardags bil som en A klass.

Och jag tror inte heller att dom inte bryr sig den dagen dom blir ifrån åkta av en GTR vid rödljuset.
Säger "åkta", för det är vad du gör med GTR, du kör den inte med alla datasystem osv. :p
Sen kan man undra om man verkligen kör en R8, låter det vara osagt.

Du har helt rätt, vem som är snabbast från rödljuset är det enda som är relevant när man köper en bil för närmre en miljon kronor. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

53 Inlägg
6 augusti 2012
#142
Wicca skrev:
johngbg skrev:
Wicca skrev:
Antispinn- och antisladdsystemen hjälper en hel del på de flesta nya superbilar, glöm inte heller launch control, (halv)automatiska växellådor, abs osv. Det gäller säkert R8an också.

Men vill du verkligen "köra" en bil, så ska du stänga av alla hjälpsystem(inte för att det går utan att meka ordentligt jävla mycket iofs, men teoretiskt.

Ja gud bevare mig, har de monterat ABS på en gatbil, hua!
Antispinn och antisladd stänger du av på 3 sekunder, launch control....ingen kommentar, de flesta som 'kör' bil(sätt in valfri racers namn) tycker om att hålla två händer på ratten så kopplingspedal och krycka är inte lika populärt bland dem som hos er 'körare'.

"tycker om" för att det är trevligare körupplevelse eller för att det går snabbare på bana?

Snabbare på bana och trevligare körupplevelse går hand i hand med två händer på ratten.
Men missförstå inte, jag har en bil med koppling och krycka också.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 augusti 2012
#143
Rquired skrev:
HereComesTrouble skrev:
Rquired skrev:
Men det är så enkelt att de flesta bryr sig inte ett dugg om prestanda, utan om den känsla bilen ger dem.

Om du menar generellt så visst, kunder som köper tex en Mercedes A klass är uppenbarligen inte ute efter prestandan. Men dom som köper en R8:a bör vara intresserade, annars faller själva syftet med bilen när den är 2 sittsig osv.. fungerar inte lika bra som vardags bil som en A klass.

Och jag tror inte heller att dom inte bryr sig den dagen dom blir ifrån åkta av en GTR vid rödljuset.
Säger "åkta", för det är vad du gör med GTR, du kör den inte med alla datasystem osv. :p
Sen kan man undra om man verkligen kör en R8, låter det vara osagt.

Du har helt rätt, vem som är snabbast från rödljuset är det enda som är relevant när man köper en bil för närmre en miljon kronor. roll

Kom ut från garderoben och inse att allt är inte svart och vitt.

Inbilla inte mig att du köper en sportbil för runt en miljon och inte bryr dig ett dugg om prestandan.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 augusti 2012
#144
johngbg skrev:
Wicca skrev:
johngbg skrev:

Ja gud bevare mig, har de monterat ABS på en gatbil, hua!
Antispinn och antisladd stänger du av på 3 sekunder, launch control....ingen kommentar, de flesta som 'kör' bil(sätt in valfri racers namn) tycker om att hålla två händer på ratten så kopplingspedal och krycka är inte lika populärt bland dem som hos er 'körare'.

"tycker om" för att det är trevligare körupplevelse eller för att det går snabbare på bana?

Snabbare på bana och trevligare körupplevelse går hand i hand med två händer på ratten.
Men missförstå inte, jag har en bil med koppling och krycka också.

Jag har två händer på ratten, men det innebär inte att jag inte vill köra bilen själv..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2012
#145
HereComesTrouble skrev:
Rquired skrev:
HereComesTrouble skrev:

Om du menar generellt så visst, kunder som köper tex en Mercedes A klass är uppenbarligen inte ute efter prestandan. Men dom som köper en R8:a bör vara intresserade, annars faller själva syftet med bilen när den är 2 sittsig osv.. fungerar inte lika bra som vardags bil som en A klass.

Och jag tror inte heller att dom inte bryr sig den dagen dom blir ifrån åkta av en GTR vid rödljuset.
Säger "åkta", för det är vad du gör med GTR, du kör den inte med alla datasystem osv. :p
Sen kan man undra om man verkligen kör en R8, låter det vara osagt.

Du har helt rätt, vem som är snabbast från rödljuset är det enda som är relevant när man köper en bil för närmre en miljon kronor. roll

Kom ut från garderoben och inse att allt är inte svart och vitt.

Inbilla inte mig att du köper en sportbil för runt en miljon och inte bryr dig ett dugg om prestandan.

Nu byter du sida kraftigt helt plötsligt, jag har hela tiden talat för en grå nyans och att prestanda inte är absolut vid ett bilköp utan att känslan och helheten är viktigare.

Utan bra prestanda har du ingen sport/superbil så självklart spelar det en roll, men likväl som få köper den absolut billigaste bilen de kan hitta utan går efter vilka krav de har (Utrymmen och säkerhet kanske?) är inte det samma sak som att dom inte tänker ekonomiskt inför sitt bilköp.

Och bara för att någon väljer bort Nissan GTR till förmån för Audi R8, är inte det samma sak som att de "inte bryr sig ett dugg om prestanda". Om japanens hejaklack kunde öppna ögonen och förstå det, hade dom som sagt fått ett svar på varför det inte står en sådan i vartannat gathörn.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

886 Inlägg
6 augusti 2012
#146
johngbg skrev:
Wicca skrev:
johngbg skrev:

Ja gud bevare mig, har de monterat ABS på en gatbil, hua!
Antispinn och antisladd stänger du av på 3 sekunder, launch control....ingen kommentar, de flesta som 'kör' bil(sätt in valfri racers namn) tycker om att hålla två händer på ratten så kopplingspedal och krycka är inte lika populärt bland dem som hos er 'körare'.

"tycker om" för att det är trevligare körupplevelse eller för att det går snabbare på bana?

Snabbare på bana och trevligare körupplevelse går hand i hand med två händer på ratten.
Men missförstå inte, jag har en bil med koppling och krycka också.

Som sagt, folk har olika preferenser, "trevlig körupplevelse" är subjektivt. Däremot är jag ganska säker på att racerbilar gör avkall på trevlig körupplevelse genom att vara så snabba som möjligt.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

347 Inlägg
6 augusti 2012
#147
Tycker många slår huvudet på spiken här.

Det är inte prestandan enbart som säljer dessa bilar.
Köper man en bil i denna kaliber ny (pengar) så är det nog oftast så att den prisskillnaden som är mellan dessa bilar har mindre betydelse.

Det som säljer bilen är i fallande ordning (Om man nu prövar alternativen):
Känslan bakom ratten
Känslan av märket
Utseendet på bilen

Sekundära är
Priset
Jämförelse med liknande bilar

Är nog väldigt få som skulle välja bil enbart på prestanda utan det är känslor som styr.
Därför konkurrerar inte GT-R ut de andra alternativen för den är inte bäst på allt. Den må vara snabbare än många andra bilar i prisklassen men med de relativt små skillnader det handlar om lär knappast en Svensson kunna reproducera ändå.
Dom som är ute efter bil snabb på bana, busbil osv köper inte heller dessa bilar för det finns bättre alternativ för dom.

Det handlar egentligen bara om känslor och preferenser.
Personligen skulle jag aldrig kunna köpa en GT-R för det passar inte in på mig helt enkelt. Jag köper mycket hellre en Porsche Turbo, GT3 eller annan modell för att jag älskar det märket och värderar det mycket högre än att några testförare slängt runt en GT-R runt ringen några sekunder snabbare.

Handlar det bara om ren prestanda/pengar så borde väl alla egentligen köra motorcykel big_smile
Senast redigerat av davel (6 augusti 2012)


53 Inlägg
6 augusti 2012
#148
Wicca skrev:
johngbg skrev:
Wicca skrev:

"tycker om" för att det är trevligare körupplevelse eller för att det går snabbare på bana?

Snabbare på bana och trevligare körupplevelse går hand i hand med två händer på ratten.
Men missförstå inte, jag har en bil med koppling och krycka också.

Som sagt, folk har olika preferenser, "trevlig körupplevelse" är subjektivt. Däremot är jag ganska säker på att racerbilar gör avkall på trevlig körupplevelse genom att vara så snabba som möjligt.

Mina empiriska tester har iaf inte vaskat fram någon som sagt något i stil med: 'Det var en otrevlig körupplevelse', fast den saknar koppling. Och då är det relativt många som provat den.
Lämnar nu.

886 Inlägg
6 augusti 2012
#149
johngbg skrev:
Wicca skrev:
johngbg skrev:

Snabbare på bana och trevligare körupplevelse går hand i hand med två händer på ratten.
Men missförstå inte, jag har en bil med koppling och krycka också.

Som sagt, folk har olika preferenser, "trevlig körupplevelse" är subjektivt. Däremot är jag ganska säker på att racerbilar gör avkall på trevlig körupplevelse genom att vara så snabba som möjligt.

Mina empiriska tester har iaf inte vaskat fram någon som sagt något i stil med: 'Det var en otrevlig körupplevelse', fast den saknar koppling. Och då är det relativt många som provat den.
Lämnar nu.

Jag har inte sagt att någon påstått att någon bil med paddlar istället för växelspak har sagt "otrevlig körupplevelse" eller något ens i den stilen.

Det jag menar är att de av oss som uppskattar en ren körupplevelse utan att datorsystem och automation tar överhanden uppskattar en sådan bil mer än en med paddlar, anti-allt osv. Det är inte därmed sagt att vi inte uppskattar en datorspäckad bil alls. Jag skulle gärna ha en sådan och skulle säkert tycka om den mycket, men jag har svårt att tro att känslan av att inte vara i full kontroll inte skulle finnas där ändå.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

36 Inlägg
7 augusti 2012
#150
Jag tycker GT-Ren är en så tråkig bil, "alla tonåringars dröm", vanlig, hemsk, du får nog mer blickar i audin, o audin är ju bara så mycket snyggare, lyxigare, härligare på alla vis!

Japanese Engineering
690 Inlägg
7 augusti 2012
#151
cepax skrev:
Jag tycker GT-Ren är en så tråkig bil, "alla tonåringars dröm", vanlig, hemsk, du får nog mer blickar i audin, o audin är ju bara så mycket snyggare, lyxigare, härligare på alla vis!

Vanlig? Jag ser mer R8or i Stockholm än GTR. Jag tror du får mer blickar i en GTR eftersom den ser ovanlig ut.

Tror att R8 är alla tonåringars dröm, liksom Ferrari och Lamborghini. Få tonåringar vet att GTR är snabbare än R8 och R8ans "sportbilslook" drar åt sig ungdomar och barn.

Skyline GTR har länge varit en "tonårsdröm" för många men de personerna som en gång varit tonåringar kör idag 500hk+++ Skylines.

Glöm inte att den Audi du försvarar inte alls är en Audi, utan en Lamborghini i Audi kläder.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

347 Inlägg
7 augusti 2012
#152
PerfectionR skrev:
cepax skrev:
Jag tycker GT-Ren är en så tråkig bil, "alla tonåringars dröm", vanlig, hemsk, du får nog mer blickar i audin, o audin är ju bara så mycket snyggare, lyxigare, härligare på alla vis!

Vanlig? Jag ser mer R8or i Stockholm än GTR. Jag tror du får mer blickar i en GTR eftersom den ser ovanlig ut.

Tror att R8 är alla tonåringars dröm, liksom Ferrari och Lamborghini. Få tonåringar vet att GTR är snabbare än R8 och R8ans "sportbilslook" drar åt sig ungdomar och barn.

Skyline GTR har länge varit en "tonårsdröm" för många men de personerna som en gång varit tonåringar kör idag 500hk+++ Skylines.

Glöm inte att den Audi du försvarar inte alls är en Audi, utan en Lamborghini i Audi kläder.

Det är väl bara positivt big_smile

Om man nu ska prata om blickar så lovar jag att det enda GT-R drar till sig är blickar från tonårskillar... allt annat är bara ren lögn. En vanlig person ser det som en vanlig bil (kanske inte ens fattar att det är en Nissan)

GT-R ser jag varje dag i Göteborg nästan. R8 är bra mycket ovanligare här iallafall och drar till sig blickar av de flesta.
Enda sättet för en GT-R att dra till sig blickar från Svensson eller tjejer är att gasa. Går lika bra i en 740 big_smile

Sorry jag överdriver lite men när jag och mina arbetskamrater går förbi en GT-R är det ingen av dom som reagerar. (Hänt ett flertal ggr) Men jag tittar iallafall big_smile
Går samma gäng förbi en R8, Corvette, Lambo, Porsche osv blir det alltid nån kommentar

Men man köper väl inte en GT-R för att synas utan för att man gillar Japanstuket och historien bakom japanska performancebilar som en underdog


Meldem
917 Inlägg
8 augusti 2012
#153
Att denna tråden aldrig dör ut, 4 månader sen den skapades. Har TS köpt sin bil än eller?!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 augusti 2012
#154
Marticus skrev:
Att denna tråden aldrig dör ut, 4 månader sen den skapades. Har TS köpt sin bil än eller?!

Håller med. Skulle vara intressant och veta... om det bara var ett troll från början eller om det verkligen blev en bil smile

Evildan
8 augusti 2012
#155
Nitromast skrev:
Marticus skrev:
Att denna tråden aldrig dör ut, 4 månader sen den skapades. Har TS köpt sin bil än eller?!

Håller med. Skulle vara intressant och veta... om det bara var ett troll från början eller om det verkligen blev en bil smile

Han kanske fortfarande försöker spara ihop pengarna wink
4 mån är annars en väldigt lång tid att leta bil.

TS pres:
Namn: Zacharias
Ålder: ~~
Kör: Cykel
Yrke: Okänt
Han har kanske blivit troende miljöpartist?
Senast redigerat av Evildan (8 augusti 2012)

Trummis
404 Inlägg
8 augusti 2012
#156
Att ni ens diskuterar vilken som drar mest blickar till sig... senast jag köpte bil så prioriterade jag funktion/prestanda framför vilken som ger mest uppmärksamhet.

7 120 Inlägg
8 augusti 2012
#157
Naikon skrev:
Att ni ens diskuterar vilken som drar mest blickar till sig... senast jag köpte bil så prioriterade jag funktion/prestanda framför vilken som ger mest uppmärksamhet.

Kan ju dock vara kul att ha en fin bil... But each to their own.

Trummis
404 Inlägg
8 augusti 2012
#158
Aerodynamik skrev:
Naikon skrev:
Att ni ens diskuterar vilken som drar mest blickar till sig... senast jag köpte bil så prioriterade jag funktion/prestanda framför vilken som ger mest uppmärksamhet.

Kan ju dock vara kul att ha en fin bil... But each to their own.

Så uppmärksamhet är samma sak som en fin bil för dig?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 augusti 2012
#159
Naikon skrev:
Aerodynamik skrev:
Naikon skrev:
Att ni ens diskuterar vilken som drar mest blickar till sig... senast jag köpte bil så prioriterade jag funktion/prestanda framför vilken som ger mest uppmärksamhet.

Kan ju dock vara kul att ha en fin bil... But each to their own.

Så uppmärksamhet är samma sak som en fin bil för dig?

En fin bil får uppmärksamhet smile

4 637 Inlägg
8 augusti 2012
#160
Vafan, Nissan såklart!!!
Har visserligen ingen erfarehet av någon av bilarna men ändå, svaret blir lätt. smile


Sök