2758
Sök

Hjälp med att koppla 6ohm basar till slutsteg.

156 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att koppla 2 basar till ett/två slutsteg men jag är nybörjare inom detta och behöver därför hjälp!

Jag har:
TVÅ st "boss ava-126" 12" basar
6ohm per bas.
700w per bas.

Ett denver CAP-4100 slutsteg.
och
Ett MDS F40 slutsteg.

Dessa ska nu kopplas ihop och båda stegen behöver inte användas om det inte krävs!

INFO OM MDS STEGET:

2x360w (inte säkert)
4 kanaler

INFO OM DENVER STEGET:

800w max
4 kanaler

Fråga gärna om det är något ni behöver veta!
Senast redigerat av PerJonasson (21 april 2012)

742 Inlägg
10 april 2012
Lite info om basarna!
12" Woofer
Dual 6-Ohm Voice Coils
Power Handling (Peak): 700 Watts
Power Handling (Continuous) 350 watts
Cone Material: Ploy Coated Paper
Voice Coil Size 2 -1/2 "/Dual kapton
Efficiency 1Watt /1Meter: 96 dB
Frequency Reaponse:30- 3k Hz
Impedance: 6 Ohm
Magnet Structure: 120 oz.
Mounting Depth: 6"
VAS (cu. Ft.): 3.49
Fs (Hz): 35.33
Qts: .380 (Series Configuration: 12-Ohm)
Qts: .370 (Parallel Configuration: 3-Ohm)
X Max (mm): 11.5
Sealed Enclosure:1.2-1.5 cu. Ft.
Vented Enclosure: 2.0-2.5 cu.ft.
Port Diameter/Length: 4"/ 7" (Series Configuration: 12-Ohm)
Port Diameter/Length: 3"/ 4" (Parallel Configuration: 3-Ohm)
120 oz magnet

Dubbla 6Ohms spolar

Enklaste vore att lägga en spole på varje kanal. Då är du safe men kommer inte att få så mycket effekt till varje bas!
Koppling
Ut från steget
CH1 -> Bas 1, spole 1
CH2 -> Bas 1, spole 2
CH3 -> Bas 2, spole 1
CH4 -> Bas 2, spole 2

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

156 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Det finns ju 2 st plus/minus per bas?

men med spole menar du att jag ska koppla plus/minus från basen till ch1 och den andra plus/minus på basen till ch2 osv? smile

och lika dant på den andra basen fast på ch3 och ch4 ? smile
Senast redigerat av PerJonasson (10 april 2012)

285 Inlägg
10 april 2012
PerJonasson skrev:
Det finns ju 2 st plus/minus per bas?

men med spole menar du att jag ska koppla plus/minus från basen till ch1 och den andra plus/minus på basen till ch2 osv? smile

och lika dant på den andra basen fast på ch3 och ch4 ? smile

Jag hade bryggat mds steget om det nu funkar stabilt i 3ohm.
Steget ska ge 400x2 bryggat i 4 ohm. Kört basarna på det, kopplat + till + - till - på vars en kanal, så du får 2st plus och 2st minus ut från lådan.

denver steget kan du ha till framsystemet.

Ha d saarvii

156 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
okej ska testa det smile tack för hjäälpen!

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Kan lika gärna skriva hur jag och min bror löste problemet.

Vi gjorde följande, drog plus och minus från en kanal på MDS steget till en spole på basen,
den återstående spolen drog vi plus därifrån till plus på andra sidan där vi kopplade kanalen
och minus från den andra spolen till minus på spolen dit vi drog kanalen.
Sedan likadant på den andra basen fast till en annan kanal.

I punktform.

1. + och - från en kanal.
2. Till + och - på en av spolarna på basen.
3. Dra en högtalarkabel från den ena plusen på basen till den andra på andra sidan.
4. Dra en högtalarkabel från den ena minusen på basen till den andra på andra sidan.
5. Gör likadant med den andra basen.

3 466 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:
Hej

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att koppla 2 par basar till ett slutsteg men jag är nybörjare inom detta och behöver därför hjälp!

1 par = 2st
2 par = 4st

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:

Vi gjorde följande, drog plus och minus från en kanal på MDS steget till en spole på basen,
den återstående spolen drog vi plus därifrån till plus på andra sidan där vi kopplade kanalen

I punktform.

3. Dra en högtalarkabel från den ena plusen på basen till den andra på andra sidan.
4. Dra en högtalarkabel från den ena minusen på basen till den andra på andra sidan.

Nej nu parallellkopplar du, då blir de 3ohm per bas.

Du har 4 kanaler på steget, 4 spolar på basarna. Varje spole ska till varsin kanal.
Bas 1 på kanal 1och2 och bas 2 på 3 och 4. Lättare kan de inte bli. Nu e de bara till att gå loss med högtalarkabeln!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Konstigt då det inte funkade att gör som du sa, det va det första jag provade.. kan ha med att slutsteget inte driver ut dom, sen så har du bara 2 kanaler på steget som är anpassat för basar med "bass boost" och lpf och hpf , på dom andra två finns bara hpf och ingen bass boost vilket betyder att basarna inte kommer att spela lika. Så där har du nog fel tyvärr.

3 187 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:

I punktform.

då har du kopplat fel..
akta å inte steget går sönder!
koppla som micke skrev.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:
Konstigt då det inte funkade att gör som du sa, det va det första jag provade.. kan ha med att slutsteget inte driver ut dom, sen så har du bara 2 kanaler på steget som är anpassat för basar med "bass boost" och lpf och hpf , på dom andra två finns bara hpf och ingen bass boost vilket betyder att basarna inte kommer att spela lika. Så där har du nog fel tyvärr.

Du får väl dela signalen från stereon? (antar att du har en SUButgång från den).
Sedan splitt den RCAn in i steget.
Ge FN i bass boost!

21 761 Inlägg
21 april 2012
I just detta fall kan bara två av stegets kanaler användas till basar, då är det enda "vettiga" sättet att koppla som trådskaparen har skrivit i inlägg #6. De två kanalerna får vardera en belastning på 3 Ohm och det fungerar, dock drivs inte basarna alls fullt ut om man nu skulle vilja göra det.

Viktigt att låta bli (åtminstone undvika) bassboost som sagt, dessutom får man se till att INTE vrida upp stegets gainkontroll på max bara för att man vill ha ut mer bas än vad steget orkar ge ut. smile

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Ska lite snabbt försöka svara er alla här!

Jag har den inte kopplade till en stereo för till fället utan: Dator>Steg>baslåda (steget får ström via en omvandlare)

Jag har varken "bass boost" på eller "gain" på max, gain står på ungefär 3/4 och bass boost på 0.

Min teori va precis som "Drönirettab" skrev.

Väldigt tacksam för ytterligare svar.

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Ytterligare information, jag har även 2 6x9or inkopplade på de två kanalerna som var avsedda för diskanter av något slag, ska sedan koppla 4 6x9or till mot denver steget om ett tag men det först när jag får in ljudet i bilen igen (som förövrigt repareras därför jag spelar via datorn nu)

21 761 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:

Är det fler saker du funderar över?
Undrar du över hur du ska koppla ihop det andra steget och högtalare?

3 187 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:
Ytterligare information, jag har även 2 6x9or inkopplade på de två kanalerna som var avsedda för diskanter av något slag, ska sedan koppla 4 6x9or till mot denver steget om ett tag men det först när jag får in ljudet i bilen igen (som förövrigt repareras därför jag spelar via datorn nu)

varför 4 6x9or? antar att dom ska sitta bak med?

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Nej lite råd skadar aldrig,

Råd på olika saker skulle inte vare fel och varför ni tycker det är bättre eller sämre:

koppla ihop denver-steget med MDS steget eller koppla enskilt?
koppla alla 6x9or (6st) på denver steget fastän det bara finns fyra kanaler?
förslag på inställningar till MDS steget, så som gain, bass

Ja dom ska sitta baktill, smile

21 761 Inlägg
21 april 2012
Det är både enklare och bättre om du kopplar 4 st 6x9" på Denver (en högtalare per kanal) och låter nuvarande 6x9" vara kopplad till MDS F40. Hur du ska koppla stegen beror dels på hur många lågnivåutgångar stereon har och dels om något av stegen har egen lågnivåutgång.

Skriv hur många lågnivåutgångar stereon har (eller vad stereon heter, märke och modellnamn), skriv även om MDS F40 har något som heter "RCA out" eller "Line out". smile

En vanlig grundinställning av slutstegets gain kan gå till ungefär så här:

Vrid ner stereons volym till noll och stegets gain till min, börja spela den musik som brukar spelas. Vrid nu upp stereons volym till ca 75%, sedan vrids stegets gain långsamt upp tills ljudet precis börjar låta illa. Vrid då tillbaka gainen tills ljudet precis låter bra igen. I detta läge är stegets förstärkning anpassat till stereons utsignal, dvs ljudet ska låta bra fastän stereons volymkontroll är högt uppvriden.

Bass boost är en krets som förstärker upp ett smalt frekvensområde i basen (ofta runt 40 Hz och litegrann nedanför+ovanför), att utnyttja den innebär att steget får jobba extra hårt med just dessa frekvenser och risken för överbelastning+dåligt ljud ökar rejält.

Av den anledningen bör man helst undvika användning eller åtminstone använda med stor försiktighet. Ställer man tex in den kontrollen på "+6 dB" så måste förstärkaren ge ut 4 gånger så hög effekt vid dessa frekvenser, vilket gör att det lätt uppstår dåligt ljud pga överbelastning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 april 2012)

156 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Okej jag ska kolla vilken stereo det är, men en JVC vet jag i alla fall! smile

Ska även testa det där med steget, fast nu är allt kopplat till en förstärkare istället så nu spelar det grymt bra (enligt min åsikt) men jag har inte hört så mycket. Steget ger nämligen inte i närheten ut nog mycket ström till basarna misstänker jag.

Bass boost'en använder jag inte då jag inte ser basen så nödvändigt, mest country, rock n' roll, svenska låtar, och gamla klassiker men händer att man drar igång med någon party bit sådär ibland wink

2 024 Inlägg
21 april 2012
PerJonasson skrev:
Ska lite snabbt försöka svara er alla här!

Jag har den inte kopplade till en stereo för till fället utan: Dator>Steg>baslåda (steget får ström via en omvandlare)

Jag har varken "bass boost" på eller "gain" på max, gain står på ungefär 3/4 och bass boost på 0.

Min teori va precis som "Drönirettab" skrev.

Vad har du för omvandlare och matar steget med? Akta dig så du inte kör sönder steget pga spänningsfall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök