2758
Sök

Hjälp med att koppla 6ohm basar till slutsteg.

156 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att koppla 2 basar till ett/två slutsteg men jag är nybörjare inom detta och behöver därför hjälp!

Jag har:
TVÅ st "boss ava-126" 12" basar
6ohm per bas.
700w per bas.

Ett denver CAP-4100 slutsteg.
och
Ett MDS F40 slutsteg.

Dessa ska nu kopplas ihop och båda stegen behöver inte användas om det inte krävs!

INFO OM MDS STEGET:

2x360w (inte säkert)
4 kanaler

INFO OM DENVER STEGET:

800w max
4 kanaler

Fråga gärna om det är något ni behöver veta!
Senast redigerat av PerJonasson (21 april 2012)

742 Inlägg
10 april 2012
Lite info om basarna!
12" Woofer
Dual 6-Ohm Voice Coils
Power Handling (Peak): 700 Watts
Power Handling (Continuous) 350 watts
Cone Material: Ploy Coated Paper
Voice Coil Size 2 -1/2 "/Dual kapton
Efficiency 1Watt /1Meter: 96 dB
Frequency Reaponse:30- 3k Hz
Impedance: 6 Ohm
Magnet Structure: 120 oz.
Mounting Depth: 6"
VAS (cu. Ft.): 3.49
Fs (Hz): 35.33
Qts: .380 (Series Configuration: 12-Ohm)
Qts: .370 (Parallel Configuration: 3-Ohm)
X Max (mm): 11.5
Sealed Enclosure:1.2-1.5 cu. Ft.
Vented Enclosure: 2.0-2.5 cu.ft.
Port Diameter/Length: 4"/ 7" (Series Configuration: 12-Ohm)
Port Diameter/Length: 3"/ 4" (Parallel Configuration: 3-Ohm)
120 oz magnet

Dubbla 6Ohms spolar

Enklaste vore att lägga en spole på varje kanal. Då är du safe men kommer inte att få så mycket effekt till varje bas!
Koppling
Ut från steget
CH1 -> Bas 1, spole 1
CH2 -> Bas 1, spole 2
CH3 -> Bas 2, spole 1
CH4 -> Bas 2, spole 2

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

156 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Det finns ju 2 st plus/minus per bas?

men med spole menar du att jag ska koppla plus/minus från basen till ch1 och den andra plus/minus på basen till ch2 osv? smile

och lika dant på den andra basen fast på ch3 och ch4 ? smile