2430
Sök

Tips på hur man gör en hatthylla på bästa sätt

4 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Jag har en opel tigra och hade tänkt bygga en hatthylla och sätta dit 2 st 6*9or. Någon som har tips på hur man lättast och bäst bygger en hatthylla? länka gärna bilder och så också. Jag hade tänkt mig en konstruktion som far upp på "ena sidan" då man fäller upp bagage, den som har en tigra förstår vad jag menar hoppas jag.

gasen i botten

Linköping
181 Inlägg
15 september 2006
bygg av trä ? playwood typ ?borde funka ?

12 086 Inlägg
15 september 2006
Jag planer sj på att bygga ny hatthylla till Mazdan.. Jag lär nog utgå från en 10, ev 12mm playwoodskiva som jag sedan kommer bygga två små baslådor av som högtalarna ska sitta i och sedan ett stort hål i mitten (för att få ut basljudet i kupen). Taskig beskrivning men de är inte vässentligt igentligen.

Ska du bara bygga ett vanligt plan o sänka ner högtalarna i räcker det med 12mm spånskiva som du sedan klär, har jag gjort 2 ggr förut som funkar kanon. Men om man som jag ska bygga "3D" lösningar som blir tyngre bör man ha stabilare botten, tex plywood

4 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
tack så mycket! har inte tänkt mig någon flashig 3dlösning så får bli 12mm pappskiva och nån mds duk på det!
Senast redigerat av tigraaa (15 september 2006)

gasen i botten

268 Inlägg
20 september 2006
jag har precis (i helgen) tillsammans med Silverbird här på garaget. vi använde oss av en 8mm MDF-skiva, tog å mätte avståndet mellan och rita ut de helt enkelt, sen tog vi originalfästena på den andra hatthyllan och skruva dit, och sen markera och såga ut hålen för 6:9orna och sen klädde in det med tyg å sen skruva fast det, är sjukligt nöjd! har du några frågor så e de bara till å skriva ett GB-inlägg, du kan även kolla på mitt bygge, har bild uppe. men använd helst MDF eller plyfa(?) eller vad det heter smile de rekomenderas av många olika handlare och håller bra! men ta gärna lite tjockare än 8mm, va lite snål där, 10-12mm MDF å du har en jävligt stabil skiva smile men som sagt, skicka ett GB eller PM om du har fler frågor smile
Senast redigerat av Nipfel (20 september 2006)

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 september 2006
jag byggde en ny hatthylla till min opel astra f... tog en vanlig plywood skiva å sågade ut efter konturerna av originalet... sen en enkel förstärkning av ntt slag tvärs över... sen bara till att sänka ned högtalarna... jag gorde visserligen lite mer avancerat å gorde den som en lååda för att med duck kunna dölja högtalarna... så att man inte får oväntat besök... pm:a så kan jag skicka bilder om du vill ha...

Sök