3093
Sök

Volvo 244 87a

12 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#1
Tjenare tjenare,
tänkte kolla runt lite hur man smidigast och billigt hottar upp en 244a med förgasare,
Motorn är av en B230K med 631 topp och m47 låda, ingen aning om va det e för förgasare i.
Tips på snabbast o billigaste sätt o trimma den?

EDIT: hade sett fel sitter en 631 topp på!
Senast redigerat av Elviing (14 april 2012)

5 Inlägg
12 april 2012
#2
Fila backspeglarna, släng ut fjortisen, lingondricka i kylaren, bromsvätska istället för olja och sist men viktigast biltemas sportluftfilter

Forummoderator
26 368 Inlägg
12 april 2012
#3
Elviing skrev:
Tjenare tjenare,
tänkte kolla runt lite hur man smidigast och billigt hottar upp en 244a med förgasare,
Motorn är av en B230K med 531 topp och m47 låda, ingen aning om va det e för förgasare i.
Tips på snabbast o billigaste sätt o trimma den?

Tror nog du hellre har 631-topp, om den är original det vill säga?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#4
Nae, de e en 531-topp som sitter på

Forummoderator
26 368 Inlägg
13 april 2012
#5
Elviing skrev:
Nae, de e en 531-topp som sitter på

Då är den alltså utbytt. Ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#6
De måste den va då, för de satt i när ja köpte bilen.

Forummoderator
26 368 Inlägg
13 april 2012
#7
Elviing skrev:
De måste den va då, för de satt i när ja köpte bilen.

Ok. Annars är det ju ganska lätt att läsa fel på en 6:a och en 5:a..men du är säker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#8
jo iofs det e sant, Ah jag e helt säker på att det står 531

1 316 Inlägg
13 april 2012
#9
Startgas och tanka V-power

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Forummoderator
26 368 Inlägg
13 april 2012
#10
Elviing skrev:
jo iofs det e sant, Ah jag e helt säker på att det står 531

Ja då är det bara att använda sökfunktionen här på Garaget, så ska du nog se att det kommer upp ett antal tips du kan följa för att hotta upp din 244.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
13 april 2012
#11
om det här kan vara till nån hjälp så är det alltid roligt, Hittade på den här tråden igår natt när jag sökte runt på allt möjligt på garaget..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p3203875

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

12 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#12
Kör ju med förgasare och inte insprut, men annars vart det värt o läsa igenom o se !

5 Inlägg
13 april 2012
#13
Det är omöjligt att det är en b230k motor med 531 topp, en k motor är byggd med förbränningsutrymmena i kolvarna och en slät topp så sannoligheten att den ens skulle starta med en 531 topp är näst in till obefintlig i och med att du inte lär få mycket till komp o den, så antagligen är de en b230A,F,E underdel i så fall och sedan har dom använt den gamla förgasaren om de är därför att du tror att de är en b230k, har du kvar förgasaren så kan du börja att byta den till en förgasare från en b230A (Pierburg 175CD)

http://sv.wikipedia.org/wiki/B23
Senast redigerat av Matte_110_ (13 april 2012)

12 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#14
Kikade extra noga idag och kag hade sett fel, satt en 631topp på, my bad.

12 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#15
Kikade extra noga idag och kag hade sett fel, satt en 631topp på, my bad.

Forummoderator
26 368 Inlägg
14 april 2012
#16
Elviing skrev:
Kikade extra noga idag och kag hade sett fel, satt en 631topp på, my bad.

Var väl det jag förstod, hehe.
Lätt hänt dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#17
Ah lätt hänt, men har du några tips på om och hotta den? Vad man kan göra med toppen osv, förgasarbyte e tänkt iaf

Forummoderator
26 368 Inlägg
15 april 2012
#18
Om det nu verkligen är en B230K så är det nog inte så supermycket man vill göra.
Men annars, om du söker på forumet, så lär du nog finna en massa svar om samma ämne.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#19
Ah iofs de kan jag ju göra, Fick nyss ett erbjudande om och köpa en B21a motor med b23 topp och en overdrive låda,
frågan e om min m47 låda passar på den motorn ?
Senast redigerat av Elviing (15 april 2012)

Forummoderator
26 368 Inlägg
15 april 2012
#20
Elviing skrev:
Ah iofs de kan jag ju göra, Fick nyss ett erbjudande om och köpa en B21a motor med b23 topp och en overdrive låda,
frågan e om min m47 låda passar på den motorn ?

Lustigt..fanns en tråd om det ämnet också..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=187016

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök