2004
Sök

Spridare direkt i toppen?

49 Inlägg
onsdag 16:04
Trådstartare
God jul och sånt!

Jag håller på och skruvar med en för mig okänd grej nämligen insprutning, har bara meckat gamla amerikanare tidigare och jag kan inte använda orginalinsuget och undrar om det finns något hinder till att sätta spridarna i toppen ovanför insuget på min volvo 531:a Det ser ju ut som om det är gjort för det?

1 136 Inlägg
onsdag 16:15
På B230 med mekaniskt insprut sitter spridarna rätt ner i toppen precis som du säger. Går att borra upp hålen även på obearbetade toppar.
Men hur det funkar att sätta dit spridare till det elektroniska sprutet vet jag inte...

Ubåtsingenjör
7 326 Inlägg
onsdag 19:50
Varför vill du ha spridarna där? Borde bara bli sämre

6 104 Inlägg
onsdag 20:25
Det kommer kräva en del experiment att få det bra. Vinkeln på spridaren och hur långt den sticker ner är viktigt, för att bensinångan skall komma rätt. Sedan måste ju fuelrailen passa ovanpå spridarna också.

Diagnostekniker
2 766 Inlägg
för 14 timmar sedan
Det är som sagt lite viktigt med vinkel och instick för att få en optimal atomisering av bränslet.
Däremot så går vissa äldre bränslesystem under ?batch-fire? principen där två spridare öppnar samtidigt, och då kommer ena cylindern att ha bränsle i flytande form liggandes på insugsventil(erna) en kort stund innan de öppnar.

Går bilen med sekventiell insprutning så kanske man ska lägga lite större möda på att utforma sitt insprut, men ärligt talat så skulle jag bara svetsa/löda dit stosar till spridarna ett par centimeter ifrån insugsflänsen, ungefär som det är på originalinsuget.
Jagar man effektivitet så får man kliva över till direktinsprutning. smile

Up the RA

Sök