2457
Sök

Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

28 Inlägg
15 mars
#121
Om jag ska leka BW... som vanligt när det gäller bilfolk och "el" är förvirringen total och med mängder av felaktiga påståenden i tråden..
Kan man inte ens skillnaden mellan ström ("ampere") och spänning ("volten") bör man inget säga...
Ska försöka korrigera, senare...
Nu ska jag ut med jycken,... big_smile

146 Inlägg
9 juni
#122
Man börjar med att lära sig Ohms lag om man är helt okunnig om EL.
U=R x I
Spänningen = resistansen x strömmen
mäts i
  Volt                      Ohm                Ampere

Mest pedagogisk är dock kullerbyttan  I = U/R  (U delat med R)
Jämför med en lutande ränna där det strömmar vatten och med ett kaffefilter som bromsar.
Vattenströmmen blir starkare när lutningen är större men mindre med ett finkornigare filter
som bromsar vattnet.
En resistans i form av ett "motstånd" har samma effekt på elektrisk ström
Spänningen, volttalet, motsvarar lutningen på rännan, egentligen höjdskillnaden mellan ändarna.
Man talar om "potentialen" på vissa punkter, "noder" i en strömkrets och motsvarar direkt höjden över havet för en valfri plats där det finns vatten.
I EL-sammanhang motsvarar havsnivån =JORD,  dvs noll volt.
Om man lyckas komma emot en "nod" som håller hög spänning, tex 380 Volt, så blir detta inte riktigt farligt om man inte samtidigt, med någon annan kroppsdel nuddar jord. eller en nod som håller låg potential.
Jord, noll volt är det absolut vanligaste och därmed farligaste i kombination med en hög spänning.
Jord har man i fastigheter på diskbänkar, element och jordskenor i gruppcentraler, på den gröngula ledaren i kablar samt i apparater är jord oftast den vanligast förekommande noden och vid metallhölje ska hela höljet vara jordat.
Enbart jord mot kroppen och inget annat, är givetvis helt ofarligt.

Vad har då den mänskliga kroppen för resistans?
Mindre resistans ger högre strömstyrka och blir då farligare.
Om vi har tolv volt och en farlig ström vid likström är 50 milliampere (50 mA)
vilken resistans håller kroppen om det blir 50 mA?

Då har vi R = U/I
dvs  R= 12 delat med 0.050 dvs  240 ohm.

eftersom det är känt att 12 volt är en ofarlig spänning så vet vi att kroppen aldrig håller
så låg resistans som 240 ohm.
Man brukar säga att faran börjar vid ca 70 volt.
Det skulle betyda att kroppsresistansen är minst runt 70/0,050 ohm dvs 1400 ohm.
Högre resistans så blir strömmen mindre än 50 mA.

Vanligen ska strömmen gå igenom huden och därför spelar det stor roll hur fuktig den är.

Det finns också spänningskällor som aldrig kan ge mer än tex 20 mA.
Då är inte ens tusentals volt farligt. Men det kan givetvis kännas ändå.
Labba inte med detta hemma smile
Senast redigerat av Subtext (9 juni )

Den här sandlådan ska jag lämna, om det finns en admin som klarar att ta bort kontot.
Trollen har fritt tillträde och för övrigt har jag ingen nytta eller glädje av ett dylikt tillhåll.

Muskelbil
9 juni
#123
Chockande läsning
jag följer med spänning ohm jag får

146 Inlägg
9 juni
#124
ja, bara att följa med strömmen

Den här sandlådan ska jag lämna, om det finns en admin som klarar att ta bort kontot.
Trollen har fritt tillträde och för övrigt har jag ingen nytta eller glädje av ett dylikt tillhåll.

Forummoderator
18 066 Inlägg
9 juni
#125
Nu var ni roliga... Jag jobbar numer med späninngssatta system. Gäller och tänka sig för där. Som chefen säger: Stressa inte! Ta hellre en extra hotellnatt/arbetsdag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
9 juni
#126
Hybrid_ skrev:
Nu var ni roliga... Jag jobbar numer med späninngssatta system. Gäller och tänka sig för där. Som chefen säger: Stressa inte! Ta hellre en extra hotellnatt/arbetsdag!

Slicka inte på fingrarna innan du jobbar

146 Inlägg
för 14 timmar sedan
#127
Rocke256 skrev:
Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

vem är förvånad.
pajkastare utan förstånd har fritt tillträde i denna SANDLÅDA.

Den här sandlådan ska jag lämna, om det finns en admin som klarar att ta bort kontot.
Trollen har fritt tillträde och för övrigt har jag ingen nytta eller glädje av ett dylikt tillhåll.

6 638 Inlägg
Forummoderator
18 066 Inlägg
för 13 timmar sedan
#129
Men snälla subtext? Behöver du prata med någon kanske? En dagisfröken? En begravningsentreprenör? Alkisen som sitter på bänken utanför systemet på sommaren? Skippa det sista alternativet. Ser ju lite konstigt ut om du sitter och pratar med dig själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök