3534
Sök

Aktiv Bas kan den Installeras "Fel" --> GAS AS-8

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
nyköpt GAS AS-8.

ANvänder Högnivåkablar, då jag har Orginalstereo, troligen finns ingen Lågnivå där.

har kopplat in 4 kablar som de ska vara hö/vä sida å Jord rätt. (Bryggat av från Bak 6.5" orginal crap)
B+ direkt till batteri (ingen säkring ännu, ska visst ha det)
+ Rem till Cigguttag som går till tändnigen, + Brytare imellan så ja kan stänga av Bas.

GAS AS-8 Ger Nu Mesigare Ljud än mina 6.5" i Dörrarna ! ska det vara så`? eller har ja gjort ngt fel?`
Har "Volym" Max på GAS AS-8
har ca 120Hz på filter (80-180).
Har Fas på 180 , vid 0 så lät det mkt mindre Bas.

Jag har kommit på att jag måste lägga BAS på MAX i stereon så att Suben ger mest ljud !`? ska det vara så?

Om jag Fadar Max BAK så låter det Inte spec, mkt !  har jag Fader som Innan 50% fram 50% Bak , så låter det mkt mkt mer Bas ur mina 6.5or Fram än av Subben som inte knappt Hörs då !!!!!

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP 
Alla råd är BRA !!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
15 september 2006
Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat!? Antar att det är ett steg du har kopplat in också? Har du bara kört högnivån rakt in i steget? Och därtill kopplaat basen från samma kanal som andra högtalare? Stämmer detta?

115 Inlägg
15 september 2006
Det är en aktiv baslåda (inbyggt steg) som har låg & högnivåingång.

I högnivåingången kör man bara in dom vanliga kablarna.

Du har alltså kopplat lådan parallellt med högtalarna?

Stereo
                /          \
           Högt.       Högt.
            /                  \
          B A S L Å D A N ?

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Chris_Allmighty skrev:
Det är en aktiv baslåda (inbyggt steg) som har låg & högnivåingång.

I högnivåingången kör man bara in dom vanliga kablarna.

Du har alltså kopplat lådan parallellt med högtalarna?

Stereo
                /          \
           Högt.       Högt.
            /                  \
          B A S L Å D A N ?

-------------------

Detta stämmer EXAKT på hur det är, samt kopplat..  smile

Finns inga andra sätt vad jag hört !  om man Inte har Lågnivå utgång på stereon..

4 571 Inlägg
15 september 2006
Vore bra om du kunde knäppa en bild på anslutningen eller rita hur det ser ut i paint så man riktigt förstår hur du kopplat.

115 Inlägg
15 september 2006
Har aldrig använt högnivå, så jag vet inte riktigt hur det funkar, men prova att koppla från bakhögtalarna & kör. Kan hända att dom snor för mycket & att lådan inte får tillräcklig signal..

+ - STEREO + -
                         / /                 \ \
                       + -  högtalare   + -    <-- lossa kablar & koppla ihop istället.
                         \ \                 / /
                         + -   låda     + -   

Alltså skippa högtalarna & prova..
Senast redigerat av Chris_Allmighty (15 september 2006)

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Bak Vänster 6.5"                       Bak Höger 6.5"
               - \ + \                      /+   /-
                   \    \                   /     /
                        HögNivå SUB
                               Uttag

Sub B+  12v   ------------------------->  Batteriet  (O Säkrat  idag)
                     Sub Rem+  12v Remote --------------> Cigguttasget , med en Brytare Imellan
                     Sub Jord  -  ------------------------------> Jord i skuffen, i Stor bullt.

Det är Allt, Hoppes detta ser Tydligare ut. för mer kablar har jag inte smile

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Chris_Allmighty skrev:
Har aldrig använt högnivå, så jag vet inte riktigt hur det funkar, men prova att koppla från bakhögtalarna & kör. Kan hända att dom snor för mycket & att lådan inte får tillräcklig signal..

+ - STEREO + -
                         / /                 \ \
                       + -  högtalare   + -    <-- lossa kablar & koppla ihop istället.
                         \ \                 / /
                         + -   låda     + -   

Alltså skippa högtalarna & prova..

------------------------------------------------
Ok Ska prova detta.  men vad jag Hört så vill bara subben ha Signalen isig, så det borde inte finnas ngt som ska "försvinna" ?!   

Med tanke på att det är ett 200W  steg i lådan, som ger Eget kräm..  eller resonerar jag fel nu?

(Enligt butiken, men ofta jiddrar dem bara tyvärr, vilket är Illa för oss som är Nybörjare på ämnet )
Senast redigerat av Scorpio1 (15 september 2006)

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
15 september 2006
Eller att du har fasvänt högtalarkablarna låter det som..

Dratt remoten till Ciggutttaget?????Jag hoppas inte Brl rekomenderade dej det....

Åk tillbaka till Butiken där du köpt det så hjälper dem dej..,Har du beställt den på Internet och bor runt Trollhättan-Strömstad så kan jag hjälpa dej...

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Rockfordboy82 skrev:

Dratt remoten till Ciggutttaget?????Jag hoppas inte Brl rekomenderade dej det....

-----------------

Fasvänt  Högnivån?  jag har svarta kablar antar det e jord till - Sladden från högtalarna.

sen är det bara höger & Vänster att välja på.   Fick Ingen Manual Lapp i Paketet ens  sad  ngt så enkelt borde man få tycker jag, Illa av GAS  sad

BRL sade mkt.
Hellst att ja skulle ha Remote till tändlåset.. men Så mkt ville ja inte skrúva, så Cigguttaget som Oxå går på TÄndlåset "ACC" med 12v.  Skulle Gå lika bra !   Sen vill ja ha Brytare imellan för att stänga av när jag har Bebisen i Bilen så det skulle funka Fint enl.  BRL  oxå.

115 Inlägg
15 september 2006
Scorpio1 skrev:
Rockfordboy82 skrev:

-----------------

Fasvänt  Högnivån?  jag har svarta kablar antar det e jord till - Sladden från högtalarna.

sen är det bara höger & Vänster att välja på.   Fick Ingen Manual Lapp i Paketet ens  sad  ngt så enkelt borde man få tycker jag, Illa av GAS  sad

BRL sade mkt.
Hellst att ja skulle ha Remote till tändlåset.. men Så mkt ville ja inte skrúva, så Cigguttaget som Oxå går på TÄndlåset "ACC" med 12v.  Skulle Gå lika bra !   Sen vill ja ha Brytare imellan för att stänga av när jag har Bebisen i Bilen så det skulle funka Fint enl.  BRL  oxå.

Remoten drar ingen ström, utan det är bara styrning till ett relä, så den kan du koppla lite var du vill.

362 Inlägg
15 september 2006
Inte för att va otrevlig eller pessimist, Men den lådan är rätt orkeslös... hade en i Caminon innan nuvarande bygge och den räckte f-n inte långt ens i den lilla kupen... Sorry , har bara dålig erfarenhet av den...

Hamster
817 Inlägg
15 september 2006
Hej!
Till att börja med vad är det för bil och vad e det för stereo?
Koppla ananrs in en hög-lågnivå omvandlare istället. Då har du bättre förutsättningar för att koppla in andra saker i framtiden.

454 Inlägg
15 september 2006
köp en hög/lågnivå omvandlare på biltema eller valfritt ställe för en ytterst liten peng... koppla in den i bagaget .... jag har så eftersom jag inte heller har nån lågnivå på originalstereon... sen har jag (och en kompis med samma koppling) fått sätta dit en Y-kabel som delar upp en av de två lågnivåsladdanra till 2 st för att få rätt ljud... å det har vi nu.... utan Y-kabeln kan man få problemet at det bara låter bra med 1 av de två lågnivåkablarna inkopllade..

51 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Shorty666 skrev:
Inte för att va otrevlig eller pessimist, Men den lådan är rätt orkeslös... hade en i Caminon innan nuvarande bygge och den räckte f-n inte långt ens i den lilla kupen... Sorry , har bara dålig erfarenhet av den...

Kan du rekomendera annat då?   undrar annars på BRLs GAS 10" i liten Låda + X2 slutsteget 1*300w el. 2*150.  vet inte alls hur sånna låter iofs. som grisen i säckaen VAD ja  än väljer, då ja int känner nån som har Nån subbas i bil. eller nån butik som har lyssnar ex.

Rytterson
köp en hög/lågnivå omvandlare på biltema eller valfritt ställe för en ytterst liten peng... koppla in den i bagaget .... jag har så eftersom jag inte heller har nån lågnivå på originalstereon... sen har jag (och en kompis med samma koppling) fått sätta dit en Y-kabel som delar upp en av de två lågnivåsladdanra till 2 st för att få rätt ljud... å det har vi nu.... utan Y-kabeln kan man få problemet at det bara låter bra med 1 av de två lågnivåkablarna inkopllade..

Svar: ska man ha en av dessa från lågnivån hängandes Lös då?  låter skummt.  va e vittsen med omvandlaren annars om man inte ska ha just dessa kablar direkt i sub då?

PS : Får DU Högre Signal med Lågnivå Omvandlaren än Direkt till Högnivån på Sub? om du har aktiv sub dvs

454 Inlägg
16 september 2006
Scorpio1 skrev:
Shorty666 skrev:

Kan du rekomendera annat då?   undrar annars på BRLs GAS 10" i liten Låda + X2 slutsteget 1*300w el. 2*150.  vet inte alls hur sånna låter iofs. som grisen i säckaen VAD ja  än väljer, då ja int känner nån som har Nån subbas i bil. eller nån butik som har lyssnar ex.

Rytterson

Svar: ska man ha en av dessa från lågnivån hängandes Lös då?  låter skummt.  va e vittsen med omvandlaren annars om man inte ska ha just dessa kablar direkt i sub då?

PS : Får DU Högre Signal med Lågnivå Omvandlaren än Direkt till Högnivån på Sub? om du har aktiv sub dvs

Du får lågnivå, vilket jag har fått information om att det är en bättre signal att skicka in i ett slutsteg... 
eftersom bägge lågnivåkablarna ger exakt samma signal (1st + och 1st -) och du tappar ytterst lite på att dela den ena till två så är detta en fungerande lösning .....

på frågan om den ska hänga lös så är svaret att du kan om du tycker det är fult med en lös kabel gömma allt nåstans så du har endastlågnivåkabel ut i bagaget....
då är det bara att köpa en kabel med honor i ena änden och hanar i andra så slipper du se den lösa lågnivåkabeln....

jag håller med om att det låter skumt och inte är 100% snyggt men det löste mitt problem som var samma problem som du har och även min kopis hade...

Sen undrade du om nån kunde rekomendera en annan aktiv sub , jag rekomenderar att du köper en baslåda och ett slutsteg och kopplar in för det är ju inte svårare än at koppla in en aktiv låda...

om du inte är så "hemma" på vad du ska köpa så finns ju färdiga "bas+slutsteg" paket eller så frågar du personalen i butiken bara.
Du får vad du betalar för  // joakim
Senast redigerat av ryttersson (16 september 2006)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
16 september 2006
Har du testat med att skruva på gainen. en liten rund skruv med ett spår i som brukar sitta bredvid rca anslutningenl..

Diesel is the blood of satan.

51 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Gain = MAX  om ja inte skrivit det innan redan...  vill MAX ska vara För mkt "volym" ! inte för liite.
Undrar om man skulle få en Högre SIGNAL om jag bara skaffar en Hög -> Låg nivå konverterare..

HZ 80-180  spelar inge roll va den står på.

454 Inlägg
17 september 2006
Scorpio1 skrev:
HZ 80-180  spelar inge roll va den står på.

det är otroligt viktigt.... står den på 180 så är detinte mkt bas att räkna med.... ställ den på ca 70 hz

StylingFreak
220 Inlägg
17 september 2006
asså shit... varför köpte du en sån låda?
hade det inte vart absolut smartast att köpa ett sepparat steg och en låda?
Tänk om du en vacker dag spränger basen. då har du köpt ett steg i onödan eller du kanske ledsnar på basen och vill ha 2st..
enda anledningen till att köpa en sån låda måste väll vara att cashen inte räckte för dom ärju bara kass..
sorry men det är inget personligt utan bara min åikt om lådan

styling or tuning?

Sök