3962
Sök

Frågor kring nytt framsystem till Lupon

9 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har gått och köpt mig ett par begagnade 6.5" Infinity Reference 6510cs som jag tänkte sätta in i min stackars Lupo. Har i dagsläget en Pioneer deh-7000UB som huvudenhet och ett bryggat 2x180 watts steg som driver en sub. Hade tänkt att slopa subben helt och istället låta slutsteget driva högtalarna.
Är det värt att göra så eller ska jag låta huvudenheten driva dom? Jag är ute efter att det ska låta bra och rent, och är inte i något större behov av någon superdjup bas.

Sen har jag lite frågor kring monteringen. Som det ser ut nu så är det bara plåt i hela dörren. Är det värt att investera i ett par dämpmattor (typ silentcoat) och slänga in? Klarar man sig i så fall på 8 ark?

Har även en sista fundering kring monteringen utav baselementet. Jag har förstått att det behövs en MDF-adapter för att få det riktigt tätt mellan dörr och högtalare. Hur fäster jag MDF-ringen i dörrplåten? Som det ser ut nu så är det bara 4 tomma hål från dom popnitade orginalhögtalarna som satt där. Ska jag sätta en MDF-ring på insidan av plåten och en på utsidan och sen bara använda vanligt skruv att dra ihop dom med varandra, eller finns det gängor som man sätter dit? Ska man sätta silentcoat mellan plåten och MDF-ringarna?

Hoppas det inte blev för mycket på en gång, hej!

302 Inlägg
14 april 2012
Att driva framsystem från steg är att rekommendera för att få ett så bra ljud som möjligt.
Det stereon ger ut i effekt räcker tyvärr inte för att driva framsystemet fullt ut.

Att dämpa dörrarna gör riktigt stor skillnad.
Du kan idag handla stort bulkpack för under 1000 lappen, och då räcker det till dörrar och en hel del annat som behöver dämpas i bilen.

För att montera MDF ringar i dörren så kan du antingen borra hål och köra bult/mutter. Se till att det även blir tätt mellan ringen och plåten.

Hoppas du fick lite bra svar iaf. wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

2 665 Inlägg
14 april 2012
xciso skrev:
Att driva framsystem från steg är att rekommendera för att få ett så bra ljud som möjligt.
Det stereon ger ut i effekt räcker tyvärr inte för att driva framsystemet fullt ut.

O varför måste man driva det fullt ut?

Det brukar inte vara så stort Xmax lin på framsystem.

Men visst blir det bättre med steg!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

302 Inlägg
15 april 2012
Givetvis behöver man inte köra framsystemet fullt ut, men högtalarna klarar av bra mycket mer effekt än vad spelaren ger ut.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

1 045 Inlägg
15 april 2012
du får ju bättre ljud med slutsteg,, tightare och bättre respons,, så slutsteg är att rekomendera.

sen finns det nog plast ring anpassat för din bil så du för helt tätt, och ska du köpa dämpmatta så kan du även sätta det på plast adaptern. blir den stabilare,

108 Inlägg
15 april 2012
Ta upp hålet efter niten till 7mm, sedan kör du en M5 mutternit.

9 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Tack för svaren!

En plastadapter till lupon gick på 500:- (!), vilket låter sinnessjukt dyrt så jag funderar på att beställa ett par såna här istället: http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1034 och ett 8-pack silent coat också.

Det bör väl fungerar lika bra?

Tänkte ändå ge det ett försök först att driva högtalarna med huvudenheten och orginal kablage. Låter det risigt får jag ge mig på slutstegslösningen. Någon som har meckat lupo tidigare och har något tips om hur man kan dra upp nya högtalarkablar till diskanterna? Försökte lossa kåpor idag men allt verkade sitta som berget.

108 Inlägg
16 april 2012
Hur ser hålet/hålmönstret ut ? Har för mig Autoleads SAK-3108 ska passa. Ska inte kosta mer än ca 300:-.

Bättre att be någon fräsa ut MDF ringar, MDF adaptrarna har försänkning för högtalaren, klarar du dig på en så är det lugnt.

Testade lite lätt med original Symphony radion på mina DLS RM6.2 innan jag plockade ut den. Det lät inte bra, noll kontroll. Potentialen finns dock, delat med steg kommer det att låta überbra.
Kanske är Infinityhögtalarna mer lättdrivna ? Frugan har ett par Lighning Audio B1.65C i sin Ibiza (samma dörr som Fabia) på en Alpine utan steg, låter förvånansvärt bra (dock är dörren dämpad både på in och utsida, basgain vid 100Hz).

Peter smile
Senast redigerat av wolw (16 april 2012)

75 Inlägg
16 april 2012
Du får bända lite lätt med en skruvmejsel eller nåt liknade så ska hela diskanten ploppa upp. Men jag tycker du inte ska sätta dom nya diskanterna på original platsen om du vill ha bra ljud. Avståndet mellan middbas och diskant är lite långt, tycker jag. Men du måste koppla ur dom iaf om du ska köra original kablar.

4 767 Inlägg
18 april 2012
Nackdelen med att köra med mdf-adaptrar är att det rinner vatten i dörren på Lupon, och därför är det rekommenderat att ha plastadaptrar med en liten keps på, som styr undan vattnet från att rinna ner i talspolen på högtalaren.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 523 Inlägg
19 april 2012
8 ark Silent coat räcker absolut ej till båda dörrarna testade 7ark sc o det räckte ej till en dörr på bmwn.. Antingen 40arks paket eller STP silver bulkpack. Skulle satsat på STP

Sök