3179
Sök

Val av Billjud

4 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Ska nu köpa mitt första ljud till bilen. Kan inte så mycket själv, så skulle vilja ha lite tips på prisvärda baslådor+slutsteg(+kablar om man orkar/vill). Det ska helst inte kosta mer än 3.4 tusen - 3.5 tusen. Som stereo hade jag tänkt mig http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-4754sd.html Även förslag på detta uppskattats om ni tycker jag ska ha en annan. (jag har en android telefon med spotify). Denna får gå på något runt 1.5 tusen.

När det gäller baslåda så har min kompis sagt att jag inte ska ha någon med 4 ohm impedans, då det drar mycket ström, han tycker att jag ska ha med 2 ohm istället.

Tack på förhand!

stRaend
14 april 2012
#2
ju lägre ohm desto mera ström drar det, din kompis är ute och seglar på atlanten... om inte ännu längre bort.

Vad är ditt mål med ljudet? vad är det för bil? hade du tänkt lägga 3500:- (minus) 1500:- för stereon, alltså 2000:-? Riiiktigt tajt budget. För 2000:- skulle jag nog köpa framsystem utan slutsteg bara beroende på vad du har idag som sagt. Och hade du tänkt uppgradera något senare? För att få "bra" ljud får man inte för 3500:- om allt ska ingå. oavsett vad man har för krav NÄSTAN.

Kablar , säkringar , dämpmaterial, räkna med 1000-1500.. Då är det 500-1000:- kvar av budgeten att få högtalare, slutsteg, basar? det rimmar inte smile

4 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#3
Tack för informationen om ohm! smile
Budgeten för baslåda+slutsteg+kablar är 3500:-
Budgeten för stereo är ~1500:-
Så 5000:- ungefär

Det är en BMW 320i -00 Sedan
Senast redigerat av Banden (14 april 2012)

stRaend
14 april 2012
#4
Har du någon form av skidlucka i bilen?

Om du inte har någon skidlucka, gå in på länken (mitt fotoalbum) så får du se hur jag löste det med en bandpasslåda i min gamla e36'a sedan. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=9212

Du "måste" köpa dämpmaterial, annars så kommer du förlora mycket tryck och ljud. Det mesta kommer försvinna ut i plåten och bara föra massa oväsen. Bara ett tips alltså, du måste ju givetvis inte men du vinner så mycket på att göra det.

Men för att summera lite:

1500:- för stereo
1000:- för kablar
500:- för dämpmaterial

Sedan har du tillgång till material att bygga lådan av? Annars så går det bort kanske 200:- där också.

Så då är det 1800:- kvar att köpa bas och steg för.

Och då är frågan är du ute efter välljud eller mer dunka dunka?

4 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#5
Oj, kablar var dyrt hmm Jag har ingen skidlucka och jag vill ha dunka dunka och jag bygger helst inte egen låda.
Senast redigerat av Banden (14 april 2012)

452 Inlägg
14 april 2012
#6
Banden skrev:
Oj, kablar var dyrt hmm Jag har ingen skidlucka och jag vill ha dunka dunka och jag bygger helst inte egen låda.

BMW utan skidlucka så kan du glömma allt vad färdig byggda lådor heter dessvärre!
du behöver bygga en avstämd låda för just din biltyp för att få till basen.
eftersom du ej har så mycket pengar eller kunskapen för just detta så kanske du skall överväga alternativet att sätta in högtalare fram och i hatthyllan och driva dessa med ett 4-kanal steg.
blir ingen jättebas men poppar på helt ok med en korrekt montering.

alternativt att du köper en aktiv plattbas och lägger under sättet, är själv ingen jättefan av dessa men dem funkar som en nödlösning.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

4 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#7
Ok, tack för informationen smile

stRaend
14 april 2012
#8
tror nog "Team_Bilradiohuset" sammanfattade det hela riktigt bra. Går ju köra bandpass som jag sa tidigare men då får du bygga låda själv som sagt.

27 Inlägg
14 april 2012
#9
kostar kablar verkligen så mycket? det finns ju paket för 300kr, duger inte dom?

stRaend
14 april 2012
#10
Primary skrev:
kostar kablar verkligen så mycket? det finns ju paket för 300kr, duger inte dom?

allt är relativt, jag räknar alltid med 1000:- då jag alltid drar bak större kabel än vad som behövs just idag. Vet att dom flesta gör så med tanke på att många kommer att uppgradera sig alltså skaffa större eller fler slutsteg. Då känns det väldigt onödigt att behöva riva upp golvmattan och lägga ytterligare pengar på ny kabel.

Och jag kör alltid med kopparkabel, finns dom som testat och mäta upp skillnaden mellan aluminium och koppar och det är ingen större skillnad egentligen. Men jag är sån att jag vill ha det bättre även om det är liten marginal. Så jag skulle rekommendera 50mm2 kopparkabel. Paket finns för 1399:- på blekingebilradio.. Du kan ju köra med aluminiumkabel med och hamna på 899:- (tror jag).

Sedan finns det ju även dom mindre för 399:-, förmodligen 10-20mm2 och aluminium kabel. Fast sen när pengarna rullar in så garanterar jag nästan att TS vill ha lite värre grejer, och då räcker kanske inte 10-20mm2 till.. Så satsa på stor kabel om du känner att du har råd med det, annars så kan du lyssna på Primary och köpa dom billigare paketen.

Hoppas alla förstår mitt inlägg och inte kastar paj för att jag inte kör med aluminiumkabel....

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 april 2012
#11
stRaend skrev:
ju lägre ohm desto mera ström drar det, din kompis är ute och seglar på atlanten... om inte ännu längre bort.

Made my dayhaha.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 045 Inlägg
14 april 2012
#12
kabelkit är billiga idag så för 500:- får man bra strömkit med säkringshållare,lågnivå m,m

som sagt färdig låda i bmw utanskid lucka är svårt få spela nå vettigt,, bandpass låda är det som funkar bäst,, och då behöver du 1bas för att uppnå mer tryck,

du har inte skrivit vart du bor men hör med nån bilstereo butik dom kan nog bygga en bandpasslåda för 2000:-


27 Inlägg
14 april 2012
#13
stRaend skrev:
Primary skrev:
kostar kablar verkligen så mycket? det finns ju paket för 300kr, duger inte dom?

allt är relativt, jag räknar alltid med 1000:- då jag alltid drar bak större kabel än vad som behövs just idag. Vet att dom flesta gör så med tanke på att många kommer att uppgradera sig alltså skaffa större eller fler slutsteg. Då känns det väldigt onödigt att behöva riva upp golvmattan och lägga ytterligare pengar på ny kabel.

Och jag kör alltid med kopparkabel, finns dom som testat och mäta upp skillnaden mellan aluminium och koppar och det är ingen större skillnad egentligen. Men jag är sån att jag vill ha det bättre även om det är liten marginal. Så jag skulle rekommendera 50mm2 kopparkabel. Paket finns för 1399:- på blekingebilradio.. Du kan ju köra med aluminiumkabel med och hamna på 899:- (tror jag).

Sedan finns det ju även dom mindre för 399:-, förmodligen 10-20mm2 och aluminium kabel. Fast sen när pengarna rullar in så garanterar jag nästan att TS vill ha lite värre grejer, och då räcker kanske inte 10-20mm2 till.. Så satsa på stor kabel om du känner att du har råd med det, annars så kan du lyssna på Primary och köpa dom billigare paketen.

Hoppas alla förstår mitt inlägg och inte kastar paj för att jag inte kör med aluminiumkabel....

Spelar tjock leken någon roll på ljudkvalitén? eller är det mer bara för att kunna ge max kräm till grejerna? skulle du kunna förklara varför en tjockare kabel är bättre samt om man märker någon skillnad på tjockare samt lite tunnare!

Har kikat på detta kabelkit: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3028
något tunna kablar men billigt! frågan är då vad det är för skillnad på tunna och tjocka!

564 Inlägg
14 april 2012
#14
Primary skrev:
Spelar tjock leken någon roll på ljudkvalitén? eller är det mer bara för att kunna ge max kräm till grejerna? skulle du kunna förklara varför en tjockare kabel är bättre samt om man märker någon skillnad på tjockare samt lite tunnare!

Har kikat på detta kabelkit: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3028
något tunna kablar men billigt! frågan är då vad det är för skillnad på tunna och tjocka!

Tjockare kablar leder bättre, du får alltså lägre förluster. Sedan är det väl någon slags gräns på hur mycket en kabel kan transportera innan den blir alldeles för varm och pga det få ännu högre motstånd i kabeln. På ditt "lilla" ljud kommer du inte att höra eller märka skillnad, men i framtiden när du nästan helt säkert vill ha större grejer kommer du att måsta ha större kabel när du då kommer att plocka ut mer effekt. Därför är det billigare att köpa en grov kabel än att köpa en tunn nu och en stor senare när du ska uppgradera. Dessutom slipper du allt extrajobb!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

stRaend
14 april 2012
#15
Ca 10mm2 räcker inte så långt + att det är aluminium. Säkert lika bra som koppar men som jag sa tidigare, jag prioriterar koppar.

27 Inlägg
14 april 2012
#16
ok, så ett sådant här paket kanske funkar lite bättre än det andra: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

men fortfarande budget!

564 Inlägg
14 april 2012
#17
Primary skrev:
ok, så ett sådant här paket kanske funkar lite bättre än det andra: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

men fortfarande budget!

Dock är inte AGU bra alls, de ska lätt gå "halvsönder" så att det knappt leder ström men den ser ut att vara hel. ANL säkring är vad du ska ha!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

27 Inlägg
14 april 2012
#18
Lillalilja skrev:
Primary skrev:
ok, så ett sådant här paket kanske funkar lite bättre än det andra: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

men fortfarande budget!

Dock är inte AGU bra alls, de ska lätt gå "halvsönder" så att det knappt leder ström men den ser ut att vara hel. ANL säkring är vad du ska ha!

Skulle du kunna tipsa om ett kabelkit för ca 500lappen som ska klara av: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … _id=UD-079 och http://www.autohifi.se/?category_id=251 … id=AW1251?

detta ska sedan kopplas in i http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-m … 400ub.html

564 Inlägg
14 april 2012
#19
Primary skrev:
Lillalilja skrev:
Primary skrev:
ok, så ett sådant här paket kanske funkar lite bättre än det andra: http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

men fortfarande budget!

Dock är inte AGU bra alls, de ska lätt gå "halvsönder" så att det knappt leder ström men den ser ut att vara hel. ANL säkring är vad du ska ha!

Skulle du kunna tipsa om ett kabelkit för ca 500lappen som ska klara av: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … _id=UD-079 och http://www.autohifi.se/?category_id=251 … id=AW1251?

detta ska sedan kopplas in i http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-m … 400ub.html

Börja att leta runt om du kan hitta ett begagnat kit med 50 mm² ström/jord kabel, här har du billig lågnivå http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … ct-IP1501, på samma sida kan du köpa säkringshållare och säkring. Bra att veta är att säkringen är tíll för att skydda kabeln och ska dimensioneras efter hur stor kabel du har. Med detta landar du på ca 200 kronor. Den ska sitta max 30 cm från batteriet.

Strömkabel vet jag inte var man hittar hur stor area man behöver så det får någon annan svara på. Då behöver du en remote, denna kabeln är en väldigt liten kabel så om du har tex högtalarkabel hemma kan du dra en sån. Länken till basen fungerade inte, hade du tänkt att köra den i 2 eller 1 ohm?
Senast redigerat av Lillalilja (14 april 2012)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

27 Inlägg
14 april 2012
#20
Lillalilja skrev:
Primary skrev:
Lillalilja skrev:

Dock är inte AGU bra alls, de ska lätt gå "halvsönder" så att det knappt leder ström men den ser ut att vara hel. ANL säkring är vad du ska ha!

Skulle du kunna tipsa om ett kabelkit för ca 500lappen som ska klara av: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … _id=UD-079 och http://www.autohifi.se/?category_id=251 … id=AW1251?

detta ska sedan kopplas in i http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-m … 400ub.html

Börja att leta runt om du kan hitta ett begagnat kit med 50 mm² ström/jord kabel, här har du billig lågnivå http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … ct-IP1501, på samma sida kan du köpa säkringshållare och säkring. Bra att veta är att säkringen är tíll för att skydda kabeln och ska dimensioneras efter hur stor kabel du har. Med detta landar du på ca 200 kronor. Den ska sitta max 30 cm från batteriet.

Strömkabel vet jag inte var man hittar hur stor area man behöver så det får någon annan svara på. Då behöver du en remote, denna kabeln är en väldigt liten kabel så om du har tex högtalarkabel hemma kan du dra en sån. Länken till basen fungerade inte, hade du tänkt att köra den i 2 eller 1 ohm?

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=AW1251

där är basen igen... hoppas den funkar nu! annars är det en Audiobahn AW1251J 12".
Öhm jag vet faktiskt inte, tror 4ohm då det är det som står på basen! men jag är värsta färskingen på detta tongue på basen står det impedans: 2x4ohm, betyder inte det att det är 2 stycket ohms ingångar på basen?


Sök