Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
Jaa suck, sånt där ser man ju nästan varje dag. Tragiskt. Dessa förbannade jävla EU-regler!!!!
/Benny
Fast "Dessa förbannade jävla EU-regler" förklarar inte alla de äldre bilar, som är tillverkade långt innan DRL ens var påkommet som uttryck (nåja), som ligger och kör rundor utan belysning på kvällar/nätter...
Nej, det gör det inte men det rättfärdigar inte dessa med s.k. DRL. Men det är ju så att dessa med DRL vet att de har dessa DRL på dagtid men tänker inte på att det blir skumt och mörkt och att de är svarta bakåt. Naturligtvis har vi den andra gruppen också som jag inte förstår mig på. Dom har inget lyse på och man kan ju fråga sig varför dom inte märker detta då det blir skumt eller mörkt ute och det är svart framför bilen samt att det är svart på mätartavlorna. Man måste ju tänka till lite grann.
/Benny
Min mening var helt enkelt just den. Att vi har den "andra gruppen" också.
Men absolut, jag håller med, jag förstår inte heller hur man kan köra runt med parkeringsljus/drl/inget ljus påslaget alls, när det är mörkt eller ens "halvmörkt" ute, utan att märka det. Möjligen möjligen att man skulle kunna missa det inne i en välbelyst storstad, men senast för någon månad sen mötte jag en bil utan något ljuse på alls...kolsvart ute, men inte ens parkeringsljus tänt, "mitt ute i skogen". Och just det är obegripligt i min värld. Har nu ljuset lagt av (av någon anledning) slår man väl på varningsblinkers iaf?. Går inte det, ja då kan man ju tycka att man låter bilen stå helt och hållet.
- - - - - - - - - -
En sak som förundrat mig är dock hur många som inte förstår de "vanliga gesterna" i trafiken. Jag kom för några dagar sen till en bro, under denna kan man bara köra en bil åt gången. Jag hade visserligen förkörsrätt, men stod lite "dumt" så jag blinkade snabbt på den mötande bilen att det bara var att köra. Som tack för detta blinkar tomten inte lite snabbt tillbaka för att tacka eller liknande, nej nej, utan väljer att slå på sitt helljus och därigenom även sina extraljus.
Tack för den. Vänlighet är en bra egenskap...så länge man inte befinner sig i trafiken, för där har man inget för det.
Jag utgår från att det inte "bara är jag", men nog faen har "klimatet" i trafiken blivit ofantligt mycket mer aggressivt och hårt de senaste...10-15 åren (damn I'm old...).
- - Edit - -
Nej jag menar inte att varningsblinkers är ett bra alternativ, men om man nu befinner sig ute "mitt i natten" och belysningen dör, så är det åtminstone ett alternativ tills man kan ta sig "ur vägen" s.a.s. .