3376
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

111 Inlägg
21 maj 2012
marwin_of_sweden skrev:
Mobeerg skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Ta då ett cipax fat(stavning?). Dom är på 1000l, skit enkelt att ha på ett traktor släp eller på en ställning där man brukar åka ut på vägen.
Jo självfall räcker nog gott och väl, hur tror du att du får vatten i kranen hemma??
Ska man ändå inte vara nöjd med trycket ta då en 12volts pump eller 24volt och koppla på traktorn.

Jag har en pump i källaren som pumpar upp vattnet till kranen, har du ett kärl på vinden så det rinner ner när du öppnar kranen som du måste fylla på när det tar slut?

Tänk lite nu.
Dom allra flesta hus och hyreshus i tätbebyggda områden får vatten genom självfall från vatten torn.
Har man pump i källaren bor man antingen för högt i förhållande till vatten tornet eller så har man egen borrad brunn i trädgården.

Börjar hamna lite långt utanför topic nu va grabbar? Familjeliv.se är siten ni letar efter!

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

Självlärd
3 083 Inlägg
21 maj 2012
Back on topic..

Epa/A-traktorer är ju något som bör förbjudas att framföras på allmän väg.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 maj 2012
Volvo142_73a skrev:
Back on topic..

Jag vet att dessa är bannlysta på gorg, men jag håller inte med ... jag har själv varit 16 år ... menar att det var en bra träning, och ett perfekt sätt att glida in i ett trevligt bilintresse som hållit i sig genom alla år wink

Har funkat likadant med mina båda söner. Synd att många glömmer vilken utmärkt "plantskola" det är med 16-årsbilar roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Forummoderator
26 395 Inlägg
21 maj 2012
-MATS- skrev:
Volvo142_73a skrev:
Back on topic..

Jag vet att dessa är bannlysta på gorg, men jag håller inte med ... jag har själv varit 16 år ... menar att det var en bra träning, och ett perfekt sätt att glida in i ett trevligt bilintresse som hållit i sig genom alla år wink

Har funkat likadant med mina båda söner. Synd att många glömmer vilken utmärkt "plantskola" det är med 16-årsbilar roll

Absolut inget illa menat, men epatraktorer behöver ju i alla välmening inte existera heller, bara på grund av att det är en bra inkörsport till vuxenlivet och de "större" bilarna.
Bilar kan man skruva i vilken ålder som helst - nåja nästan i alla fall - och man får ju faktiskt börja övningsköra när man är 16, så vad är det för fel med moped innan dess?

Med tanke på hur vissa kör i det "vuxna" livet dessutom, så verkar ju inte "inkörsporten" ha fungerat något nämnvärt bra heller..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Självlärd
3 083 Inlägg
21 maj 2012
-MATS- skrev:
Volvo142_73a skrev:
Back on topic..

Just att det är en inkörsport är väl enda positiva. Annars låter dom förjävligt, går sakta, ligger mitt i vägen, går inte att köra om. Ja listan kan bli lång men jag stannar där

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 maj 2012
Mack skrev:
Med tanke på hur vissa kör i det "vuxna" livet dessutom, så verkar ju inte "inkörsporten" ha fungerat något nämnvärt bra heller..

Jag förstår hur du tänker - man brukar väl säga att det är 20% av alla trafikanter som står för 80% av alla trafikolyckor (eller nåt sånt). Oavsett om man haft EPA eller inte.

Men det var till en solklar fördel när B-kortet skulle tas, det är åtminstone så jag sett det hela.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
, . .·´¯`·..

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 maj 2012
Volvo142_73a skrev:
Just att det är en inkörsport är väl enda positiva. Annars låter dom förjävligt, går sakta, ligger mitt i vägen, går inte att köra om. Ja listan kan bli lång men jag stannar där

Låter som en klockren beskrivning av min fars kusin som körde en ljusblå DKW Junior när jag var liten - han borde INTE ha fått körkort lol

, . .·´¯`·..

Forummoderator
26 395 Inlägg
21 maj 2012
-MATS- skrev:
Mack skrev:

Jag förstår hur du tänker - man brukar väl säga att det är 20% av alla trafikanter som står för 80% av alla trafikolyckor (eller nåt sånt). Oavsett om man haft EPA eller inte.

Men det var till en solklar fördel när B-kortet skulle tas, det är åtminstone så jag sett det hela.

Jag försöker inte dra alla epa-åkare över en kam, men hittills har jag dock själv nog aldrig sett en vettig sådan.
Har till och med blivit omkörda av såna där förkortade plåtburkar..

102 Inlägg
22 maj 2012
Min bror har en epa traktor som mycket väl har kommit till användning på positiva sätt. Kan lova att han tyckte de var nice att kunna ta en varm traktor till bussen i vintras istället för moppen.. tongue Men då bor vi ju på landet. Stör mig inte så mycket på dom, de är ju bara att köra om?

Forummoderator
26 395 Inlägg
22 maj 2012
conlerc skrev:
Min bror har en epa traktor som mycket väl har kommit till användning på positiva sätt. Kan lova att han tyckte de var nice att kunna ta en varm traktor till bussen i vintras istället för moppen.. tongue Men då bor vi ju på landet. Stör mig inte så mycket på dom, de är ju bara att köra om?

Beror väl på hur vägarna ser ut? Ibland får man ju ligga bakom och trycka bra länge innan det rätta tillfället kommer.
Själv körde jag moped på vintern. Funkade finfint..det är ju liksom bara att klä på sig?

365 Inlägg
22 maj 2012
Stör mig på folk som inte kan köra om folk som åker för långsamt.

Inte helt ovanligt att man kommer på 90-sträcka och hamnar bakom en rad på 4-5 bilar som helt enkelt vägrar köra om bilen först i ledet som i sin tur ligger på 75-80, men ändå ska dom ligga mitt uppi arslet på varann.

Tur det inte är så trafikerat här ute, då man oftast kan ta hela ledet i ett svep.

En till grej..

Folk påväg till/hem från fjällen vid loven.

Det är ju skitgött att möta flera ekipage per mil som anser sig för fina för att rulla några hack på ljusjusteringen för att kompensera för sin överlastade bil samt ev. husvagn.
Ljustut åt dessa resulterar oftast i att dessa slår på sitt helljus, men älskar dom xenon i nyllet så är inte ja den som är den smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Forummoderator
26 395 Inlägg
22 maj 2012
Winterdrift skrev:

Inte helt ovanligt att man kommer på 90-sträcka och hamnar bakom en rad på 4-5 bilar som helt enkelt vägrar köra om bilen först i ledet som i sin tur ligger på 75-80, men ändå ska dom ligga mitt uppi arslet på varann.

Tur det inte är så trafikerat här ute, då man oftast kan ta hela ledet i ett svep.

En till grej..

Det är ju skitgött att möta flera ekipage per mil som anser sig för fina för att rulla några hack på ljusjusteringen för att kompensera för sin överlastade bil samt ev. husvagn.
Ljustut åt dessa resulterar oftast i att dessa slår på sitt helljus, men älskar dom xenon i nyllet så är inte ja den som är den smile

När vi ändå har ämnet uppe då så kan jag säga att jag stör mig enomt mycket på dessa vettvillingar som kör om även fast det kan vara krön, kurvor eller uppenbat mötande trafik.
Själv har man hjärna nog att oftast backa undan lite och helt enkelt vänta på det rätta ögonblicket, men så kommer en sån där vettvilling som nästan prejar en av vägen när de ska in i ledet igen..fy fan för dem!

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
22 maj 2012
Mack skrev:
Winterdrift skrev:

En till grej..

När vi ändå har ämnet uppe då så kan jag säga att jag stör mig enomt mycket på dessa vettvillingar som kör om även fast det kan vara krön, kurvor eller uppenbat mötande trafik.
Själv har man hjärna nog att oftast backa undan lite och helt enkelt vänta på det rätta ögonblicket, men så kommer en sån där vettvilling som nästan prejar en av vägen när de ska in i ledet igen..fy fan för dem!

Man behöver inte köra i 75km/t på en 90väg när man kan gasa lite o köra förnuftigt i 90km/t, samt man behöver inte heller bara gasa blint utan att ha syn om några meter. BALANS ska det finnas! Kör man i 90 på en 90 väg slipper man irritera folk som sen bara gasar.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

61 Inlägg
22 maj 2012
Folk som tutar när de står i bilkö är väl inte direkt imponerande, som om de skulle gå fortare..
En bekant tog sitt första hjälpen-kit och gick fram med det till en idi*t som stod på hornet, frågade honom vad han behövde hjälp med eftersom han så frenetiskt tillkallade hjälp genom att tuta.big_smile
En annan sak som är irriterande är bilister som inte kan hålla den rådande hastigheten och vägrar släppa förbi en..
Bilden är från Atlanterhavsveien i Norge, vad bromsar han för? Gick väl i 50 typ, när hastighetsbegränsningen va 70.. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40288/40288-75a4bd4c015d6a9b0a6257e1af61e0c5.jpg
Bromsa för de regnar?

902 Inlägg
22 maj 2012
Auton skrev:
Folk som tutar när de står i bilkö är väl inte direkt imponerande, som om de skulle gå fortare..
En bekant tog sitt första hjälpen-kit och gick fram med det till en idi*t som stod på hornet, frågade honom vad han behövde hjälp med eftersom han så frenetiskt tillkallade hjälp genom att tuta.big_smile
En annan sak som är irriterande är bilister som inte kan hålla den rådande hastigheten och vägrar släppa förbi en..
Bilden är från Atlanterhavsveien i Norge, vad bromsar han för? Gick väl i 50 typ, när hastighetsbegränsningen va 70.. 

http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40288/40288-75a4bd4c015d6a9b0a6257e1af61e0c5.jpg
Bromsa för de regnar?

kanske blåste medvind o det kändes att förare åkte för fort!lollol

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 maj 2012
Auton skrev:
...vad bromsar han för? Gick väl i 50 typ, när hastighetsbegränsningen va 70..

Det där är ju väldigt vanligt även på svenska vägar. Så fort vägen är annat än spikrak måste man tydligen bromsa ned 20 km/h, annars riskerar man ju tydligen att välta.tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

902 Inlägg
22 maj 2012
Masquerade skrev:
Auton skrev:
...vad bromsar han för? Gick väl i 50 typ, när hastighetsbegränsningen va 70..

Det där är ju väldigt vanligt även på svenska vägar. Så fort vägen är annat än spikrak måste man tydligen bromsa ned 20 km/h, annars riskerar man ju tydligen att välta.tongue

sure! hon/han borde sänka ner till 30!lollol
Man kan undra vrf några människor åker inte buss eller cykla med trehjulingar o låta bli köra bil o IRRITERA folk!?!?!?

Ungdoms Räser
425 Inlägg
22 maj 2012
Jag ogiller cyklister och mopeder (25/30 och EU) som kör lite hejvilt.
Ibland kan de ligga på vägen (Ja det får dem) och då det blir rött. Ja då svänger vi upp på trottoaren för att komma om rödljuset och sedan fortsätta på bilvägen efteråt.

Antingen så håller man sig på cykelbanan eller på trafikbanan och kör...

Och en gång mötte jag en cyklist som cyklade på mjölkuddsviadukten (en bro med heldraget) som låg mitt i körfältet. Gick inte att få kontakt med cyklisten så det var bara hålla 15 ett bra tag..

Självlärd
3 083 Inlägg
22 maj 2012
Isaksson5 skrev:
Ibland kan de ligga på vägen (Ja det får dem) och då det blir rött. Ja då svänger vi upp på trottoaren för att komma om rödljuset och sedan fortsätta på bilvägen efteråt.

Och en gång mötte jag en cyklist som cyklade på mjölkuddsviadukten (en bro med heldraget) som låg mitt i körfältet. Gick inte att få kontakt med cyklisten så det var bara hålla 15 ett bra tag..

Kommer inte ihåg vilka mopeder det gäller. Men har för mig det är 25/30km/h moppar som SKA köra på cykelvägen om sådan finns. Alltså inte gångtrottoar då.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
22 maj 2012
Volvo142_73a skrev:
Isaksson5 skrev:

Kommer inte ihåg vilka mopeder det gäller. Men har för mig det är 25/30km/h moppar som SKA köra på cykelvägen om sådan finns. Alltså inte gångtrottoar då.

Jo de ska befinna sig på cykelväg. Men de kör lite hursomhelst ut på vägen, in på cykelbanan och ut på vägen igen. Sedan så tar de en genväg vid en gångbana för att slippa köra 50 meter...

Sök