2749
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

918 Inlägg
18 april 2012
#121
M1Get skrev:
Growe skrev:
det får man göra med alla stora fordon om man inte vet att man får plats i en fil
dom verkar liksom inte få in i sina ärthjärnor att stora fordon tar plats...

kör ju som tur är bara buss och då får man plats i dom mesta rondellerna som är 2filiga

dom borde lagstifta att stora fordon har rätt att använda båda filerna i rondeller och att bilisterna blir ansvariga vid olyckor för risken är rätt stor att dom blir rejält ihoptryckta om man inte stannar och det tar jhu en massa onödig tid för att folk inte fattar något

har märkt att dom mesta lastbils chaffisarna förväntar sig att folk lägger sig dumnt så dom brukar bli ganska förvånade när man faktist ger dom utrymmet dom behöver och lite till

Jag lärde mig när jag tog CE kort på gymnasiet att vi som kör stora fordon får/måste ta den plast på vägen vi måste ta för att kunna ta oss fram. Så att lägga sig i mitten inför en rondell är nog inget polisen kommer stanna och ge dig böter för, jag gör det ofta bara för att slippa få bilar på insidan som kan ställa till det.

För att gå lite on topic, det värsta jag vet i trafiken är folk som kör på halvljus + dimljus när det mörkt och vägen är blöt. Samt folk som ej blinkar i korsningar, speciellt T-korsningar.

Helljus på dem med halv +dim?


360 Inlägg
18 april 2012
#122
WoozyDozz skrev:
M1Get skrev:
Jag lärde mig när jag tog CE kort på gymnasiet att vi som kör stora fordon får/måste ta den plast på vägen vi måste ta för att kunna ta oss fram. Så att lägga sig i mitten inför en rondell är nog inget polisen kommer stanna och ge dig böter för, jag gör det ofta bara för att slippa få bilar på insidan som kan ställa till det.

För att gå lite on topic, det värsta jag vet i trafiken är folk som kör på halvljus + dimljus när det mörkt och vägen är blöt. Samt folk som ej blinkar i korsningar, speciellt T-korsningar.

Helljus på dem med halv +dim?

Ja det är givet, fast det är inte ofta, kanske 1 på 50 som fattar att det är dimljuset man stör sig på.


60 Inlägg
18 april 2012
#123
Jag hatar folk som ligger i 100/110  i vänsterfilen på motorvägen...


2 266 Inlägg
18 april 2012
#124
Truckeroffe skrev:
Personbilsförare som inte gasar på när det går uppför så man håller jämn fart, speciellt när man kommer med 60 ton på lastbilen, något irriterande. Har även hänt att folk börjat bromsa för man kommer upp i röven. Känner redan hur blodådern i pannan svullnar upp...

Och folk som inte kan blinka ur rondeller så man blir tvungen o stanna o starta från noll som tar hundra år..
(menade med lastbilen)

Även folk som bromsar ner till 60 framför en 70 kamera. Suck på er va...

Så med det vill jag få sagt, GASA för helvete när ja kommer! (gäller grön lastbil med en dampgubbe bakom ratten) smile

Helt rätt har du, därför lastbilar oftast fastnar i backar när de är snöoväder personbil som ligger i samma fart och bromsar upp lastbilen.

Lika irriterande bilar som ligger 70 på motorvägen så på börjar man omkörning med lastbilen för att kunna lika 80-90 själv, och kommer nästan om helt så får personen för sig att öka så dom ligger och seg drar jämsides och vänsterfilen blir de kö i för man inte kommer om fartspärr på 89km/h så då får man släppa av lite så man kommer in igen i högerfilen bakom bilen man vill köra om, som i sin tur sänker farten mer.

Lagomt avstånd till framförvarande och skrämmas är att när man bara ser främre delen på bilen tak ifrån förarplatsen. antingen ökar dom och försvinner eller så släpper dom förbi en. Detta kan bara göras en liten stund så man inte får en bil i nosen utan bara markeras med.

Bilar överlag med amatörer som köpt xenon på tradera utan avskärmning runt lampan. Även satt de i dimljusen och använder de tillsammans jämt. (Visst jag har också konverterat själv men jag har använt dyrare kitt med avskärmningar och ställt in de rätt aldrig fått en blinkning)

Annars stämmer de in på vad dampgubben beskriver wink

svetsdiff !!!

5 111 Inlägg
18 april 2012
#125
granadadr skrev:
-BASmannen- skrev:
mb_pucken skrev:
En sak som stör mig nå grymt är karavaner med jänkare som inte åker mer än 70 oavsett väg. Även enstaka jänkare gör det å förstår inte varför. Dom kan väl hålla 80-90 som normalt folk. Helt omöjligt å komma om på en lite mindre väg. Går inte bilen fortare så välj en annan väg..

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

tvärtom,, en jänk varvar inget jämfört med en Volvo ex, men en gammal jänk drar MKT soppa därför kör de sakta, plus vet ni hur kass väghållning en gammal Impala har std ??

Ja. Jävligt långt ifrån att ens vara i närheten av så kass att man inte kan följa med trafikrytmen.


7 432 Inlägg
18 april 2012
#126
Volvo544special65 skrev:
granadadr skrev:
-BASmannen- skrev:

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

tvärtom,, en jänk varvar inget jämfört med en Volvo ex, men en gammal jänk drar MKT soppa därför kör de sakta, plus vet ni hur kass väghållning en gammal Impala har std ??

Ja. Jävligt långt ifrån att ens vara i närheten av så kass att man inte kan följa med trafikrytmen.

ja kanske beror på lite wink jag körde en, och höll på att ta refugen på en rondell i ca 30 på torr asfalt,, den sög wink


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 april 2012
#127
epa-traktorer...


5 111 Inlägg
18 april 2012
#128
Är det så kasst så är då något som det inte skall vara, inte ens en jordbrukstraktor har väghållning i den kalibern du beskriver. tongue


Pim_Pim
18 april 2012
#130
Beror på vilket humör man är på, ibland stör man sig inte på så mycket och ibland är det tvärt om.. tongue

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
18 april 2012
#131
Andromeda skrev:
-BASmannen- skrev:
mb_pucken skrev:
En sak som stör mig nå grymt är karavaner med jänkare som inte åker mer än 70 oavsett väg. Även enstaka jänkare gör det å förstår inte varför. Dom kan väl hålla 80-90 som normalt folk. Helt omöjligt å komma om på en lite mindre väg. Går inte bilen fortare så välj en annan väg..

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

Det spelar väl ingen roll vad det sitter för växellåda i bilen eller om man tycker den är för "riskabel" att hålla hastighetsgränsen med. Klarar inte en bil att köras i 90 knyck kan man vänligen hålla sig från 90-vägarna med den.

hahahaha!!big_smilebig_smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 april 2012
#132
Bjacke skrev:
idioter som ska köra om på innern i en 2 filig rondell.. då jag kör lasbil med släp. dvs 24 meters ekipage. och för dom trafikanterna som tänker ett steg längre så blir det jävligt trångt i innerfilen när man rattar runt ekipaget.. "beroende på storleken på rondellen" har otaliga gånger fått stanna mitt i rondellen för att trafikanterna tror att dom kommer förbi...

Är det tvåfiligt så ska det inte vara något problem att ratta runt utan att skära i innerfilen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#133
discokapten skrev:
Bjacke skrev:
idioter som ska köra om på innern i en 2 filig rondell.. då jag kör lasbil med släp. dvs 24 meters ekipage. och för dom trafikanterna som tänker ett steg längre så blir det jävligt trångt i innerfilen när man rattar runt ekipaget.. "beroende på storleken på rondellen" har otaliga gånger fått stanna mitt i rondellen för att trafikanterna tror att dom kommer förbi...

Är det tvåfiligt så ska det inte vara något problem att ratta runt utan att skära i innerfilen.

Det beror väl alldeles på vad det är för radie på rondellen? Jag vet då många 2-filiga rondeller i Västerås där jag då rakt inte skulle lägga mig jämsides med en lastbil med släp. Det är i och för sig din bil, och den hamnar säkerligen som ny rondellhund. Jag tycker man kan visa tung trafik den hänsynen att ge dom båda körfälten i en trång rondell och släppa förbi dom om de vill köra fortare än en själv. Säkert inte kul att hamna bakom någon som kör 60 på vintern och se uppförsbacken närma sig framför.


1 Inlägg
18 april 2012
#134
Varför alls köra i rondell? Cirkulationsplatsen brukar vara ett bättre alternativ.


360 Inlägg
18 april 2012
#135
Andromeda skrev:
Det beror väl alldeles på vad det är för radie på rondellen? Jag vet då många 2-filiga rondeller i Västerås där jag då rakt inte skulle lägga mig jämsides med en lastbil med släp. Det är i och för sig din bil, och den hamnar säkerligen som ny rondellhund. Jag tycker man kan visa tung trafik den hänsynen att ge dom båda körfälten i en trång rondell och släppa förbi dom om de vill köra fortare än en själv. Säkert inte kul att hamna bakom någon som kör 60 på vintern och se uppförsbacken närma sig framför.

Om folk skulle tänka mer som dig så skulle vi yrkeschaufförer ha en mycket enklare vardag! smile


Osponsrad
1 631 Inlägg
18 april 2012
#136
ErikAxelsson skrev:
-Folk som inte tittar när dom kliver ut på övergångsstället. Folk som söker kontakt innan dom kliver ut, stannar jag alltid för och vinkar "gå du, jag har sett dig".
Å andra sidan finns det sällan något roligare, än "skolans snyggaste fjortis" som kliver rakt ut, tittar rakt fram & putar med läpparna. Reaktionen som uppstår när hon upptäcker stötfångaren 15 cm från knäskålarna.

Och vem har inte åkt till ett stort varuhus, parkerat så långt bort det går för att slippa parkeringbucklor. Det är 30 lediga parkeringar när man går in, när man kommer ut är det 29 kvar. Det är en person till parkerat i området, nog fan ska han stå 30 cm ifrån min pärla, trots dom andra 28 lediga platserna?
Det är väl för fan uppmärkt parkeringsrutor??
Inte långt borta att nyckelknippan åker fram där!!

Du skrev ju vad jag skulle skriva wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

24 Inlägg
18 april 2012
#137
Truckeroffe skrev:
Personbilsförare som inte gasar på när det går uppför så man håller jämn fart, speciellt när man kommer med 60 ton på lastbilen, något irriterande. Har även hänt att folk börjat bromsa för man kommer upp i röven. Känner redan hur blodådern i pannan svullnar upp...

Och folk som inte kan blinka ur rondeller så man blir tvungen o stanna o starta från noll som tar hundra år..
(menade med lastbilen)

Även folk som bromsar ner till 60 framför en 70 kamera. Suck på er va...

Så med det vill jag få sagt, GASA för helvete när ja kommer! (gäller grön lastbil med en dampgubbe bakom ratten) smile

Inte så trevligt att ha en lastbil precis i röven, är några ton som kommer om man behöver bromsa.
Jag markerar alltid när någon ligger för nära genom att bromsa eller släppa på gasen.
Fast detta gäller på plan väg där det inte finns anledning till att ladda för en uppförsbacke.

1 160 Inlägg
18 april 2012
#138
håller med
M1Get skrev:
Andromeda skrev:
Det beror väl alldeles på vad det är för radie på rondellen? Jag vet då många 2-filiga rondeller i Västerås där jag då rakt inte skulle lägga mig jämsides med en lastbil med släp. Det är i och för sig din bil, och den hamnar säkerligen som ny rondellhund. Jag tycker man kan visa tung trafik den hänsynen att ge dom båda körfälten i en trång rondell och släppa förbi dom om de vill köra fortare än en själv. Säkert inte kul att hamna bakom någon som kör 60 på vintern och se uppförsbacken närma sig framför.

Om folk skulle tänka mer som dig så skulle vi yrkeschaufförer ha en mycket enklare vardag! smile
Senast redigerat av horbybonnen (18 april 2012)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 april 2012
#139
vet inte vart man ska börja någonstans. och med att man sitter för många timmar dagligen i trafiken.
tror att innan man går i pension som chaffis kommer man bli som han truckern i filmen the duell "duellen" på svenska
för man ser puckon dagligen man får spel över . och stortsätt nästan så man kan förutsäga vad idioterna tänker göra här näst känns som man börjat sett de mesta.

. sen till idioter som segar lr markerar med och bromsa när man kommer rullandes med 60 ton. vet inte hur lång tid de tar och komma upp till sketna 80 igen. bara för ni ska kaxa er / inte kan köra. använd pedalen till höger om bromsen istället så har ni inget problem längre. helt 100 på att dagens bilar klarar av och köra fortare än vad lastbilarna kan.


7 432 Inlägg
18 april 2012
#140
MrEricsson skrev:
vet inte vart man ska börja någonstans. och med att man sitter för många timmar dagligen i trafiken.
tror att innan man går i pension som chaffis kommer man bli som han truckern i filmen the duell "duellen" på svenska
för man ser puckon dagligen man får spel över . och stortsätt nästan så man kan förutsäga vad idioterna tänker göra här näst känns som man börjat sett de mesta.

. sen till idioter som segar lr markerar med och bromsa när man kommer rullandes med 60 ton. vet inte hur lång tid de tar och komma upp till sketna 80 igen. bara för ni ska kaxa er / inte kan köra. använd pedalen till höger om bromsen istället så har ni inget problem längre. helt 100 på att dagens bilar klarar av och köra fortare än vad lastbilarna kan.

+1,,

senast idag så kunde jag förutsäga att en person INTE skulle gasa när den svängde ut på en 90väg,, å gissa om jag hade rätt,, började med att denna person stod stilla vid stoptecknet LÄNGE trots inga bilar,, så jag vart tvungen att tuta,, sen hittade den INTE gaspedalen



Sök