2219
Sök

Sportfilter på saab 9-5 AERO kombi???

633 Inlägg
17 april 2012
#21
De är bara o montera de är bara otur om lmm går sönder


658 Inlägg
18 april 2012
#22
mikael_86 skrev:
asså de där jävla snacket om att den där LMM ska ryka åt helvete för att man har öppen dump o öppet filter o skit... varför funkar de klockrent på volvo 850 o V70 och saab 9-3 att ha öppet filter o större återcirkulerande dump??? har många kompisar som har öppna filter på sina saab 9-3 o haft de länge utan problem.... en LMM mäter ju bara upp luften som kommer in... då spelar de ingen roll om det är ett insattsfilter lr öppet filter den tar ju bara in så mkt luft den behöver annars ska de sitta ett munstycke i lmm för att få rätt mängd luft.... och om LMM är så kännsligt varför kom lmm isf om de e så jävla skit?
Ja vissa har tur o vissa inte antar jag, så är det ju med allt egentligen... Oavsett vad. Men om man vill vara på säkrare sidan än inte så ger man sjutton i öppet filter på dessa med lmm. Kolla trådarna på Sab sport club angående detta så får du se. Finns en hel del om det där.


860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#23
hehehe mmm men de finns dom som säger att öppen dump dödar LMM varför har då typ alla volvo nördar öppen dump på sina 850, V70 o sånt för??? och alla bilar klarar av öppet luftfilter om det inte är OLJA i det för det är OLJAN som dödar en LMM


860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#24
min fråga i denna tråd va inte om man kan ha de på bil med LMM för de e inte de som frågan är... utan om man ska ta bort orginal luftburken o sätta sportfiltret där istället lr om man ska sätta det i själva orginal burken eller hur andra har gjort.....


658 Inlägg
18 april 2012
#25
ja allt blev ju fel från början verkar det som, men så e det tyvärr här på forum att en fråga väcker massa andra som man inte bett om egentligen tyvärr


Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 april 2012
#26
LMM går sönder för folk kör med billiga öppna filter som inte renar ett skit, eller så köper de dyra filter o dryper ner filter i filterolja vilket dödar LMM väldigt fort...

Ska du ha öppet filter på en 9-5a MÅSTE du bygga ett sänkskydd under bilen. Kör du i regn o i en vattenpöl kommer du dränka filtret i vatten o motorn kommer suga upp vatten = EXTREMT osmart!


860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#27
jo de e klart... men jag ville mest bara veta hur andra folk som har saab 9-5 har gjort med sportfilter o sånt.... är inte så intresserad av råd hit o dit om LMM o motorn då det är ganska självklart att vatten o smutts inte är bra för varken LMM o motorn...


-rullen-
18 april 2012
#28
Jag hade öppet filter från bsr på min 9-5 funkade klockrent

860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#30
fortfarande som ja har sagt innan jag är ENDAST INTRESSERAD av hur andra som har saab 9-5 har satt dit sina sportfilter o sånt o hur de funkar... inte det om lmm och motorn för de vet jag redan...


-rullen-
18 april 2012
#31
Vet inte vad du har för filter men det jag beställde från bsr fick man med instruktioner det var inge svårt att montera, bara ta bort luftburken och montera dit filtret jag hade inget skydd under filtret eller något. Så länge du sköter filtret så är det inge fara.

860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#32
ja andreas jag ska montera de i morron tänkte ja.... för ja vet att lmm tar skada om de e oljebehandlat filter o så... men mitt är inte olja i lr något.... köpte ett som skulle va bra för LMM men ska fixa en skyddsplåt lr något som skyddar lite mot smutts o vatten underifrån iaf.... flr ja vet de finns flera hundra här inne på GARAGET som kör med öppet filter o även öppen dump när dom har LMM... volvo 850 T5 är LMM på men den har många öppen dump o filter på... va e de för skillnad på deras LMM o min saabs LMM???


-rullen-
18 april 2012
#33
Vet inte hur det är på 850 finns nog folk som kör med öppen dump men på T7 funkar det inte med öppen dump behåll den du har och kör med öppet filter om du är ute efter pys ljud bättre du lägger pengar på något annat än dumpventil skulle jag råda dig iaf smile

860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#34
okej så ja ska ta bort orginal luftfilterboxen o sätta mitt öppna runda sportfilter där den satt istället bara?


513 Inlägg
18 april 2012
#35
Har kört öppet filter på mina 9-5 i alla år. Kör tillåmed feltema filter och jag har inte knäckt min llm på 6000 mil vilket är just risken på bilar med öppet filter och llm. Det är ju så att filterolja osv fastnar på tråden osv.
Själv tar jag bort filterburken och låter det öppna filtret sitta innanför skärmen, som gjort för det. Var för då ha öppet filter på en orginalbil? Ljudet. Ett vanligt filter håller långt upp i effekt registret så man behöver ju inte öppet filter.
Sen detta med dieselsnoken har bara med effekt att göra, bättre flöde osv.

-rullen-
18 april 2012
#36
japp svårare än så är det inte

513 Inlägg
18 april 2012
#37
Har kört öppet filter på mina 9-5 i alla år. Kör tillåmed feltema filter och jag har inte knäckt min llm på 6000 mil vilket är just risken på bilar med öppet filter och llm. Det är ju så att filterolja osv fastnar på tråden osv.
Själv tar jag bort filterburken och låter det öppna filtret sitta innanför skärmen, som gjort för det. Var för då ha öppet filter på en orginalbil? Ljudet. Ett vanligt filter håller långt upp i effekt registret så man behöver ju inte öppet filter.
Sen detta med dieselsnoken har bara med effekt att göra, bättre flöde osv.

292 Inlägg
18 april 2012
#38
HAHAHHA ... förlåt men är detta ett skämt eller ? ang filter grejen.. ? dum fråga, dumt svar kanske.. men hur kan man veta att det låter och är bättre för att någon annan säger det ? framförallt vart det ska sitta !!!!! kollade han ens under huven på bilen han hade innan som hade öppet filter ?

sen förstår jag om man vill ha hjälp och ideér med avskärmning ...


513 Inlägg
18 april 2012
#39
Vad det gäller dumpar som inte har med denna tråd att göra så dödar en öppen dump på en 9-5 troligen katten först då du kör ut oförbränt bränsle i avgaserna. Sen hur kul är det att köra en bil som vill dö varje gång du släpper gasen bara för att det ska tjoffa och pysa lite extra.

860 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#40
robbanforsell.... jag hade öppet filter på min saab talladega o först hade ja orginal burken sen öppet filter o de blev mkt mkt bättre både härligare ljud sen mkt bättre för motorn....

sen melin82 så dör inte en bil bara för du sätter dit en öppen dumpventil isf är de något jävla fel på den.... vet om minst 2st som köp med både öppet sportfilter och stor öppen dump på sina Volvo 850T5 och Volvo V7T5 och dom hade LMM och deras funkar klockrent o har gjorde det minst i 1 år.....

det som troligen gör att en öppen dump dödar en saab 9-5 är all oförbränd soppa o sånt till katten då saab 9-5 har 2 olika Lamba sonder och sånt skit.. o även 2 kattar på orginal downpipen.... annars kan man mappa om den lr köpa ett maptun chip.... men nu va de inte frågan något om LMM eller öppen dumt.. utan hur man sätter dit de öppna filtret och så.,.. ersätter man bara orginal luftfilter burken med de nya öppna lr så???? de e ju tyvärr lite mer trängre i en saab 9-5a än i en 9-3a tack vara övre motorfästet.... för ja har 2 polare inne i västervik som har saab 9-3 AERO med lika dan motor och öppet filter o så och de funkar as bra för dom.... så att de dödar LMM är bara skit snack,,,, skaffa isf ett öppet filter utan olja i...



Sök