2227
Sök

Sportfilter på saab 9-5 AERO kombi???

860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
har köpt ett sportfilter till min bil....
men vart ska man sätta det finns ju ingen direkt plats för det i motorrummet o så....
skulle vilja se bild på vart andra har satt det o så......


Forummoderator
26 304 Inlägg
17 april 2012
#2
Är det ett öppet eller insatsfilter?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#3
köpte ett öppet filter... mkt bättre o mkt skönare ljud från motorn med det...


113 Inlägg
17 april 2012
#4
när jag hade öppet filter på min 9-5a så tog jag bort orginal-luftburk och hade det där. fick dock montera "stänkskydd då det va öppet ned till marken
(dumt ha öppet filter i motorrum)


860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#5
okej men hmm hur blir det om ja tar bort orginal luft burken o sätter de öppna filtret direkt där o de regnar lr kommer något skit där.... lr tar stänkskyddet hand om det???? ja vet de inte e bra o ha luftfiltret i motorrummet för de blir så varmt o så.. hade luftfiltret vinklat ner fram mot dimmljuset på min gamla 900 talladega...


8 880 Inlägg
17 april 2012
#6
mikael_86 skrev:
köpte ett öppet filter... mkt bättre o mkt skönare ljud från motorn med det...
Dum fråga kanske men hur vet du det när du inte ens vet vart du ska montera det?

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#7
för ja vet flera som säger att oööet filter är bättre en insattsfilter... och sen är de goare ljud med öppet med... plus att ja hade insattsfilter i min saab 900 talladega med 270hk i först men bytte till öppet o de va en jävla skillnad...


113 Inlägg
17 april 2012
#8
jag satte dit plexiskiva över hela hålet funkade bra för mej...behövs kanske inte då det är framför hjulet, men så hade jag


125 Inlägg
17 april 2012
#9
jag hade green cotton air filter i min och satte det som sagt där original luftburk sitter, utan ngt skydde för och som sagt du kan ju alltid tvätta filtret efter en sesong eller byta filter, funkar skitbra för mig


860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#10
okej men mellander90 tog du bort orginal luft burken då o ersatte den med öppna filtret lr??


saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#11
Du ska inte köra med öppet  filter på 9-5án motorn mår inge bra av de .. köp ett riktigt insatsfilter osså en diselsnorkel ifrån 9-5 istället så får du gött ljud och motorn mår bättre . mvh Ante

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

125 Inlägg
17 april 2012
#12
ja mycket smidigt å enkelt. men precis som greatestsnyggo skriver så ska man inte heller ha öppet filter på 9-5 inte heller öppen dump. men hellre öppte filter än öppen dump. jag fick inga felkoder på mitt öppna filter. öppen dump kan du ha på 9000 som sagt på t5 istället då dem inte är lika känsliga. btw har monterat många öppna luftfilter på saab 9-5 och funkar utmärkt.


saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#13
mellander90 skrev:
ja mycket smidigt å enkelt. men precis som greatestsnyggo skriver så ska man inte heller ha öppet filter på 9-5 inte heller öppen dump. men hellre öppte filter än öppen dump. jag fick inga felkoder på mitt öppna filter. öppen dump kan du ha på 9000 som sagt på t5 istället då dem inte är lika känsliga. btw har monterat många öppna luftfilter på saab 9-5 och funkar utmärkt.
Risken är väl att llm går åt skogen , men som sagt de håller så länge de håller smile

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

125 Inlägg
17 april 2012
#14
jorå filter tror jag inte ska vara ngn fara, då min fars 9-5 kört öppet filter i 3 år nu å den går klockrent


633 Inlägg
17 april 2012
#15
de ända som kan gå sönder är lmm som en säger i tråden inget annat händer wink bara o montera o se glad ut


658 Inlägg
17 april 2012
#16
visst men lmm e inte det billigaste heller o byta, den tar lätt stryk om det vill sig. Hade Opel vectra med lmm och öppet filter där bytte jag lmm en gång i alla fall på grund av det. Bäst att köra med öppet filter är ju Saab med T5 där finns ingen lmm mätare där funkar det klockrent.


860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#17
asså de där jävla snacket om att den där LMM ska ryka åt helvete för att man har öppen dump o öppet filter o skit... varför funkar de klockrent på volvo 850 o V70 och saab 9-3 att ha öppet filter o större återcirkulerande dump??? har många kompisar som har öppna filter på sina saab 9-3 o haft de länge utan problem.... en LMM mäter ju bara upp luften som kommer in... då spelar de ingen roll om det är ett insattsfilter lr öppet filter den tar ju bara in så mkt luft den behöver annars ska de sitta ett munstycke i lmm för att få rätt mängd luft.... och om LMM är så kännsligt varför kom lmm isf om de e så jävla skit?


633 Inlägg
17 april 2012
#18
ett öppet filter lika så insatsfilter har olja i sig som dra åt sig skiten men just den olja kan slägga igen lmm.s trådar


860 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#19
mitt öppna filter ja köpte idag har INTE någon olja i sig det står på paketen... man kan köpa sport filter\öppna filter utan olja och sen bara ha sprayolja på dom men för lmm ska de va oljefritt..... och mitt köptes oljefritt så det ska funka bra med det.... och att man köp med öppet filter har ingen påvärkan på lmm när den suger in luften mer en om det är olja i det som den suger i sig.... va ja vet.... men andreas ett oljefritt öppet filter är ju lugnt att köra med???


saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#20
De visar sig smile

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar


Sök