3453
Sök

Saab 9-3 2.0 185hk -99 går hackigt

17 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
Jag provade att tanka i 10 liter E 85 och fyllde upp tanken med 95 oktanig.

Då började bilen gå ojämt och hackade, vid full gaspådrag så blöddrade den bara, precis som när övervarvnings-skyddet går in.

Jag körde ner till en 1/4 tank idag och tankade fullt med 95 och tänkte att den skulle
gå bra igen, men icke. kört ca: 4-5 mil.

letat lite på nätet men inget funnet. läste dock på ett ställe att etanolen kan lösa upp skit och sätta igen filtret, har funderingar på att byta det och se.

Jag hällde i en RED LINE SI-1 rengörningsmedel för spridare
Jag har satt på ett nytt bränslefilter.
Bilen går lika illa än,
Jag funderar på om tändstiften jag satte i nya för några 100 mil sen kan ha pajat
Det var billiga från Biltema som heter Brisk.

Nu har jag satt i nya  NGK stift och sätta i bilen BCPR7ES-11 bilen går fortfarande dåligt, men den går bra när den är kall.

Gjorde ett test idag, satte på och av tändningen 4-5 ggr. så att pumpen pumpade fram bensin , startade och körde iväg direkt gasade bra på 2:an och bilen gick rent och bra, sen började den hacka igen.

tror att pumpen börjar bli dålig (kanske av E85) så när jag slog på och av tändningen så blev filtret fullt och bilen hade tillräckligt med soppa för att gå bra en stund. ? Eller ?

stannade och gjorde likadant fast utan att ha slagit på tändningen ett antal ggr. som i testet innan och då gick den hackigt hela tiden. Kanske bränslepumpen var dålig och blev knäckt av lite E85 ?

Kanske någon här vet något om detta

Tack på förhand / Dennis
Senast redigerat av Dennis65a (17 april 2012)

5 Inlägg
17 april 2012
prova slå i en skvätt metanol, sen tål inte vissa bränsleledningar e85, blir hårda och kan spricka.. kanske drar in tjuvluft nånstans?

17 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Jag hade kopplat loss pluspolen över natten och provkörde bilen nu på morgonen. den gick helt felfrittnär den var kall, körde 5-6 km. sen började den igen.

Kan det vara bensinpumpen då ?

5 Inlägg
18 april 2012
inte omöjligt, provat med nytt bränslefilter? bränslepumpsrelä?

17 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Jag har bytt bränslefilter, tändstift. 

det som förbryllar mig mest är att efter jag har gjort bilen strömlös och kör den när den är kall så går den felfritt i 1 mil, sen börjar den hacka, ibland när jag gasar mycket så kan den gå bra en kort stund sen hackar den igen.

Servicetekniker
160 Inlägg
18 april 2012
Bränslepumopen gillar inte E85. För att köra på E85 behöver du byta pump och ledningarna i tanken. Men det "lilla" du spillde i borde inte ha rasat den. Låter den illa? Gjorde likadant på min NG900 och fick liknande problem. Det löste sig när jag tankade och mängden E85 blev mer utspädd.

Har du testat med en annan tändkasett? Kan ge liknande fel som du har.
Senast redigerat av AEracing (18 april 2012)

OG9-3 2.0T Sport Edition

17 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Jag håller med dig, det lilla jag tankade i borde inte kunna ha hunnit förstöra något, pumpen låter normalt, jag tog upp baksäterna och lyssnade.

Jag satte ju i nya Brisk-stift i den när jag gjorde service i jan. kanske kört 400 mil med dom, sen fick jag veta att saaben ska ha NGK:s stift så det satte jag i.
Kan Brisk-stiften ha förstört TK:n kanske ?

Servicetekniker
160 Inlägg
19 april 2012
TK:n är nästan skämmigt känslig för det mesta. Har du otur så räcker det med att du stänger av bilen går in och handlar och ska åka igen så kan den ha gått sönder. Känner du nån som har en annan TK så testa den. Tar inte många minuter att testa.

Har du testat att tanka mer bensin?

Vevaxelgivaren är också en såndär bov som kan sluta fungera när som helst.

OG9-3 2.0T Sport Edition

17 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Jag bytte TK igår och nu går den som den ska igen.

1 019 Inlägg
21 april 2012
Dennis65a skrev:

Brisk-stiften var det resistorstift? Om inte så var det förmodligen det som förstörde tändkassetten.

Servicetekniker
160 Inlägg
21 april 2012
AEracing skrev:

Får jag ett poäng nu när jag gissade rätt? wink

OG9-3 2.0T Sport Edition

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 april 2012
stiften skall vara NGK BCPR7ES-11

17 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Garfield skrev:
Dennis65a skrev:

Brisk-stiften var det resistorstift? Om inte så var det förmodligen det som förstörde tändkassetten.

Vet ej. jag får kolla upp det.

17 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
AEracing skrev:
AEracing skrev:

Får jag ett poäng nu när jag gissade rätt? wink

2 poäng  He he.

17 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
stiften skall vara NGK BCPR7ES-11

Japp det har jag lärt mig nu. har satt i sånna.

17 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Jag köpte dom här tändstiften på biltema i januari efter att ha slagit in mitt regnr: på deras sida.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … TIFT-7534/

Fick en fundering nu, dom kan väl inte sälja dom om tändkasseterna går sönder om man kör med dom?

på stiftet står det Brisk 34 DR14YCY-1

1 019 Inlägg
22 april 2012
Dennis65a skrev:
på stiftet står det Brisk 34 DR14YCY-1

Det verkar vara resistorstift så det ska inte förstöra tändkassetten.

arenwik
22 april 2012
Det är väl etanol i 95 oktan också. Slå upp en full tank med 98 istället.

För övrgt så kör väl inte bränslepumpen fram bensin varje gång du drar av/på tändningen ?

Går bilen väldigt orent borde du få en felkod för eller senare. I alla fall om det blir fel värden ut.
Senast redigerat av arenwik (22 april 2012)

17 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
arenwik skrev:
Det är väl etanol i 95 oktan också. Slå upp en full tank med 98 istället.

För övrgt så kör väl inte bränslepumpen fram bensin varje gång du drar av/på tändningen ?

Går bilen väldigt orent borde du få en felkod för eller senare. I alla fall om det blir fel värden ut.

Bilen går bra nu efter att ha bytt tändkasseten. 

Fick aldrig igång min ELM327, någon som vet var man kan få tag i fungerande programvara kanske?

Sök