3642
Sök

Köpråd: Saab 9000 cse -95

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Här är från TSP:

http://prntscr.com/893nk
http://prntscr.com/893o0

Vad tror du?

Det är en 2,3t 170 hk, alltså med bl a svagare koppling. Det mest oroväckande är väl att nuvarande ägare inte ägt bilen mer än 1,5 månader och redan säljer. Varför kan man fråga sig?

Men den går nog inte sönder om man kör som vanligt folk va? Sen skriver han ju att han har för många bilar men så kan ju vem som helst skriva. Men ska iaf åka och kolla på den, låter den bra och ser bra ut så får det bli den.

Antal ägare har inte så stor betydelse va?

Nej, det är just det att han säljer en bil han nyss köpt. Varför om det inte är något fel på den? Att vara godtrogen och tro att alla vill en väl när man köper bil kan stå sig dyrt. Det finns sjyssta säljare, och så finns det as.

Jag tittade på en 9000 förra somamren som skulle vara i toppskick. Det var den i lacken, men hela kylarburken var full med olja och det fattades typ 50 hästar. Den var varmkörd när jag kom. Stolen satt inte fast och hål i mellandämparen. Säljaren hade ingen aaaaaning om något av det. Kan ju säga att det blev ingen affär även om jag hade åkt 10 mil.

När han också säger att han har för många bilar tänker jag direkt att det är en "bilskutt", någon som drygar ut lönen genom att köpa bilar billigt och sälja dom dyrt med fusklagade fel eller dolda fel. En 2,3t håller tyvärr inte alls lika bra med 230 hk som en 2,3T. Visst kan den hålla länge, men det är lite av en chansning.

Men du ska givetvis åka och titta på den, men var beredd att åka hem tomhänt, du får absolut inte resonera som så att du kan köpa bilen även om det är fel på den när du ändå åkt dit. Eftersom han nyss köpt den och antagligen är en bilskutt måste du verkligen kolla bilen riktigt noga. Möjligt att det är pga SRS-lampan han själv fick den billigt, men det kan ju vara andra större fel på den.

Personligen tycker jag inte att en 2,3t 170 hk är värd 13k. 182-fälgar eller inte, det är bara en sak som gör det dyrare att köpa däck och ger en stötigare resa. Kolla noga så att det inte tar i när du svänger, 18" är svårt att få på en 9000.
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2012)

45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:

Det är en 2,3t 170 hk, alltså med bl a svagare koppling. Det mest oroväckande är väl att nuvarande ägare inte ägt bilen mer än 1,5 månader och redan säljer. Varför kan man fråga sig?

Men den går nog inte sönder om man kör som vanligt folk va? Sen skriver han ju att han har för många bilar men så kan ju vem som helst skriva. Men ska iaf åka och kolla på den, låter den bra och ser bra ut så får det bli den.

Nej, det är just det att han säljer en bil han nyss köpt. Varför om det inte är något fel på den? Att vara godtrogen och tro att alla vill en väl när man köper bil kan stå sig dyrt. Det finns sjyssta säljare, och så finns det as.

Jag tittade på en 9000 förra somamren som skulle vara i toppskick. Det var den i lacken, men hela kylarburken var full med olja och det fattades typ 50 hästar. Den var varmkörd när jag kom. Stolen satt inte fast och hål i mellandämparen. Säljaren hade ingen aaaaaning om något av det. Kan ju säga att det blev ingen affär även om jag hade åkt 10 mil.

När han också säger att han har för många bilar tänker jag direkt att det är en "bilskutt", någon som drygar ut lönen genom att köpa bilar billigt och sälja dom dyrt. En 2,3t håller tyvärr inte alls lika bra med 230 hk som en 2,3T. Visst kan den hålla länge, men det är lite av en chansning.

Men du ska givetvis åka och titta på den, men var beredd att åka hem tomhänt, du får absolut inte resonera som så att du kan köpa bilen även om det är fel på den när du ändå åkt dit. Eftersom han nyss köpt den och antagligen är en bilskutt måste du verkligen kolla bilen riktigt noga. Möjligt att det är pga SRS-lampan han själv fick den billigt, men det kan ju vara andra större fel på den.

Personligen tycker jag inte att en 2,3t 170 hk är värd 13k. 182-fälgar eller inte, det är bara en sak som gör det dyrare att köpa däck och ger en stötigare resa. Kolla noga så att det inte tar i när du svänger, 18" är svårt att få på en 9000.

Det är synd att jag inte kan mer om bilar, så jag kan kolla allt man kan tänka sig att kolla. Men nu börjar jag faktiskt bli lite osäker. Just med de att jag inte vet vad jag ska kolla på.

Vill inte köpa en bil som går sönder efter 1 månad t.ex.

Mvh

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:

När han också säger att han har för många bilar tänker jag direkt att det är en "bilskutt", någon som drygar ut lönen genom att köpa bilar billigt och sälja dom dyrt. En 2,3t håller tyvärr inte alls lika bra med 230 hk som en 2,3T. Visst kan den hålla länge, men det är lite av en chansning.

Det är synd att jag inte kan mer om bilar, så jag kan kolla allt man kan tänka sig att kolla. Men nu börjar jag faktiskt bli lite osäker. Just med de att jag inte vet vad jag ska kolla på.

Mvh

Det viktiga är ju att den känns bra i koppling och låda, går som den ska och att oljan håller sig i motorn och ingen annanstans, och att den inte låter konstigt. Men jag tycker inte att du ska ge mer än 8-10k för den bilen. Går han inte med på det, så titta efter en annan istället, det finns så jäkla många 9000 till salu.

Här är en riktig 200 hästare som "trippelturbo" på forumet säljer, säkerligen inga konstigheter. Antingen road-trip, eller tåget upp och bil hem wink

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=2
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2012)

45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:

Mvh

Det viktiga är ju att den känns bra i koppling och låda, går som den ska och att oljan håller sig i motorn och ingen annanstans, och att den inte låter konstigt. Men jag tycker inte att du ska ge mer än 8-10k för den bilen. Går han inte med på det, så titta efter en annan istället, det finns så jäkla många 9000 till salu.

Här är en riktig 200 hästare som "trippelturbo" på forumet säljer, säkerligen inga konstigheter. Antingen road-trip, eller tåget upp och bil hem wink

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=2

Tror dock inte att han går med på 10k faktiskt. Vet du några fler bra 9000 för under 15.000 så länka gärna dom till mig.

Vill verkligen inte att bilen ska krångla direkt, har inte råd med delar eftersom jag bara jobbar timmar så.

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
Jag skulle helst välja en 200 hk, men det finns inte så gott om dom tyvärr. Jag skulle inte vara så rädd för höga miltal, det är ingen större skillnad mellan 25 och 30k mil, men mer delar kanske är bytta påde senare.

Det här kanske kan vara något:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9000_CS … =9&w=3

Nybesiktad och lågt pris:

http://www.blocket.se/eslov/Saab_9000_2 … =9&w=3

http://www.blocket.se/hassleholm/Saab_9 … =9&w=3

Hittade inte så många i rätt landsända man inte såg direkt var kronvrak, och jag garanterar inte på något sätt att de jag länkar till är bra bilar heller. Slå en pling till trippelturbo också!

144 Inlägg
19 april 2012
Eller så lägger du till några 1000-lappar och köper den här: http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 14&w=1

Ibland kan det löna sig att köpa ett lite mer väl omhändertaget exemplar, men självklart är det ingen garanti. Endast 2 ägare skulle väga tungt för mig, iaf.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 april 2012
Det är även mycket bil till bil,  och hur den har servats, själv har jag inte haft problem med någon 9000, den vita bytte jag bara olja o filter samt tändstift på, efter 5 år i min ägo kopplingsröret sönder, 180kr o bytte själv, gick igenom bess varje gång. Samma med min gröna, strular aldrig, bara går o går o går o den har trollspeed steg 4 med 306hk o 495nm, enda jag bytt är koppling då den inte pallar med vridet. o den motorn har gått 32k mil, inga problem där inte!

Sök