3509
Sök

Köpråd: Saab 9000 cse -95

45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag hade tänkt att ringa på denna bilden idag men jag behöver lite synpunkter osv vad ni tror om den?

http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 0.htm?sa=1

Sen är växellåderna så dåliga som alla säger? Att dom rasar väldigt lätt?
Vad tror ni om den?
Kommer den hålla om man inte burnar i varje korsning? Alltså bara köra allmänt och gasa på nån gång då och då.

Mvh

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

318 Inlägg
18 april 2012
#2
Åh, det är trevliga bilar tycker jag! bekväma, stabila och inte allt för törstiga.

Växellådorna är inte direkt dåliga, kör man med lite mekanisk sympati och inte våldför sig på dem i onödan håller de ! Känns lådan bra så är den i princip bra! testa backen, den  ska inte krångla

Tyvärr rostar ju nästan alla i framskärmarna men ta en titt överallt på bilen. Står ju inte vilken motor det är men hoppas på 2,3:an då den är snålast och har mest karaktär enligt mig, dessutom går de ruggigt bra:)


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#3
PartilleMalm skrev:
Åh, det är trevliga bilar tycker jag! bekväma, stabila och inte allt för törstiga.

Växellådorna är inte direkt dåliga, kör man med lite mekanisk sympati och inte våldför sig på dem i onödan håller de ! Känns lådan bra så är den i princip bra! testa backen, den  ska inte krångla

Tyvärr rostar ju nästan alla i framskärmarna men ta en titt överallt på bilen. Står ju inte vilken motor det är men hoppas på 2,3:an då den är snålast och har mest karaktär enligt mig, dessutom går de ruggigt bra:)

Japp, det är en 2.3a. Jag kollade upp reg numret på transportstyrelsen så, där stod de de smile

Jag är riktigt sugen på den bilen faktiskt. Men använder man huvudet när man kör så rasar nog inte lådan va?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

8 883 Inlägg
18 april 2012
#4
Saab91 skrev:
PartilleMalm skrev:
Åh, det är trevliga bilar tycker jag! bekväma, stabila och inte allt för törstiga.

Växellådorna är inte direkt dåliga, kör man med lite mekanisk sympati och inte våldför sig på dem i onödan håller de ! Känns lådan bra så är den i princip bra! testa backen, den  ska inte krångla

Tyvärr rostar ju nästan alla i framskärmarna men ta en titt överallt på bilen. Står ju inte vilken motor det är men hoppas på 2,3:an då den är snålast och har mest karaktär enligt mig, dessutom går de ruggigt bra:)

Japp, det är en 2.3a. Jag kollade upp reg numret på transportstyrelsen så, där stod de de smile

Jag är riktigt sugen på den bilen faktiskt. Men använder man huvudet när man kör så rasar nog inte lådan va?

Kör du med insidan av huvudet så håller motor och låda hur länge som helst (gäller det flesta bilar)
har själv ägt just en 9000 CSE -95 med steg1 och det var en riktigt trevlig bil att äga.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#5
Hamilton skrev:
Saab91 skrev:
PartilleMalm skrev:
Åh, det är trevliga bilar tycker jag! bekväma, stabila och inte allt för törstiga.

Växellådorna är inte direkt dåliga, kör man med lite mekanisk sympati och inte våldför sig på dem i onödan håller de ! Känns lådan bra så är den i princip bra! testa backen, den  ska inte krångla

Tyvärr rostar ju nästan alla i framskärmarna men ta en titt överallt på bilen. Står ju inte vilken motor det är men hoppas på 2,3:an då den är snålast och har mest karaktär enligt mig, dessutom går de ruggigt bra:)

Japp, det är en 2.3a. Jag kollade upp reg numret på transportstyrelsen så, där stod de de smile

Jag är riktigt sugen på den bilen faktiskt. Men använder man huvudet när man kör så rasar nog inte lådan va?

Kör du med insidan av huvudet så håller motor och låda hur länge som helst (gäller det flesta bilar)
har själv ägt just en 9000 CSE -95 med steg1 och det var en riktigt trevlig bil att äga.

Mvh
Hamilton

Precis, jag är ingen sån person som kör varvstopp osv utan jag gasar på ibland bara. Det är ju roligt när man har en bil som går bra också.

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 april 2012
#6
Det är en väldigt hållbar bil, bara du inte rivstartar varje gång, slänger i växlarna utan kopplar ur helt o så, dom håller bättre än va folk säger... bara köra, tanka och byta olja regelbundet så är de nästan omöjliga o döda smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#7
Går den bra så köp den smile

Kolla det vanliga, att drivremmen ser bra och spänd ut, inget vatten i oljan, ingen olja i vattnet, ingen olja på motorns utsida, inga konstiga missljud osv. Är det en 2,3T 200 hk från början har den samma koppling, låda och drivaxlar som Aeron smile

Chippad bil kan ju ha körts hårt, men är det rätt säljare skulle jag inte oroa mig. Många som trimmar bilen tar också hand om den betydligt bättre än medelsvensson. Det gäller baraa tt akta sig för gasglad ungdom som har råd att köpa en snabb bil men inte att serva den.

Jag har aldrig kört sönder en Saab-låda *ta i trä*. Det är mest ett rykte från og900-tiden, turbomodellerna hade för klen låda för vridet. Det som kan ta ihjäl en Saab-låda är ofta hjulspinn där hjulen plötsligt får fäste igen och det tar tvärstopp. Men sånt sysslar ju bara gasglad ungdom med.


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#8
Fan vad glad jag blir av era kommentarer. Jag ska åka och kika på den på lördag smile

Jag kan inget om bilar så vet inte riktigt vad jag ska kolla på faktiskt. Det som du "Andromeda" skrev ska jag skriva  upp på en lapp och kolla på bilen.

Jag kommer inte rivstarta med den, kommer bara gasa på på raksträckor och så. Ni som kan mycket om bilar kan gärna säga lite fler saker jag ska kolla/kännna, när jag provkör den t.ex.

Mvh

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Forummoderator
18 044 Inlägg
18 april 2012
#9
Saab91 skrev:
Fan vad glad jag blir av era kommentarer. Jag ska åka och kika på den på lördag smile

Jag kan inget om bilar så vet inte riktigt vad jag ska kolla på faktiskt. Det som du "Andromeda" skrev ska jag skriva  upp på en lapp och kolla på bilen.

Jag kommer inte rivstarta med den, kommer bara gasa på på raksträckor och så. Ni som kan mycket om bilar kan gärna säga lite fler saker jag ska kolla/kännna, när jag provkör den t.ex.

Mvh

Trevliga kälkar! Kolla en sak: När du vrider på tändning ska SRS och ABS-lampa tända sig. Börja med att provköra den och när du tittar på övrigt sen låter du den gå på tomgång med avstängd värme så ser du att fläkten för kylaren fungerar som den ska.

Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
Saab91 skrev:
Fan vad glad jag blir av era kommentarer. Jag ska åka och kika på den på lördag smile

Jag kan inget om bilar så vet inte riktigt vad jag ska kolla på faktiskt. Det som du "Andromeda" skrev ska jag skriva  upp på en lapp och kolla på bilen.

Jag kommer inte rivstarta med den, kommer bara gasa på på raksträckor och så. Ni som kan mycket om bilar kan gärna säga lite fler saker jag ska kolla/kännna, när jag provkör den t.ex.

Mvh

Trevliga kälkar! Kolla en sak: När du vrider på tändning ska SRS och ABS-lampa tända sig. Börja med att provköra den och när du tittar på övrigt sen låter du den gå på tomgång med avstängd värme så ser du att fläkten för kylaren fungerar som den ska.

Lycka till!

SRS lampan lyste men han besiktade den och dom sa inget om det. SRS är airbagen va?
Tack för tipset, mer tips tack smile

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#11
Saab91 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Saab91 skrev:
Fan vad glad jag blir av era kommentarer. Jag ska åka och kika på den på lördag smile

Jag kan inget om bilar så vet inte riktigt vad jag ska kolla på faktiskt. Det som du "Andromeda" skrev ska jag skriva  upp på en lapp och kolla på bilen.

Jag kommer inte rivstarta med den, kommer bara gasa på på raksträckor och så. Ni som kan mycket om bilar kan gärna säga lite fler saker jag ska kolla/kännna, när jag provkör den t.ex.

Mvh

Trevliga kälkar! Kolla en sak: När du vrider på tändning ska SRS och ABS-lampa tända sig. Börja med att provköra den och när du tittar på övrigt sen låter du den gå på tomgång med avstängd värme så ser du att fläkten för kylaren fungerar som den ska.

Lycka till!

SRS lampan lyste men han besiktade den och dom sa inget om det. SRS är airbagen va?
Tack för tipset, mer tips tack smile

Från och med i år(?) får inte SRS-lampan lysa under besiktning längre, nya regler. Så det är inte säkert att du har lika stor tur när den ska besiktas nästa gång.

Fler saker att kolla, men mycket är ju sådant som man ska kolla på alla bilmodeller man tittar på:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=79987


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#12
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Trevliga kälkar! Kolla en sak: När du vrider på tändning ska SRS och ABS-lampa tända sig. Börja med att provköra den och när du tittar på övrigt sen låter du den gå på tomgång med avstängd värme så ser du att fläkten för kylaren fungerar som den ska.

Lycka till!

SRS lampan lyste men han besiktade den och dom sa inget om det. SRS är airbagen va?
Tack för tipset, mer tips tack smile

Från och med i år(?) får inte SRS-lampan lysa under besiktning längre, nya regler. Så det är inte säkert att du har lika stor tur när den ska besiktas nästa gång.

Fler saker att kolla, men mycket är ju sådant som man ska kolla på alla bilmodeller man tittar på:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=79987

Den besiktigades i oktober förra året. Men är det svårt att fixa sånt fel, de med SRS lampan?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#13
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:

SRS lampan lyste men han besiktade den och dom sa inget om det. SRS är airbagen va?
Tack för tipset, mer tips tack smile

Från och med i år(?) får inte SRS-lampan lysa under besiktning längre, nya regler. Så det är inte säkert att du har lika stor tur när den ska besiktas nästa gång.

Fler saker att kolla, men mycket är ju sådant som man ska kolla på alla bilmodeller man tittar på:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=79987

Den besiktigades i oktober förra året. Men är det svårt att fixa sånt fel, de med SRS lampan?

Ingen aning. Rent spontant känns det som om det antingen kan vara själva styrdonet det är fel på eller glapp i ledningar eller kontakter fram till airbagen. Jag vet inte vad ett styrdon kan tänkas kosta på en skrot, men ringer man någon som säljer delar från en reservdelsbil på Blocket kan de inte kosta mer än någon hundring. Men att pilla i airbag system utan att vara tvärsäker på vad man gör är inget jag skulle göra. Det kan göra ont om kudden smäller av i ansiktet på en...


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#14
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:

Från och med i år(?) får inte SRS-lampan lysa under besiktning längre, nya regler. Så det är inte säkert att du har lika stor tur när den ska besiktas nästa gång.

Fler saker att kolla, men mycket är ju sådant som man ska kolla på alla bilmodeller man tittar på:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=79987

Den besiktigades i oktober förra året. Men är det svårt att fixa sånt fel, de med SRS lampan?

Ingen aning. Rent spontant känns det som om det antingen kan vara själva styrdonet det är fel på eller glapp i ledningar eller kontakter fram till airbagen. Jag vet inte vad ett styrdon kan tänkas kosta på en skrot, men ringer man någon som säljer delar från en reservdelsbil på Blocket kan de inte kosta mer än någon hundring. Men att pilla i airbag system utan att vara tvärsäker på vad man gör är inget jag skulle göra. Det kan göra ont om kudden smäller av i ansiktet på en...

Okej okej, men om man lämnar in den på de så kan det inte kosta så jätte mycket?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#15
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:

Den besiktigades i oktober förra året. Men är det svårt att fixa sånt fel, de med SRS lampan?

Ingen aning. Rent spontant känns det som om det antingen kan vara själva styrdonet det är fel på eller glapp i ledningar eller kontakter fram till airbagen. Jag vet inte vad ett styrdon kan tänkas kosta på en skrot, men ringer man någon som säljer delar från en reservdelsbil på Blocket kan de inte kosta mer än någon hundring. Men att pilla i airbag system utan att vara tvärsäker på vad man gör är inget jag skulle göra. Det kan göra ont om kudden smäller av i ansiktet på en...

Okej okej, men om man lämnar in den på de så kan det inte kosta så jätte mycket?

Jag vet inte. Verkstaden jag anlitar tar ~650 kr/ timme i arbetskostnad, men jag har ingen aning om hur lång tid det tar att felsöka och byta. Lättast är ju om du ringer din lokala Mekonomen-verkstad eller liknande och frågar hur lång tid det tar att byta styrdon eller demontera airbagen för att löda om kablarna. De svarar nog gärna.

Du påtalar ju givetvis för säljaren sedan hur mycket det kostar och prutar på bilen, ingen annan lär ju köpa den med lysande SRS-lampa heller wink


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#16
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:

Ingen aning. Rent spontant känns det som om det antingen kan vara själva styrdonet det är fel på eller glapp i ledningar eller kontakter fram till airbagen. Jag vet inte vad ett styrdon kan tänkas kosta på en skrot, men ringer man någon som säljer delar från en reservdelsbil på Blocket kan de inte kosta mer än någon hundring. Men att pilla i airbag system utan att vara tvärsäker på vad man gör är inget jag skulle göra. Det kan göra ont om kudden smäller av i ansiktet på en...

Okej okej, men om man lämnar in den på de så kan det inte kosta så jätte mycket?

Jag vet inte. Verkstaden jag anlitar tar ~650 kr/ timme i arbetskostnad, men jag har ingen aning om hur lång tid det tar att felsöka och byta. Lättast är ju om du ringer din lokala Mekonomen-verkstad eller liknande och frågar hur lång tid det tar att byta styrdon eller demontera airbagen för att löda om kablarna. De svarar nog gärna.

Du påtalar ju givetvis för säljaren sedan hur mycket det kostar och prutar på bilen, ingen annan lär ju köpa den med lysande SRS-lampa heller wink

Japp, jag ska försöka pruta lite. Få ner den till 13k iaf. Tror inte det går att pruta mer än så, med tanke på att det följer med 18 fälgarna, 2 slutsteg med färdigdragna kablar och 2 nya högtalare i hatthyllan.

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#17
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:

Okej okej, men om man lämnar in den på de så kan det inte kosta så jätte mycket?

Jag vet inte. Verkstaden jag anlitar tar ~650 kr/ timme i arbetskostnad, men jag har ingen aning om hur lång tid det tar att felsöka och byta. Lättast är ju om du ringer din lokala Mekonomen-verkstad eller liknande och frågar hur lång tid det tar att byta styrdon eller demontera airbagen för att löda om kablarna. De svarar nog gärna.

Du påtalar ju givetvis för säljaren sedan hur mycket det kostar och prutar på bilen, ingen annan lär ju köpa den med lysande SRS-lampa heller wink

Japp, jag ska försöka pruta lite. Få ner den till 13k iaf. Tror inte det går att pruta mer än så, med tanke på att det följer med 18 fälgarna, 2 slutsteg med färdigdragna kablar och 2 nya högtalare i hatthyllan.

Det är köparens marknad. Fått reda på om det är en 2,3t eller 2,3T än? Skriv in regnumret på TPS hemsida och kolla vad den har för registrerad effekt. Jag anser att en 2,3T 200 hk är värd mer än en 2,3t 170 hk.

Länk till TPS: https://www21.vv.se/fordonsfraga/


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#18
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Jag vet inte. Verkstaden jag anlitar tar ~650 kr/ timme i arbetskostnad, men jag har ingen aning om hur lång tid det tar att felsöka och byta. Lättast är ju om du ringer din lokala Mekonomen-verkstad eller liknande och frågar hur lång tid det tar att byta styrdon eller demontera airbagen för att löda om kablarna. De svarar nog gärna.

Du påtalar ju givetvis för säljaren sedan hur mycket det kostar och prutar på bilen, ingen annan lär ju köpa den med lysande SRS-lampa heller wink

Japp, jag ska försöka pruta lite. Få ner den till 13k iaf. Tror inte det går att pruta mer än så, med tanke på att det följer med 18 fälgarna, 2 slutsteg med färdigdragna kablar och 2 nya högtalare i hatthyllan.

Det är köparens marknad. Fått reda på om det är en 2,3t eller 2,3T än? Skriv in regnumret på TPS hemsida och kolla vad den har för registrerad effekt. Jag anser att en 2,3T 200 hk är värd mer än en 2,3t 170 hk.

Länk till TPS: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Här är från TSP:

http://prntscr.com/893nk
http://prntscr.com/893o0

Vad tror du?
Senast redigerat av Saab91 (18 april 2012)

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#19
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:

Japp, jag ska försöka pruta lite. Få ner den till 13k iaf. Tror inte det går att pruta mer än så, med tanke på att det följer med 18 fälgarna, 2 slutsteg med färdigdragna kablar och 2 nya högtalare i hatthyllan.

Det är köparens marknad. Fått reda på om det är en 2,3t eller 2,3T än? Skriv in regnumret på TPS hemsida och kolla vad den har för registrerad effekt. Jag anser att en 2,3T 200 hk är värd mer än en 2,3t 170 hk.

Länk till TPS: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Här är från TSP:

http://prntscr.com/893nk
http://prntscr.com/893o0

Vad tror du?

Det är en 2,3t 170 hk, alltså med bl a svagare koppling. Det mest oroväckande är väl att nuvarande ägare inte ägt bilen mer än 1,5 månader och redan säljer. Varför kan man fråga sig?


45 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#20
Andromeda skrev:
Saab91 skrev:
Andromeda skrev:

Det är köparens marknad. Fått reda på om det är en 2,3t eller 2,3T än? Skriv in regnumret på TPS hemsida och kolla vad den har för registrerad effekt. Jag anser att en 2,3T 200 hk är värd mer än en 2,3t 170 hk.

Länk till TPS: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Här är från TSP:

http://prntscr.com/893nk
http://prntscr.com/893o0

Vad tror du?

Det är en 2,3t 170 hk, alltså med bl a svagare koppling. Det mest oroväckande är väl att nuvarande ägare inte ägt bilen mer än 1,5 månader och redan säljer. Varför kan man fråga sig?

Men den går nog inte sönder om man kör som vanligt folk va? Sen skriver han ju att han har för många bilar men så kan ju vem som helst skriva. Men ska iaf åka och kolla på den, låter den bra och ser bra ut så får det bli den.

Antal ägare har inte så stor betydelse va?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun


Sök