2423
Sök

Hur kopplar man in en turbo?

557 Inlägg
20 april 2012
#41
Precis som många skriver så måste bilen besiktas varje år. Går inte med en påbyggd turbo. Går inte att besikta en bil där man har monterat en turbo på originalmotorn. Däremot så skulle de nog gå att regga om till turbo ev, om man byter till en 1,8t motor. Men man kan som sagt inte bara sätta dit en turbo på en motor, inte lagligt på nått sätt.


923 Inlägg
20 april 2012
#42
Synd att tråden är så full av trams och skitsnack.
TS utryckte sig lite oturligt i början och plötsligt blev det egentligen bara ordmärkeri.

Men det där med att bygga, /kasta på, /koppla Turbo på en motor. Det är i stort sett lika för alla motorer. Det finns timmtals med läsning bara i det här Forumet att läsa om det. Vill man lära sig lite mer om Turbomatning finns det betydligt mycket lämpligar Forum. Googlar man ett par minuter hittar man massor om Turbokonvertering.
Besiktning, olagligt osv det lägger jag mig inte i.

MEN det roliga. Det där med Elektrisk Turbo. Idag finns det ingen utbredd och känd Elkompressor som är lämplig för ändamålet. Men jag är övertygad om att om några år finns det satser att köpa som är bra.
Om man tar den där lövblåse som exempel. Kan den vara på va 1hk? Och man får ut 30hk. Verkar inte helt orimligt.
3-4hk så får man ut 100hk. Då är man uppe i en startmotors storlek eller större.
Så när man hittar ett kompressorkit med en elmotor i storlek av en startmotor. Kanske kanske!!! Rent Fysiskt är det inte omöjligt. Hur det än är så används inte kompressor/turbo så långa perioder. Typ 5-15 sekunder i taget. Det fixar startbatteriet. Längre effektutag måste man ha flera batterier.
Än så länge är det OK att skratta åt "ElTurbo" men om några år så tror jag att det kommer att vara vardagsmat på det här Forat.

Mats

74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#43
mats757 skrev:
Synd att tråden är så full av trams och skitsnack.
TS utryckte sig lite oturligt i början och plötsligt blev det egentligen bara ordmärkeri.

Men det där med att bygga, /kasta på, /koppla Turbo på en motor. Det är i stort sett lika för alla motorer. Det finns timmtals med läsning bara i det här Forumet att läsa om det. Vill man lära sig lite mer om Turbomatning finns det betydligt mycket lämpligar Forum. Googlar man ett par minuter hittar man massor om Turbokonvertering.
Besiktning, olagligt osv det lägger jag mig inte i.

MEN det roliga. Det där med Elektrisk Turbo. Idag finns det ingen utbredd och känd Elkompressor som är lämplig för ändamålet. Men jag är övertygad om att om några år finns det satser att köpa som är bra.
Om man tar den där lövblåse som exempel. Kan den vara på va 1hk? Och man får ut 30hk. Verkar inte helt orimligt.
3-4hk så får man ut 100hk. Då är man uppe i en startmotors storlek eller större.
Så när man hittar ett kompressorkit med en elmotor i storlek av en startmotor. Kanske kanske!!! Rent Fysiskt är det inte omöjligt. Hur det än är så används inte kompressor/turbo så långa perioder. Typ 5-15 sekunder i taget. Det fixar startbatteriet. Längre effektutag måste man ha flera batterier.
Än så länge är det OK att skratta åt "ElTurbo" men om några år så tror jag att det kommer att vara vardagsmat på det här Forat.

Mats

OkOK
Men HJÄLP 
Jag vill öka effekten i min sugmotor hur kan jag göra det ? utan att köpa en annan BIL !
Senast redigerat av Ragipsbil (20 april 2012)


249 Inlägg
20 april 2012
#44
sätt röd på plus och svart på minus så är det kopplat och klart=)


4 670 Inlägg
20 april 2012
#45
Kan ju iaf ge killen en hint om hur det är att turbokonvertera vad som behövs göras.

Turbo
Nytt grenrör
Nytt avgassystem
Olja till turbon
Olja ut ifrån turbon ner i tråget "måste borras och plockas ner"
Annan luftmassemätare
Intercooler
Tryckrör
Ev annat insug?
Spridare
Ev annan BTR
Sänkning av komp i motorn "ev nya kolvar och stakar" beror på hur hållbart kolvar m.m är i nuvarande motor men kompet måste garanterat sänkas för att inte rasa motorn.
Programvara "ev eftermarknadssprut" om inte 1.8tś boxar funkar
Koppling och ev tryckplatta
Ev annan växellåda om din är för klen för mera effekt
Ev bromsar om det inte är samma som sitter på turbons modell

Kan ha missat saker men en del som måste göras vid konverterig för att det ska hålla och vara driftsäkert.
Hoppas du nu ser att det är fruktansvärt onödiga pengar när su lär kunna hitta en med turbomotor orginal och istället bygga på den.


74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#46
mickius skrev:
Kan ju iaf ge killen en hint om hur det är att turbokonvertera vad som behövs göras.

Turbo
Nytt grenrör
Nytt avgassystem
Olja till turbon
Olja ut ifrån turbon ner i tråget "måste borras och plockas ner"
Annan luftmassemätare
Intercooler
Tryckrör
Ev annat insug?
Spridare
Ev annan BTR
Sänkning av komp i motorn "ev nya kolvar och stakar" beror på hur hållbart kolvar m.m är i nuvarande motor men kompet måste garanterat sänkas för att inte rasa motorn.
Programvara "ev eftermarknadssprut" om inte 1.8tś boxar funkar
Koppling och ev tryckplatta
Ev annan växellåda om din är för klen för mera effekt
Ev bromsar om det inte är samma som sitter på turbons modell

Kan ha missat saker men en del som måste göras vid konverterig för att det ska hålla och vara driftsäkert.
Hoppas du nu ser att det är fruktansvärt onödiga pengar när su lär kunna hitta en med turbomotor orginal och istället bygga på den.

Tack du ! äntligen  en Normal människa
Senast redigerat av Ragipsbil (20 april 2012)


16 197 Inlägg
20 april 2012
#47
sen kommer man ju till ett till litet problem..   bilen ska väl kunna besiktas oxå?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#48
evilaudio skrev:
sen kommer man ju till ett till litet problem..   bilen ska väl kunna besiktas oxå?

allt går


4 670 Inlägg
20 april 2012
#49
Sen en tanke? Du har på din sida skrivit att bilen är lätt trimmad ifrån 125hk till 170hk? Det är en effektökning på 45hk.

Har du lyckats öka effekten så pass vill jag gärna veta vad som är gjort med motorn?

Haha blev visst helt plötsligt 175hk istället?
Senast redigerat av mickius (20 april 2012)


74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#50
mickius skrev:
Sen en tanke? Du har på din sida skrivit att bilen är lätt trimmad ifrån 125hk till 170hk? Det är en effektökning på 45hk.

Har du lyckats öka effekten så pass vill jag gärna veta vad som är gjort med motorn?

Haha blev visst helt plötsligt 175hk istället?

jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så


4 670 Inlägg
20 april 2012
#51
Ragipsbil skrev:
mickius skrev:
Sen en tanke? Du har på din sida skrivit att bilen är lätt trimmad ifrån 125hk till 170hk? Det är en effektökning på 45hk.

Har du lyckats öka effekten så pass vill jag gärna veta vad som är gjort med motorn?

Haha blev visst helt plötsligt 175hk istället?

jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så

Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
Senast redigerat av mickius (20 april 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2012
#52
Ja, chip på en 1.8 utan turbo ger inte många hästar, det är helt enkelt inte lönt.

Så, du har nog trots vad säljaren osv påstår, dina 125 originalhästar.

Inte så mycket att göra utan turbo för att få fler hästar under huven, det du kan göra är helt enkelt inte lönt i förhållande till vad det kostar.


Så, mitt råd, precis som "alla andras"; behåll bilen och brumma på med 125hk, eller köp en 1.8T med 150hk (eller varför inte en 1.8Ts med 180hk), som du sen kan chippa upp lite till.

Att trycka dit en turbo GÅR, precis som folk sagt, men i slutänden kommer det kosta dig ungefär samma pengar som en 1.8T, bara i konverteringskostnad (nåja).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

614 Inlägg
20 april 2012
#53
Kört igenom hela tråden.. Något av det roligaste jag läst på länge big_smile
Men till TS kan jag bara säga som väldigt många andra här. Vill du har mer effekt så sälj din sugmotorbil och kör en turbobil istället.  Eller eventuellt om man nu verkligen vill greja och tror på sig själv att man orkar fullfölja det. Kör en 1,8t motor på skroten och hinka i med alla tillbehör så som bromsar, elsystem mm. Och sedan regga om bilen.

Men som sagt.. bästa affären är med största risk att byta hela bilen till en 1,8t från fabrik.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

689 Inlägg
20 april 2012
#54
Ja ett chip på den gör då inte mer än 5 hästar iaf. Vorde kul att veta vart dom andra 45 kommer ifrån wink

134 Inlägg
20 april 2012
#55
Fredagsunderhållning

249 Inlägg
20 april 2012
#56
jag tror ett chip gör 100 hk eller har jag fel? chippade min 306a och fasen vad den går nu


134 Inlägg
20 april 2012
#57
henkemedpuffen skrev:
jag tror ett chip gör 100 hk eller har jag fel? chippade min 306a och fasen vad den går nu

Du skulle kombinera det med en el-turbo!

191 Inlägg
20 april 2012
#58
Jensa_B skrev:
henkemedpuffen skrev:
jag tror ett chip gör 100 hk eller har jag fel? chippade min 306a och fasen vad den går nu

Du skulle kombinera det med en el-turbo!

Zooooooooom!!!

614 Inlägg
20 april 2012
#59
HayesNine skrev:
Jensa_B skrev:
henkemedpuffen skrev:
jag tror ett chip gör 100 hk eller har jag fel? chippade min 306a och fasen vad den går nu

Du skulle kombinera det med en el-turbo!

Zooooooooom!!!

Hahhahaha sluta nu pojkar big_smile börjar gå överstyr detta big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

191 Inlägg
20 april 2012
#60
rybbe skrev:
HayesNine skrev:
Jensa_B skrev:

Du skulle kombinera det med en el-turbo!

Zooooooooom!!!

Hahhahaha sluta nu pojkar big_smile börjar gå överstyr detta big_smile

Börjar?


Sök