2212
Sök

Trafikolyckor!?

51 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!!

Jag var med om en trafikolycka här om dagen och skadade både ryggen och nacken! sad
och min kära bil är förstörd!!


Vet ni vad man kan kräva från motpartens f-bolag? jag vill ju liksom få nånting för skadorna han orsakat...
hur bör jag gå tillväga??



Är tacksam för all tips!


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 april 2012
#2
du kan kräva precis allt från motparten OM DET VAR HANS FEL. inte annars.


781 Inlägg
20 april 2012
#3
Nä,fy fanken!Hoppas det är ok med dig:/Givetvis ska motparten stå för alla kostnader om det är hans fel.
Hoppas det ordnar sig:)('smile
Senast redigerat av marbling (20 april 2012)


51 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#4
marbling skrev:
Nä,fy fanken!Hoppas det är ok med dig:/Givetvis ska motparten stå för alla kostnader om det är hans fel.
Hoppas det ordnar sig:)('smile
Fick en spricka i ländryggen och har ont i nacken... sad

vilka kostnader står motparten för förutom kostnaderna för lagning av bilen och min självrisk??


Kan man kräva pengar för den skadan han orsakat på mig?



Han är ju skyldig, han körde in i min bil bakifrån när jag stod helt stilla liksom...



Tack för alla svar och tips!


51 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#5
Alex-s skrev:
du kan kräva precis allt från motparten OM DET VAR HANS FEL. inte annars.
Han körde in i bilen bakifrån när jag stod vid rödljus...

Han är väl skyldig då??


vad menar du med allt?? ge exempel.. smile


552 Inlägg
20 april 2012
#6
Han står bara för sin självrisk inget mer... Det är Fb du ska "kräva" pengar ifrån. Vänta på en utredning.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2012
#8
Du pratar med ditt försäkringsbolag, det är den vägen du ska gå. Motparten eller motpartens försäkringsbolag (om det inte är samma) ska du inte behöva prata med alls. Tvärtom ska du undvika att prata med motparten, det kan så lätt tolkas som hot. Ditt försäkringsbolag pratar i sin tur med motpartens, och motpartens försäkringsbolag sköter kontakten med motparten. Försäkringsbolagen fungerar alltså även som medlare i ärendet.

Det är ditt försäkringsbolag som ersätter dig. Försäkringsbolaget och motpartens försäkringsbolag använder sedan din och motpartens rapport, polisrapport och eventuellt vittnesrapporter för att avgöra vem som är skyldig till olyckan. Om din motpart är skyldig kommer ditt försäkringsbolag sedan att kräva motpartens försäkringsbolag på pengarna de betalat ut till dig under ärendet.

Verkstadsinspektioner och läkarintyg ligger till grund för vad du får för ersättningar.
Senast redigerat av Andromeda (20 april 2012)


Teknisk
328 Inlägg
20 april 2012
#9
Vill bara tillägga att om det blir en utredning om eventuell invaliditetsersättning kommer det att dra ut på tiden. Är isf förmodligen inget som blir klart på ett halvår.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2012
#10
Maxen skrev:
Vill bara tillägga att om det blir en utredning om eventuell invaliditetsersättning kommer det att dra ut på tiden. Är isf förmodligen inget som blir klart på ett halvår.
Ja, vissa diagnoser, t ex vid skador på hjärnan som ger funktionsnedsättning, t ex sämre syn eller förlust av lukt och smak, ska det gå flera år (tror 3 år) innan ersättning betalas ut, just för att man ska se säkert att funktionerna inte kommer tillbaka och se hur stor omfattningen blir.
Senast redigerat av Andromeda (20 april 2012)


KHRacing
20 april 2012
#11
Japp, 3 år. been there, done that, got the t-shirt

51 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#12
Andromeda skrev:
Du pratar med ditt försäkringsbolag, det är den vägen du ska gå. Motparten eller motpartens försäkringsbolag (om det inte är samma) ska du inte behöva prata med alls. Tvärtom ska du undvika att prata med motparten, det kan så lätt tolkas som hot. Ditt försäkringsbolag pratar i sin tur med motpartens, och motpartens försäkringsbolag sköter kontakten med motparten. Försäkringsbolagen fungerar alltså även som medlare i ärendet.

Det är ditt försäkringsbolag som ersätter dig. Försäkringsbolaget och motpartens försäkringsbolag använder sedan din och motpartens rapport, polisrapport och eventuellt vittnesrapporter för att avgöra vem som är skyldig till olyckan. Om din motpart är skyldig kommer ditt försäkringsbolag sedan att kräva motpartens försäkringsbolag på pengarna de betalat ut till dig under ärendet.

Verkstadsinspektioner och läkarintyg ligger till grund för vad du får för ersättningar.
Har ju pratat med dom, och sagt att jag har en förlust på lönen eftersom att jag bara kommer få sjuklön, och att jag har varit på sjukan och köpt tabletter osv...
och jag har ju ont i in i helvette!


Tydligen så får man ersättning för "sved och smärta" som plåster på såret liksom.. och sedan står motparten för min självrisk osv..


51 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#13
Maxen skrev:
Vill bara tillägga att om det blir en utredning om eventuell invaliditetsersättning kommer det att dra ut på tiden. Är isf förmodligen inget som blir klart på ett halvår.
Fyfan va segt... neutral


51 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#14
Så som jag förstod det så ska jag bara prata med mitt F-bolag och kräva ersättning för alla personskador jag fått pga olyckan.. och pengar för min självrisk för att lämna in bilen på lagning?


Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2012
#15
Ferran skrev:
Så som jag förstod det så ska jag bara prata med mitt F-bolag och kräva ersättning för alla personskador jag fått pga olyckan.. och pengar för min självrisk för att lämna in bilen på lagning?
Ja det stämmer, du har ingenting för att tjata på motparten eller dennes bolag. Det måste gå genom ditt försäkringsbolag. Tycker ditt bolag att du har rätt till en viss ersättning betlar de dig den och kräver den av motpartens bolag.


KHRacing
20 april 2012
#16
det tog 3,5år inann jag fick en enda krona o inte ens då ville de erkänna nackskadan,. utan jag fick ett engångbelopp somd et så fint hette, på 68000kr

Du måste spara VARENDA detalj, kvitto, annat o skicka in sedan. Inte ens lönt att försöka skicka in nånting redan nu för du har inte en susning om hur din skada kan komma att verka om 2-3år.

mvh k

51 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#17
KHRacing skrev:
det tog 3,5år inann jag fick en enda krona o inte ens då ville de erkänna nackskadan,. utan jag fick ett engångbelopp somd et så fint hette, på 68000kr

Du måste spara VARENDA detalj, kvitto, annat o skicka in sedan. Inte ens lönt att försöka skicka in nånting redan nu för du har inte en susning om hur din skada kan komma att verka om 2-3år.

mvh k
68000 kr lät jävla fint smile

så du tror inte att jag kan få ut något just nu??


51 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#18
Andromeda skrev:
Ferran skrev:
Så som jag förstod det så ska jag bara prata med mitt F-bolag och kräva ersättning för alla personskador jag fått pga olyckan.. och pengar för min självrisk för att lämna in bilen på lagning?
Ja det stämmer, du har ingenting för att tjata på motparten eller dennes bolag. Det måste gå genom ditt försäkringsbolag. Tycker ditt bolag att du har rätt till en viss ersättning betlar de dig den och kräver den av motpartens bolag.
Det verkar som att det kommer bli en lååång process hmm
jag hoppas bara på att dom kan fixa min bil SNABBT


KHRacing
21 april 2012
#19
Ferran skrev:
KHRacing skrev:
det tog 3,5år inann jag fick en enda krona o inte ens då ville de erkänna nackskadan,. utan jag fick ett engångbelopp somd et så fint hette, på 68000kr

Du måste spara VARENDA detalj, kvitto, annat o skicka in sedan. Inte ens lönt att försöka skicka in nånting redan nu för du har inte en susning om hur din skada kan komma att verka om 2-3år.

mvh k
68000 kr lät jävla fint smile

så du tror inte att jag kan få ut något just nu??
6800kr är INGENTING i sammanhanget. borde varit runt 400k

Nej inte en chans förutom att du får stilleståndsersättning & bilen lagad typ.

51 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#20
KHRacing skrev:
Ferran skrev:
KHRacing skrev:
det tog 3,5år inann jag fick en enda krona o inte ens då ville de erkänna nackskadan,. utan jag fick ett engångbelopp somd et så fint hette, på 68000kr

Du måste spara VARENDA detalj, kvitto, annat o skicka in sedan. Inte ens lönt att försöka skicka in nånting redan nu för du har inte en susning om hur din skada kan komma att verka om 2-3år.

mvh k
68000 kr lät jävla fint smile

så du tror inte att jag kan få ut något just nu??
6800kr är INGENTING i sammanhanget. borde varit runt 400k

Nej inte en chans förutom att du får stilleståndsersättning & bilen lagad typ.
Vad står stilleståndersättning för??
kan man få någon ersättning för löneförlusten man får under den tid man är sjukskriven??

hur går man tillväga med att få sånna stora summor? det är väl bara att meddela sitt eget f-bolag om de skador man fått??



Sök