3812
Sök

Första starten mm. 31/12-24 BMW E34 525i turbo!!

Turbokonvertering e34 525i manuell oxfordgrön. Garrett GT2860rs Siemens Deka 630cc ECU Master EMU classic

9 376 Visningar
Uppdaterades senast 31 december 2024
573 Inlägg
8 maj 2024
#21
Nice bygge! Pumpen du har där är till för att montera på ledningen typ volvo stil. så gör dig av med den o köp en intank pump typ walbro 255,265,350lph. finns på mr tuning bl.a.

MSCR

76 Inlägg
8 maj 2024
Trådstartare
#22
SuperGnaget skrev:
Nice bygge! Pumpen du har där är till för att montera på ledningen typ volvo stil. så gör dig av med den o köp en intank pump typ walbro 255,265,350lph. finns på mr tuning bl.a.

Tack! smile

Jaså! Jag håller precis på att kollar runt för att se om jag kan installera den i tanken.
Skulle ju kunna bygga nån ny hålla i tanken.
Men ingen bra idé kanske?

Hade ju varit sjysst med en plug n play pump ifs.

573 Inlägg
10 maj 2024
#23
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

MSCR

76 Inlägg
11 maj 2024
Trådstartare
#24
SuperGnaget skrev:
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

Okej tack smile
Fick ju ifs den som tips av Kamil på K64performance. Tycker att han borde ha koll tongue
Men jag har ju hellre en plug n play i tanken.

573 Inlägg
13 maj 2024
#25
h3nrys skrev:
SuperGnaget skrev:
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

Okej tack smile
Fick ju ifs den som tips av Kamil på K64performance. Tycker att han borde ha koll tongue
Men jag har ju hellre en plug n play i tanken.

Ja alltså det går ju att montera den där på ledning för extra flöde men har man klen pump i tanken så hjälper den inte mycket. Sen har ju gamla e34or med m20 sån pump under bilen så han kanske trodde det gällde en äldre bil smile

MSCR

76 Inlägg
15 maj 2024
Trådstartare
#26
Uppdatering från helgens elände.

Lördag. Skulle kört hela helgen och fixat oljetillförseln men hade lovat hjälpa en kompis snabbt på lördag vilket slutade i att jag blev fylleskaffis halva dagen och hann därmed knappt meka.

Söndag. Var i gång i tid och skulle riva tråget. Men subframen satt som berget och jag insåg att jag inte skulle få ihop allt tills kvällen. Så satsa istället på att försöka bygga en draganordning så jag slipper detta med att bilen alltid behöver vara körduglig söndag kväll.

Fästena till framstöten verkade va bra för detta men med en arm som ska haka på en dragkrok på en truck blev det lite för stark hävstång och därmed behövde jag tänka om.

Satt iaf på sommardäcken. Woho!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-ddf84e2b89000ba2dbd823a448ed6164.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-b127871956de08f66583dcac2ae6337f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-9a53cc8853fbcca24841552656cbd408.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-59f69cdb2bcc0219d78421236b008269.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-edfc3d09306173378243a45d1fd5a9ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-84fa3e636b660b7106d4df01d699d6de.jpg

76 Inlägg
26 maj 2024
Trådstartare
#27
Blev ingen uppdatering förra helgen fast jag fixade lite ändå. Fick gjort så lite så är väl ingen fara.

Dock blev denna helg en förskräckelse..
Jag har ju haft turbon monterad. Har lossat på wastegaten för att avgaserna ska passera där istället för turbon när jag kör in och ut. Har även haft i en trasa för att turbon inte ska snurra då jag inte haft någon oljetillförsel än.
Förra helgen monterade jag dock oljetillförseln med en jävla massa motgångar med subframe som vägrade lossna, växellåds kuddar som gick av, avdragen skruv mm..
Den här helgen han jag inte göra mycket då de var morsdag idag och lite andra grejer som gav kort tid i verkstan. Men fyllde iaf på olja, och det läckte inte big_smile

Lessnade som sagt på att behöva få bilen körklar på söndag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-03a5b3eacf39fb984c63a103f5b061ea.jpg

Växellådsupphängning/stöd som delades sig när jag lyfte på motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-bebe223fa8dd9b6d936eed254a4ed88f.jpg

Stod mellan oljetråget och bröstkåpan. Hade tänk att svetsa men detta blev jävligt bra utan svets.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-45caca281d77e1ac65fa374a65e1c66b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-8dffe21623e933705e37833d2b5fa8a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-02ef22439ea6df75667909f43b479853.jpg

Försökte göra rent tråget så gott som möjligt men efter ca 1-2timmar skrubbande så fick den var tillräckligt ren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-283420626cc9da3dba2c5668410909cf.jpg

Fick justera oljeretursanslutningen lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-22b9ca3c0d769644427a1569eda6b887.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-be7bcccf37725bbe9a98d7e5c4e912b5.jpg


Men till det dåliga.. kompressorhjulet har blivit förstört. Turbon har snurrat trots öppen wastegate och trasa i, och det är nog tyvärr trasan som fastnat så ett blad gått av i hörnet...
Ny insats kostar ca 7000kr... men hittat kompressorhjul på Ebay för drygt 1000kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-8ce973d63a666c87fd8a764304ea15c1.jpg

76 Inlägg
7 december 2024
Trådstartare
#28
Nu var de väldigt länge sen uppdatering så är god tid för det!

Bygget har inte helt stannat. Har pulat lite då och då men inte uppdaterat här.

Nu har de väl hänt en del sen sist.

Bytte kompressorhjul då det förra fastnade i trasan som skulle skydda det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-3e5e7ceccfcd7fd15b6c410b3ffdde75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-87b957da2d870872c535d4fb02442fb4.jpg


Köpte en ny soppapump som mer eller mindre var plug & play. GSS340
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-a1a8825b7ea469fb833b17baa53cee69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-eaa794bc53687800a837098478d50b3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-29fc88e771edb5856c54fc75098afcf2.jpg

Köpte koppling, lösa kablar och strumpa och kopplade ihop Bredbandslambda
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-f93e3d0230c52b0ad90edbdfb05c1044.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-c8c186eb19d62dcf9421372738a21acd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-193d986318dfef50ff66c084177776e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-1f874a21a50bb51c7f212877cd51542a.jpg

Drog el till både Macventil och Lambda från nr16 som är till svankstöd och uppvärmda stolar. Har varken eller :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-721ca685b2183bebddf0c2c2b81b94d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-4a8849ed94803ffe9628e0a83f052ff5.jpg

Ångrade placeringen för den här kabeln..
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-23e5df2d01ca4bfa4f9c863f132570c4.jpg

Byggt klart insug med anslutning till ICV (tomgångsventil)
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-889d61e3d7968a0aee3b66198b2a4cfe.jpg

Lyckades efter mycket om o men klämma dit boxen med allt i original lådan. Tyvärr är det lite trångt så Bluetooth modulens kabel hamnar inte i den bästa vinkeln, och mapsensorn neråt blir väl också lite vikt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-9afda94e3567ab8b2e633d59242cc6c8.jpg

Slutligen ser det ut såhär i motorutrymmet. Satte även dit lite värmeskydd i aluminium. Kommer säkert behöva mer men för andra sidan downpipen också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-dddd933a62f80200430b937cef5373c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-8ac9f264615bcb3875237f0d14202712.jpg

76 Inlägg
tisdag 12:28
Trådstartare
#29
Gått nytt år allihop!!

Projektet går vidare. Har tagit mig genom första starten som inte verkade så bra.
https://youtube.com/shorts/GNgPFk2oC-w? … ia1JRhxnlq

Motorn verkade inte gå på alla cylindrar.
https://youtube.com/shorts/Ztt6nPYnzFk? … RrLJVxSFQO

Fått olika startmappar jag testat med. För m50 med deka630.
Testade även en startmap för en m50 utan vanos och de va en läskig upplevelse big_smile
Motorn låste sig och jag trodde de värsta såklart, men verkar va väldigt olika tändning mellan M50 vanos och icke vanos. Så ingen skada skedd. Förutom baktändning?

Fick felsöka en del. Verkade till slut som att ett av coilsen inte får ström.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-bf6005bd70d83b4dacacdc4eebbce024.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-f41a4cef2f3ee3bda1b5eb271f622c4d.jpg

Till slut kom jag fram till detta.. PNP adaptern mellan box och härva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-3d43a9a7740f048a72d47f962e0a862b.jpg

Verka ha brunnit men löste de tillfälligt genom att löda fast en sladd mellan polerna. De andra som brunnit hade inte gått av. Men isolerade dom med epoxy. Killen jag köpte ECUn av var sjyst och betalade hälften till en ny adapter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-b0b3bf4d3c1395b14fa32995f11014e2.jpg

Efter det gick den på alla men lite orolig tomgång
https://youtube.com/shorts/FWs-4_zNleM? … DSECfCo3eY

I mellandagarna har jag även installerat en progressiv LSD och nya coilovers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-e347dd8add49369409705faaa76b0e81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-ddd285a682d226c51d17cef0e82e9521.jpg

Körde en snikblästring med nål hammare på diffen
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-53f5b1a549691675260f1d5afd2238ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-cfdf3a7cd06f52c3317491d6e8737f24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-c8ff68229d163b766672f2d8ed70db62.jpg

Har faktiskt hunnit köpa en till 525i (m20) också big_smile den va så billig att jag inte kunde motstå. Fälgarna ska användas och så medföljde även de nya coiloverserna. Men annars är de en lågmilad skrothög big_smile
Har dock redan lagt en del pengar på den. Fast jag egentligen skulle sålt den. Nybesiktad nu iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-2ce284f4a7215059b865699d503d78bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-698202eaa356d0a1fd1ba17c8740eeda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-59ba5f289bdf68bf29089fa16951a743.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-61690ba3555d76f684ee41345f3e9e29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-fbb9b6f890beb7c75f92044bd1d6adb1.jpg

Behövsde svarva (de inre splinade axlarna) så de inte trycker  mot friktionsplattorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-855884cda37a755418aa62bc38274b06.jpg

Trodde bilen var tillverkad 1994 :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-282c36caf653ed88409a32f834c46bdc.jpg

1 148 Inlägg
tisdag 15:55
#30
Lite tips när det kommer till spridare:

1. Skaffa spridare som har samma vinkel som orginal spridarna till din bil, Klocka dem även rätt så hålen sitter rätt (Hålen ska spruta samma ställe som orginal).

2. Skaffa Bosch EV14 Spridare,  Deka 630  å 875 är verkligen ursusla spridare som inte borde användas nu länge. Låg låglast egenskaper, dålig sprutbild å automatisering

76 Inlägg
tisdag 21:54
Trådstartare
#31
amazinjoey skrev:
Lite tips när det kommer till spridare:

1. Skaffa spridare som har samma vinkel som orginal spridarna till din bil, Klocka dem även rätt så hålen sitter rätt (Hålen ska spruta samma ställe som orginal).

2. Skaffa Bosch EV14 Spridare,  Deka 630  å 875 är verkligen ursusla spridare som inte borde användas nu länge. Låg låglast egenskaper, dålig sprutbild å automatisering

Aha okej tack för info. Inte hört tidigare, tror du att de kan ha att göra med den ojämna tomgången?
Har du någon mer info?

1 148 Inlägg
tisdag 22:07
#32
h3nrys skrev:
amazinjoey skrev:
Lite tips när det kommer till spridare:

1. Skaffa spridare som har samma vinkel som orginal spridarna till din bil, Klocka dem även rätt så hålen sitter rätt (Hålen ska spruta samma ställe som orginal).

2. Skaffa Bosch EV14 Spridare,  Deka 630  å 875 är verkligen ursusla spridare som inte borde användas nu länge. Låg låglast egenskaper, dålig sprutbild å automatisering

Aha okej tack för info. Inte hört tidigare, tror du att de kan ha att göra med den ojämna tomgången?
Har du någon mer info?

Ja, anledning är att många inte vet vad de gör utan bara monterar ?

Ja, helt klart! Både att bränslet stuttsar och droppar från toppen men skulle chansa att bränslemapparna är bajs.

Väldigt få som kan ställa bränsle mappar rätt, det är väldigt tidskrävande och är fordon specifikt beroende på setup


Sök