3817
Sök

Olagligt utan backspegel?

908 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Eftersom baslådan tog en jädra plats bak i skuffen på 855an min så ser jag inte längre bakåt i min backspegel roll (den inne i bilen)

Är detta olagligt?

* Voff voff *
10 653 Inlägg
22 april 2012
Nej!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 515 Inlägg
22 april 2012
Tror inte att SBP kommer att uppskatta det då det är en säkerhets grej att ha uppsikt bakåt också.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

908 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Nej!

//Brådhis

Tack smile

Om SBP gillar det eller inte bryr jag mig inte om.
Syftar mest om polisen, om de ger böter för detta.

1 515 Inlägg
22 april 2012
Emiiilz skrev:
Brådhis skrev:
Nej!

//Brådhis

Tack smile

Okej. Men de kan ge dig en 2a för det isåntfall, och då måste
du återgärda problemet i vilket fall som hellst smile
-Men tror inte att polisen blir någe problem iaf.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

908 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Audi_powah skrev:
Emiiilz skrev:
Brådhis skrev:
Nej!

//Brådhis

Tack smile

Okej smile Bilen är nybesiktad så hoppas inte jag behöver komma dit igen på ett tag.. hehe

18 Inlägg
22 april 2012
lb reggade bilar då ? dom har ju galler man ser inte ett skit i backspegeln, dom kan omöjligt gnälla på innerspegel

* Voff voff *
10 653 Inlägg
22 april 2012
Innerspegel är inget lagkrav! Skulle det vara ett krav skulle bilar med släp vara olagliga, och bussar, lastbilar, minibussar, Volkswagen Caddy, Peugeot Partner, kombibilar med last i bagageutrymmet, bilar med tonad bakruta osv osv

//Brådhis

killercow
22 april 2012
lb-reggad så behöver du inte sikt bakåt genom rutan

b-reggad så måste du ha sikt bakåt genom rutan

sbp kommer absolut ge dej ombes på baslådan

lastar bagaget på en bil så du inte ser ut genom bakrutan så struntar polisen i detta om du inte överlastat i vikt och du har sidospeglar.

Men om du skymmer bakrutan med en fast installation mao baslådan så är det inte säkert att alla poliser ser genom fingrarna på detta.

Men som sagt. på en vanlig person bil så måste du ha sikt bakåt genom bakrutan. men sen beror mycket på vilken polis och vad som skymmer

908 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
killercow skrev:

lastar bagaget på en bil så du inte ser ut genom bakrutan så struntar polisen i detta om du inte överlastat i vikt och du har sidospeglar.

Men om du skymmer bakrutan med en fast installation mao baslådan så är det inte säkert att alla poliser ser genom fingrarna på detta.

Men som sagt. på en vanlig person bil så måste du ha sikt bakåt genom bakrutan. men sen beror mycket på vilken polis och vad som skymmer

Ajdå. Luktar böter för mig, då de ger mig böter för minsta lilla grej..
Är du säker på att det är sådär? alla säger olika..

18 Inlägg
22 april 2012
äsch gör bara så att du tonar rutorna toksvart det har varken polisen eller sbp aldrig klagat på

* Voff voff *
10 653 Inlägg
22 april 2012
killercow skrev:

Har du någon länk till en lagtext som stödjer detta?

Hur kommer det sig då att man får tona bakrutan (samt även köra med släp/husvagn?)?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (22 april 2012)

Evildan
22 april 2012
Audi_powah skrev:
Emiiilz skrev:
Brådhis skrev:
Nej!

//Brådhis

Tack smile

Nej det kan, eller kommer SBP eller liknande besiktningsorgan inte att göra då det inte finns något krav på sikt bakåt genom bakrutan.

Du får rolla bakrutan svart om du så önskar eller till och med plocka bort den och tejpa dit en sopsäck men inte montera en makrolonskiva då ett hårt material måste vara splitter/krocktestat.
Senast redigerat av Evildan (22 april 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
22 april 2012
PÅ personbil behöver man inte se genom bakrutan.Finns ju dom som kör med träskiva i bak eller svartplast å klarar sbp

1 532 Inlägg
22 april 2012
Du behöver inte ha inner backspegel. Du behöver inte ha en glas bakruta då du ej behöver se ut genom den så länge du har sido speglar.

killercow
22 april 2012
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Läs de feta. Så ni som påstår att de är ok enligt lag kan ju länka dom uppgifterna att de är ok att rolla rutor svarta eller liknande.

Sen inte sagt att polisen bryr sig i praktiken. Men bilprovningen brukar vara hårdare.

Regler ang körning med släp, husvagn och för lb-reggade bilar är annorlunda

Evildan
22 april 2012
räcker väl dessutom med en ytterbackspegel på vänster sida om jag inte missminner mig totalt, det har ju sålts flertalet bilar i detta land med endast vänsterspegel genom decennierna.

Evildan
22 april 2012
killercow skrev:

Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Läs de feta. Så ni som påstår att de är ok enligt lag kan ju länka dom uppgifterna att de är ok att rolla rutor svarta eller liknande.

Sen inte sagt att polisen bryr sig i praktiken. Men bilprovningen brukar vara hårdare.

precis, vindruta, vänster framfönster, höger framfönster, det är siktfältet.

A.Sörman
1 299 Inlägg
22 april 2012
Vart står det Bakruta?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 april 2012
killercow skrev:

Fint att din länk motbevisat det du vill få fram. Siktfält som sagt, framåt och åt sidorna. Fast du kanske har ögon i nacken.

2slow

Sök